سلسله یادداشت های تبیین الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت

«تحول نظام تعلیم‌وتربیت در الگوی اسلامی‌ایرانی پیشرفت»

عضو اندیشکده علم الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت و استاد دانشگاه شاهد در یادداشتی با عنوان «تحول نظام تعلیم‌وتربیت در الگوی اسلامی‌ ایرانی پیشرفت» بیان کرد: نظام تعلیم‌ و تربیت، فراگیرترین و بزرگ‌ترین نهاد عمومی کشور است و توسعه مطلوب آن، مستلزم بازنگری و تحول در ساحت‌های کلیدی است.

به گزارش ایسنا،‌ متن یادداشت دکتر محمدرحیم عیوضی بدین شرح است:

الگوی اسلامی‌ایرانی پیشرفت، جایگاه ویژه‌ای برای نظام تعلیم‌ و تربیت قائل است و این نظام را یکی از ارکان اجرای الگو و پیشرفت کشور می‌داند. از این رو در تدبیر شماره ۸ به طور ویژه به آن پرداخته و بر آن تاکید کرده است:

«تحول در ساختار، رویکرد و محتوای نظام تعلیم‌وتربیت کشور و والاسازی جایگاه معلمان، برای تربیت انسان‌های مؤمن، توانمند، خلاق، مسئولیت‌پذیر و دارای روحیه مشارکت جمعی».

نظر به اهمیت نظام یاد شده، این یادداشت به تبیین ابعاد آن می‌پردازد.

در جهان معاصر، پیشرفت و تعالی کشورها و ملت‌ها، مستلزم انسان‌های شایسته و کارآمدی است که بتوانند در شرایط پیچیده و همواره متغیر امروزین، موجب بقا و توسعه جامعه شوند.

از این رو، تحقق آرمان‌های متعالی انقلاب اسلامی ایران مانند پیش‌گامی در علم و فناوری، حضور فعال و سازنده در عرصه‌های بین‌المللی و احیای تمدن نوین اسلامی در گرو تربیت انسان‌های مؤمن، توانمند، خلاق، مسئولیت‌پذیر و برخوردار از روحیه مشارکت جمعی است.

بنابراین، عرصه تعلیم‌ و تربیت از مهم‌ترین زیرساخت‌های تعالی همه‌جانبه کشور و ابزاری جدی برای ارتقای سرمایه انسانی شایسته کشور در عرصه‌های مختلف است، به تعبیری جامع‌تر، نظام تعلیم‌ و تربیت، نهادی اجتماعی و سازمان‌ یافته است که به منزله مهم‌ترین عامل و ساز و کار ایجاد و توسعه دانش، مهارت و بینش، عهده‌دار تربیت و پرورش سرمایه انسانی شایسته است. از این‌ رو، نظام تعلیم‌ و تربیت به مثابه ساز و کار ایجاد و گسترش ظرفیت‌ها و قابلیت‌های وجودی افراد اجتماع و تربیت و پرورش انسان‌های شایسته و کارآمد از اهمیت و ضرورت راهبردی برخوردار است.

پیشبرد فرایند پیشرفت و تحقق اهداف توسعه جامعه، مستلزم همگامی و انطباق مستمر با مقتضیات زمان و مکان است که در قالب مفهوم تحول متبلور می‌شود. بدین منظور، نظام تعلیم‌ و تربیت، فراگیرترین و بزرگ‌ترین نهاد عمومی کشور است و توسعه مطلوب آن، مستلزم بازنگری و تحول در ساحت‌های کلیدی است. این محورهای کلیدی که با نام‌های رویکرد، محتوا و ساختار مطرح می‌شوند زنجیره مرتبطی از تحولاتی را به ارمغان می‌آورند که به اثربخشی و کارآمدی نظام و نهاد تعلیم‌وتربیت می‌انجامد و ضمن والاسازی جایگاه و منزلت معلمان به پرورش و تولید سرمایه انسانی مؤمن، توانمند، خلاق، مسئولیت‌پذیر و مشارکت‌گرا منتهی می‌شود. حکمرانی خوب به علت جامعیت، روزآمدی و کاربردپذیری، الگوی ساختاری مطلوبی را برای تحول نظام تعلیم‌ و تربیت ارائه می‌نماید. افزون بر این، فرهنگ و آموزه‌های اسلام نیز بر مؤلفه‌های حکمرانی خوب تأکید می‌کنند. از این ‌رو، سازماندهی تحول ساختاری پیرامون این الگوی مدیریت و راهبری می‌تواند نقطه ‌عطف دیگری را در ساحت توسعه و تعالی نظام تعلیم‌وتربیت به ارمغان آورد.

تحقق تدبیر شماره ۸ سند الگوی اسلامی‌ ایرانی پیشرفت، مستلزم تحول نظام آموزش‌وپرورش در محورهایی است که ضمن حاکم‌سازی همه‌جانبه جهان‌بینی اسلامی از قابلیت اجرا، مخاطب‌پذیری و دستاوردمندی برخوردار باشد. بدین منظور، سازماندهی تحول با رویکرد عدالت‌گرایی، محتوای مهارت‌محوری و ساختار حکمرانی خوب، ظرفیت ویژه‌ای را برای والاسازی جایگاه معلم و تربیت انسان‌های مؤمن، توانمند، خلاق، مسئولیت‌پذیر و برخوردار از روحیه مشارکت جمعی عرضه می‌کند.

انتهای پیام

  • یکشنبه/ ۱۵ اسفند ۱۴۰۰ / ۱۱:۵۷
  • دسته‌بندی: اندیشه امام و رهبری
  • کد خبر: 1400121511332
  • خبرنگار :