قول مساعد دوترته به آمریکا در ارتباط با اوکراین

گزارش شده که اگر حمله روسیه به اوکراین به مداخله نظامی آمریکا منجر شود، دولت فیلیپین تمایل خود را برای آمادگی این کشور برای پذیرش نیروهای آمریکایی اعلام کرده است.

به گزارش ایسنا، به نقل از پایگاه خبری اینکوئرر، سفیر فیلیپین در آمریکا گفت، روردیگور دوترته رئیس جمهوری این کشور با اشاره به پیمان دفاع مشترک ۱۹۵۱ بین فیلیپین و آمریکا در نشست اخیر در مانیل تمایل کشورش را برای پذیرش حضور نیروهای آمریکایی ابراز کرد.

بر اساس این پیمان، در صورتی که حمله ای رخ دهد آمریکا و فیلیپین باید به کمک یکدیگر بشتابند.

در حالی که دوترته در سال های نخست ریاست جمهوری خوب آزادانه سیاستگذاری‌های آمریکا را مورد انتقاد قرار می‌داد، گزارش‌ها حاکی از آن است که مقام‌های آمریکایی این اطمینان را داده‌اند که در صورتی که نیروهای فیلیپینی مورد حمله قرار گیرند، به معاهده خود عمل می‌کنند.

سفیر فیلیپین در آمریکا همچنین گفت، دوترته نگرانی خود را بابت بحران کنونی و تاثیر آن بر اقتصاد بین الملل ابراز داشت.

دولت مانیل یکی از کشورهایی است که حمله روسیه به اوکراین را محکوم کرده است. این کشور جنوب شرق آسیا به قطعنامه مجمع عمومی سازمان ملل در تاکید به روسیه برای خروج نیروهایش از اوکراین رای مثبت داد.

دوترته که همچنان با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه و شی جینپینگ، همتای چینی‌اش در ارتباط است ژوئن سال جاری میلادی دوران ریاست جمهوری‌اش پایان می‌یابد. دوترته همچنین از حمله روسیه به اوکراین حمایت نکرده است.

سفیر فیلیپین در آمریکا به خبرنگاران در مانیل گفت: دوترته می‌گوید اگر آمریکا از فیلیپین کمک بخواهد، مشخص است که ما چون بخشی از آن معاهده هستیم به آن عمل می‌کنیم مخصوصا اگر این بحران در اوکراین به منطقه آسیا نیز رخنه کند. به آنها اطمینان می‌دهیم که در صورت لزوم فیلیپین آماده ارائه خدمات و تسهیل روند حضور نیروهای آمریکایی است.

در حالی که دوترته به تاسیساتی که در صورت لزوم می‌خواهد در اختیار آمریکا قرار دهد، اشاره نکرده اما سفیر این کشور در واشنگتن به بنادر آزاد "کلارک" و "خلیج سوبیک" اشاره کرده که هر دو میزبان پایگاه‌های نیروی هوایی و دریایی آمریکا تا زمان بسته شدنشان در ۱۹۹۲ بودند.

پیام دوترته در حالی مطرح شده که سفرای مجمع کشورهای جنوب شرق آسیا (آ.سه.آن) قرار است با مقام‌های امنیت ملی آمریکا در کاخ سفید در روزهای آتی دیدار کنند. سفیر فیلیپین در آمریکا همچنین گفت: دیدار آنها بر گفت‌وگوهای مربوط به تحریم‌های وضع شده از سوی واشنگتن علیه روسیه تمرکز دارد.

انتهای پیام

  • شنبه/ ۲۱ اسفند ۱۴۰۰ / ۱۲:۵۳
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 1400122116526
  • خبرنگار : 71129