به گزارش ایسنا، "مهدی نوید ادهم" در دورهمی فعالان حوزه عدالت آموزشی با بیان اینکه عدالت از آن واژه های پیچیده ای است که ارائه تعریفی جامع از آن، دغدغه صاحبنظران در طول تاریخ بوده است اظهار کرد: تعاریف مختلفی از عدالت ارائه شده است. عدالت، گمشده انسان بوده و انسان را در طول تاریخ رنجور می کرده است.
وی افزود: عدالت در اندیشه دینی ما نیز بسیار پررنگ مطرح شده است. تعابیری داریم که حضرت علی (ع) و سایر ائمه را شهدای راه عدالت می دانند. عدالت از آرمان انقلاب هم هست که امید است بتوان آن را بسط داد؛ هرچند با کاستی هایی روبه روست.
مشاور وزیر آموزش و پرورش «اینکه هر ذی حقی، به حق خودش برسد» را یکی از تعاریف عمده عدالت دانست و گفت: هرچند این تعریف هم کژتابی دارد؛ همه را برابر و یکسان پنداشتن، غلط رایجی است. انسان ها متفاوت اند و نیازها و ظرفیت های متفاوتی دارند و باید از آموزش های متفاوتی هم برخوردار باشند.
نوید ادهم به بحث عدالت آموزشی یا تربیتی از منظر سند تحول بنیادین اشاره کرد و گفت: واژه "تربیت" اعم از تعلیم و تربیت است و لذا وقتی می گوییم عدالت تربیتی یعنی هم فعالیت های آموزشی و هم پرورشی را شامل می شود. طی دو سه سال اخیر در وزارت آموزش و پرورش کار علمی سنگینی انجام و بر اساس آن با ۲۰ شاخص، کل شهرستان های کشور از لحاظ عدالت آموزشی سنجیده شدند و ۴۹۹ شهرستان مشخص شده اند که کدام از نصیب آموزشی بیشتری و کدام از حداقل برخورداری ها بهره مند هستند.
وی ادامه داد: یکی از شاخص ها، دسترسی به مدرسه است. در اولین گام، همه دانش آموزان باید به مدرسه دسترسی داشته باشند و کیفیت در سطوح بعدی قرار می گیرد. در برخی مناطق به دلایل مختلف دسترسی امکان پذیر نیست یا به سختی انجام می شود.
مشاور وزیر آموزش و پرورش یادآور شد که به عنوان یک دستاورد در نظام آموزش کشور می توان گفت که فاصله تحصیلی بین دانشآموزان پسر و دختر، ۷۰ به ۳۰ درصد بود که اکنون این نسبت به ۴۹.۵ درصد دختران و ۵۰.۵ درصد پسران رسیده است؛ به عبارت دیگر فرصت دسترسی به آموزش برای دختران و زنان ما فراهم شده است.
وی در ادامه با بیان اینکه آموزش همه دانشآموزان از یک کتاب واحد، بیعدالتی است، زیرا دایره واژگان بچهها متفاوت است، اظهار کرد: در سند تحول بنیادین هم از واژه چند تألیفی استفاده شده است و باید به این سمت حرکت کنیم. بنابراین یکی از راهکارها، استفاده از نظام چند تألیفی به جای تک تألیفی است.
نوید ادهم افزود: اینکه گفته میشود پذیرش در دانشگاهها، بیشتر از مدارس غیردولتی است، تلخ است زیرا دانش آموزان در منطقه محروم امکاناتی مانند مدرسه غیردولتی را ندارند و اینجاست که نهادها و سمنها میتوانند وارد میدان شوند. یکی از کارهایی که سازمانها و نهادها میتوانند ورود کنند، توانمندسازی معلمان است. باید معلم باکیفیت داشته باشیم و میتوانیم بسیاری از نداشتهها را از این طریق جبران کنیم.
عضو شورای عالی آموزش و پرورش در ادامه به این موضوع اشاره کرد که معلم بیکیفیت و کمسواد آسیبزا است و از آن سو معلم باکیفیت، بسیاری از نداشتههای ما را جبران میکند. باید سازوکارهای لازم از سوی مراجع ذیربط فراهم شود. همه اختیار استخدام و جذب معلم در دست آموزش و پرورش نیست. معلمی که صلاحیت ندارد نباید به کلاس درس برود، اما بر اساس مصوبه مجلس به هر دلیلی، شماری از آنها آمدند و وارد مدارس شدند. اینها از جمله عوامل آسیبزاست که اگر واکاوی و ریشهیابی شود میتوان در بحث توسعه عدالت پیش رفت.
نوید ادهم افزود: کرونا، ظرفیت کشور را نشان داد. متاسفانه با محدودیت منابع در کشور روبهرو هستیم و همان منابع هم عادلانه توزیع نمیشود و سهم آموزش از منابع کشور آنچنان که باید نیست و تجلی اش مدرسه ای است که از وضعیت مناسبی برخوردار نیست.
وی ادامه داد: کرونا موجب فقر یادگیری شده و از آن تعبیر به بیسوادیِ پنهان میکنیم؛ افرادی داریم که مدرک گرفته اند و به مقاطع بالاتر آمدهاند اما سواد، مهارت و شایستگی لازم را ندارند و این از همان آسیبهایی است که میتوان روی بحث عدالت به آن فکر کرده و برایش چاره اندیشی کرد.
انتهای پیام