اقدامات معاونت علمی در سالی که گذشت؛

فروش ۱۸۰ هزار میلیاردی از سوی بیش از ۶هزار شرکت دانش‌بنیان

در سال گذشته تعداد شرکت‌های دانش‌بنیان به عدد ۶۵۱۵ و میزان فروش آنها به رقم ۱۸۰ هزار میلیارد تومان رسید و تعداد ۲۰۰ طرح توسعه فناوری متناسب با نیازهای جامعه مورد تصویب و در برنامه حمایتی ستادهای توسعه فناوری قرار گرفت و تعداد ۱۵ طرح فناورانه نیازمحور متناسب با اولویت‌های اعلامی سازمان‌ها و نهادهای کشور تعریف و وارد فاز عملیاتی شدند.

به گزارش ایسنا، "توسعه اقتصاد دانش‌بنیان از طریق هماهنگی و هم‌افزایی بین‌بخشی و بین‌دستگاهی"، "ارتقای ارتباط دانش با صنعت و جامعه"، "تسهیل تبادلات بین بخش‌های عرضه و تقاضای فناوری و نوآوری" و "تجاری‌سازی دستاوردهای فناوری و نوآوری" و "توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان" از جمله اهدافی بوده که اقدام به تاسیس معاونت جدیدی در نهاد ریاست جمهوری با عنوان معاونت علمی و فناوری شد.

"توسعه زیست بوم کارآفرینی و نوآوری"، "محیط کسب‌وکار و حمایت از رشد و رقابت‌پذیری شرکت‌ها" و "توسعه علمی و فناوری و ارائه راهکارهای فناورانه برای حل چالش‌های ملی" سه محور فعالیت این معاونت است؛ از این رو محورهای فعالیت آن ۷ حوزه "فرهنگ‌سازی اقتصاد دانش‌بنیان"، "توانمندسازی سرمایه انسانی"،‌ "توسعه زیست بوم نوآوری و فناوری"، "رشد شرکت‌های دانش‌بنیان و خلاق"، "ارتقای نظام تامین مالی نوآوری"، "توسعه فناوری و حل چالش‌های ملی" و "ارتقای هوشمندی سیاستی و تنظیم‌گری" تعریف شده است.

معاونت با زیر ساخت‌هایی که ایجاد کرد، تعداد شرکت‌های دانش‌بنیان را از ۵۵۲۸ شرکت اکنون به ۶۵۱۵ رساند و میزان فروش سالانه آنها ۱۸۰ هزار میلیارد تومان برآورد شده است.

یکی از اهداف کلان نقشه جامع علمی کشور "توسعه علوم و فناوری‌های نوین و نافع، متناسب با اولویت‌ها، نیازها و مزیت‌های نسبی کشور و انتشار و به‌کارگیری آنها در نهادهای مختلف آموزشی، صنعتی و خدماتی" است. بر همین اساس یکی از اولویت‌‎های اساسی این معاونت، سیاست‎گذاری، تسهیل‌گری، حمایت‌ و هماهنگی برای توسعه فناوری‌‎های راهبردی بر اساس اولویت‌های نقشه جامع علمی و با در نظر گرفتن نیازها و مسائل فناورانه کشور و بسترسازی برای توسعه فناوری‌های پیشرفته و تبدیل ایده به ثروت به‌ویژه در حوزه‌های اولویت‌دار کشور است.

به همین منظور، در حال حاضر ۱۰ ستاد توسعه فناوری و یک کارگروه تخصصی متناسب با حوزه‌های راهبردی و اولویت‌دار نقشه جامع علمی کشور در معاونت علمی تشکیل شده است.

در همین راستا در سال ۱۴۰۰، تعداد ۲۰۰ طرح توسعه فناوری متناسب با نیازهای جامعه، تصویب شده و در برنامه حمایتی ستادهای توسعه فناوری قرار گرفته و تعداد ۱۵ طرح فناورانه نیازمحور متناسب با اولویت‌های اعلامی سازمان‌ها و نهادهای کشور تعریف و وارد فاز عملیاتی شده است.

اقدامات در حوزه علوم شناختی

حمایت از نهایی کردن ساخت آزمایشگاهی سیستم­‌های کاشتنی عمیق در مغز (DBS) و آماده سازی تست مرحله دوم بر روی میمون جهت درمان پارکینسون و اعتیاد مقاوم به درمان از مهمترین اقدامات ستاد علوم شناختی در سال گذشته بوده است.

از دیگر حمایت‌های این ستاد به این شرح است:

حمایت از نهایی کردن توسعه و تست ۹ مدار مجتمع (IC) برای توسعه سیستم‌­های کاشتنی در مغز
حمایت از به نتیجه رسیدن و ورود به بازار ۵ اپلیکیشن بازی شناختی برای ارتقاء سرمایه شناختی سالمندان و کودکان اوتیسم
طراحی و آغاز حمایت از ۶ پروژه زیرساختی برای توسعه داده‌کاوی هوشمند جهت تحلیل داده‌های متنی فارسی با استفاده از ترکیب داده‌کاوی هوشمند و مدل­‌های شناختی
تهیه اساسنامه آزمایشگاه ملی نخستی­سانان به عنوان یک آزمایشگاه مرجع 
طراحی و تهیه نقشه‌­های آزمایشگاه ملی نخستی­سانان متکی بر مشاوره بین‌المللی 
حمایت از به نتیجه رسیدن ۵ محصول و فناوری شناختی مورد استفاده در پژوهش و بالین و اخذ مجوزهای لازم از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی

اقدامات معاونت در حوزه فناوری‌ نانو

مهمترین اقدامات ستاد نانو در سالی که گذشت، به این شرح است:

ردیف طرح‌های اجرا شده
۱ حمایت از طرح‌های تجاری‌سازی شرکت‌های دانش‌بنیان مانند پروژه حذف فلزات سنگین (شهرستان جیرفت)، پروژه عایق حرارتی نانوآروژل برای توربین، پروژه چراغ نانو برای ماشین
۲ افتتاح سامانه شیرین‌سازی آب لب شور بوشهر
۳ تجاری‌سازی و ورود به بازار نانو دارو برای سرطان، پادینکس، درمان سرطان‌ سینه
۴ افتتاح سامانه تصفیه پساب RO با سیستم ترکیبی بر پایه نانو در شهرستان کاشان
۵ تجاری‌سازی و ورود به بازار پروژه نانو مکمل روی و کلسیم
۶ اجرای پایلوت طرح نانو حباب برای گلخانه‌ها
۷ انعقاد قرارداد ایجاد دو مرکز جراحی رباتیک از راه دور در دو شهر اندونزی

اقدامات انجام شده در حوزه آب و انرژی

ستاد توسعه فناوری‌های آب و انرژی علاوه بر حمایت از ۱۳ طرح فناورانه در حوزه پیک‌سایی، از ۳ طرح فناورانه در حوزه پالایش آب، ۳ طرح فناورانه در حوزه کاربردهای هوش مصنوعی و نرم‌افزار در انرژی و ارائه مدل مفهومی اجرای بازار بهینه‌سازی انرژی و محیط زیست حمایت کرده است.

جزئیات این اقدامات به این شرح است:

ردیف طرح‌های اجرا شده
۱ حمایت از ۱۳ طرح فناورانه در حوزه پیک‌سایی و بهینه‌سازی مصرف انرژی
۲ حمایت از ۱۲ طرح فناورانه در حوزه تجهیزات و ماشین آلات نفت و گاز
۳ حمایت از ۶ طرح فناورانه در حوزه کاتالیست و مواد شیمیایی
۴ حمایت از ۴ طرح فناورانه در حوزه انرژی‌های تجدیدپذیر
۵ حمایت از ۵ طرح فناورانه در بالادست نفت و گاز
۶ حمایت از ۴ طرح فناورانه در حوزه سیستم‌های اندازه‌گیری و نظارت
۷ حمایت از ۳ طرح فناورانه در حوزه پالایش آب
۸ حمایت از ۲ طرح فناورانه در حوزه پتروشیمی
۹ حمایت از یک طرح فناورانه در حوزه پالایشگاهی
۱۰ تدوین گزارشات طرح ارتقاء تاب‌آوری و رقابت‌پذیری بین‌المللی در ۱۵ حوزه انرژی
۱۱ ارائه مدل مفهومی اجرای بازار بهینه‌سازی انرژی و محیط زیست
۱۲ تصویب دستورالعمل اجرای آئین‌نامه‌ اجرای بازار بهینه‌سازی انرژی و محیط‌زیست
۱۳ راه‌اندازی نسخه اولیه  سامانه اجرایی سازی بازار بهینه‌سازی انرژی

طرح‌های اجرا شده در حوزه سلول‌های بنیادی

راه‌اندازی صندوق پژوهش و فناوری سلول‌های بنیادی از اقدامات ستاد توسعه فناوری سلول‌های بنیادی است که از طریق آن بستر مناسبی برای حمایت از طرح‌های فناورانه این حوزه فراهم شد.

تهیه و تنظیم دستورالعمل ملی استفاده از سلول و فرآورده‌های سلولی در مطالعات تحقیقاتی و کاربردهای درمانی در دامپزشکی، توسعه همکاری‌ها و بهبود روابط در حوزه سلول‌های بنیادی و پزشکی بازساختی با کشور ونزوئلا و حمایت از انجام طرح‌ها در زمینه مطالعات پیش‌بالینی و کارآزمایی‌های بالینی (پذیرش ۱۰ طرح) از دیگر اقدامات در این ستاد است.

اقدامات حوزه فضایی، حمل و نقل پیشرفته

ردیف طرح‌های حمایت شده
۱ حمایت از ۱۴ طرح توسعه فناوری در پهپادی
۲ حمایت از راه‌اندازی ۲ مرکز نوآوری موتورسیکلت برقی و دریایی
۳ هوشمندسازی خودروهای پلیس جزیره کیش با استفاده از ترکیب تصاویر دوربین‌­های خودروی پلیس و تصاویر پهپادی
۴ استانداردسازی ۳ محصول بومی‌سازی شده مورد نیاز صنعت فرودگاهی
۵ تکمیل فرآیند بومی‌سازی موتور ۲۰۰ اسب بنزینی دریایی
۶ تدوین ۳ مورد دانش فنی شامل "بهبود عملکرد مواد کاتدی باتری‌های لیتیوم سولفور"، "تولید سه نوع الکترولیت مورد استفاده در باتری‌­های لیتیومی"و "تولید باتری آبی روی- منگنز دی اکسید با چگالی توان و انرژی بالا"
۷ تکمیل بومی‌سازی و ساخت بالگرد فوق سبک HB۱ فاز طراحی دقیق و ساخت ۴۰درصد قطعات
۸ طراحی و ساخت رادار هواشناسی استقراری باند X با برد ۱۵۰ کیلومتر

اقدامات در حوزه  آب، خشکسالی، فرسایش و محیط زیست:

ردیف اقدامات اجرا شده
۱ اتمام مراحل مطالعه و اکتشاف چاه ژرف در منطقه سیستان با اتمام حفاری بهره برداری از چاه به عمق ۱۸۰۰ متر و نصب و راه‌اندازی پمپ درون چاهی ساخت شرکت‌­های دانش‌بنیان داخلی و پمپاژ آب به میزان ۴۰ لیتر بر ثانیه
۲ توسعه فناوری ساخت قطعه براکت برای قفس‌های پرورش ماهی و رونمایی از اولین مزرعه بومی پرورش ماهی در قفس در دریا با ظرفیت ۳۷۵ تن تولید در هر دوره – جزیره قشم
۳ توسعه فناوری و بومی‌سازی بازیافت پسماندهای الکترونیک و استحصال فلزات گران بها- قزوین
۴ بومی‌سازی و توسعه فناوری دستگاه‌های نمک‌زدایی به روش الکترودیالیز معکوس در مناطق و روستاهای استان بوشهر
۵ بومی‌سازی و توسعه فناوری غشای سرامیکی سیلیکون کارباید و رونمایی از نخستین تصفیه‌خانه مجهز به این محصول برای رفع کدورت آب منطقه- قزوین
۶ رونمایی از دوربین‌های حرارتی فراطیفی به منظور شناسایی منابع آب شیرین در بستر دریا
۷ توسعه فناوری طراحی و ساخت پمپ‌های فشار قوی سامانه نمک‌زدایی اسمز معکوس و جایگزینی ۸ نمونه از این محصول با نمونه خارجی در جزایر هرمز، ابوموسی، تنب بزرگ و تنب کوچک.

 برنامه طرح‌های کلان ملی و توسعه کسب و کارها

در حال حاضر ۱۶۳ طرح جاری و فعال در مرکز طرح­‌های کلان ملی فناوری در حال اجرا است و از ابتدای دولت سیزدهم تا اول بهمن ۱۴۰۰ تعداد ۱۶ موافقت‌نامه‌­ جدید منعقد شده و ۱۳ طرح ملی و توسعه فناوری از ابتدای دولت سیزدهم تا اول بهمن ۱۴۰۰ خاتمه یافته است.

علاوه بر آن به منظور اجرایی کردن برنامه توسعه کسب و کارها از ابتدای دولت سیزدهم، تعداد ۹۷ طرح جهت اخذ تسهیلات تجاری‌سازی به تصویب رسید که از این تعداد ۳۱.۲۵ درصد طرح‌ها در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات، ۲۲.۰۲ درصد در حوزه سلامت، ۱۵.۶۳ درصد در حوزه شیمی و مواد و ۸.۳۳ درصد در حوزه ماشین‌آلات و مکانیک بوده است.

در قانون حمایت از شرکت‌ها و مؤسسات دانش‌بنیان، حمایت‌های متنوعی برای شرکت‌های دانش‌بنیان پیش‌بینی شده است که از آن جمله می‌توان به ارائه معافیت‌های مالیاتی و گمرکی و حمایت‌های حوزه نظام وظیفه به شرکت‌های دانش‌بنیان اشاره کرد. 

حمایت‌های ارائه شده از سوی معاونت علمی به شرکت‌های دانش‌بنیان در سال ۱۴۰۰ به این شرح نشان داده شده است:

   

خدمات تعداد
شرکت‌های دانش‌بنیان مشمول معافیت مالیاتی ۱۵۷۸ (سال مالی ۹۹)
تسهیلات نظام وظیفه ۲۶۲
ارائه معافیت گمرکی ۲۰
حمایت تأمین اجتماعی ۴۲۹
استقرار در اماکن مسکونی ۴۰
جواز تأسیس و بهره‌برداری ۱۱۰
ارائه مشاوره کسب‌ وکار ۲۶۰۶
خدمات توانمندسازی ۳۱۳

انتهای پیام

  • چهارشنبه/ ۳ فروردین ۱۴۰۱ / ۰۵:۲۵
  • دسته‌بندی: علم
  • کد خبر: 1401010300862
  • خبرنگار : 30057