سرهنگ امیر طالبی در جلسه شورای ترافیک شهرستان بندرانزلی که در سالن اجتماعات فرمانداری این شهرستان برگزار شد، اظهار کرد: با توجه به شرایط خاصی که شهرستان بندر انزلی دارد و طی دو سال گذشته که به دلیل کرونا مسافر نداشتیم حتما امسال پذیرای موج زیاد سفرهای نوروزی خواهیم بود و امیدواریم با کمک هم نوروز ۱۴۰۱ را با بهترین برنامهریزی پشت سر بگذاریم.
وی افزود: بندر انزلی فاصله کمی با رشت دارد و روزانه افراد زیادی بین این دو شهر در حال تردد هستند و جمعیت شهرستان ممکن است هر روز دستخوش این آمد و شدها قرار گیرد همچنین به علت وجود دو بندر انزلی و کاسپین تردد وسایل نقلیه سنگین را در حوزه شهرستان داریم و وجود مرداب و منطقه آزاد نیز باعث جاذبه سفرهای نوروزی به انزلی میشود.
طالبی تصریح کرد: شهرستان بندر انزلی بر اساس سرشماری سال ۱۳۹۵ دارای ۱۵۹ هزار و ۱۶ نفر جمعیت بوده و طول راه ها و شریانهای اصلی آن ۴۲ کیلومتر، ۲۸۰ کیلومتر شریانهای درجه یک و دو، ۲۰ میدان و ۲۳۵ تقاطع و پنج پل عابر پیاده دارد.
وی با اشاره به اینکه وسعت این شهرستان ۳۱۵ کیلومتر مربع است به آمار تصادفات پنج سال گذشته اشاره کرد و گفت: آمار تصادفات در سال ۹۶ شهر انزلی ۱۵ نفر فوتی، در سال ۹۷، ۱۴ نفر، در سال ۹۸، ۱۳ نفر و در سال ۹۹ هفت نفر فوتی داشت و امسال تاکنون ۱۵ نفر از شهروندان انزلی جان خود را بر اثر تصادفات از دست دادهاند.
رئیس پلیس راهور گیلان با بیان اینکه نکتهای که در تصادفات انزلی مدام زنگ خطر را برای پلیس راهور به صدا در میآورد عابرین پیاده و موتورسواران هستند، تاکید کرد: ۵۷ درصد فوتیها مربوط به عابر پیاده و ۲۷ درصد به موتورسواران تعلق دارد و باید برنامهریزیهایمان در این دو حوزه انجام شود.
طالبی تصریح کرد: با وجود روند کاهشی در تصادفات فوتی از سال ۹۶ تا ۹۹ متاسفانه در سال ۱۴۰۰ با افزایش چشمگیر تصادفات فوتی مواجه بودیم.
وی با اشاره به اینکه ۸۴ درصد کشتههای انزلی را عابر پیاده و موتورسواران تشکیل میدهد، گفت: ۳۵ درصد کشتهها بین ساعات ۸ تا ۱۲ شب، ۲۱ درصد بین شش تا هشت شب و ۱۴ درصد از شش صبح تا ۹ صبح دچار حادثه شدهاند و با توجه به اینکه ۵۶ درصد کشته شدگان در شبها بودند، برنامهریزی ترافیکی را به سمت تدابیر ترافیکی در شب ها سوق داده شده است.
رئیس پلیس راهور گیلان با اشاره به اینکه ۴۲ درصد از تصادفات منجر به فوت انزلی یک طرف تریلیها و کامیونهایی بودند که در سطح شهر تردد دارند، افزود: این امر لزوم داشتن کمربندی مناسب را به ما هشدار میدهد.
طالبی در ادامه با اشاره به عملکرد ۱۱ ماه گذشته گفت: علیرغم همه کاستیهایی که در نیروی انسانی و امکانات و تجهیزات سازمانی داشتیم در برخورد با تخلفات حادثهساز روند افزایشی داشتیم.
وی با بیان اینکه ۵۰۴ درصد افزایش توقیفات خودروهای متخلف داشتیم، گفت: در سال ۹۹، ۲۱۸ ماشین و موتور متخلف توقیف شدند امسال این تعداد به ۱۲۱۸ دستگاه رسید.
رئیس پلیس راهور گیلان خاطرنشان کرد: عابرین پیاده بالای ۵۰ سال انزلی به علت نداشتن پلهای مکانیزه و عابر پیاده همواره مورد آسیب جدی بودند و این افراد در چرخه ترافیکی آسیب جدی دیدهاند.
حتی یک نفر کشته در سوانح جاده ای زیاد است
سرهنگ جاور صفاری، رئیس پلیس راه گیلان نیز، اظهار کرد: امسال یک میلیون و ۱۶۸ هزار و ۳۹۴ دستگاه خودرو وارد استان گیلان شده که اگر به طور میانگین در هر خودرو سه نفر سرنشین باشند، جمعیت زیادی وارد استان شده است.
وی با بیان اینکه با توجه به تعطیلی سهشنبه شاهد افزایش ۲۳ درصدی ترددهای جادهای نسبت به مدت مشابه هفته قبل بودیم، افزود: سال ۹۸ بالغ بر یک میلیون و ۵۰۰ هزار دستگاه خودرو وارد استان گیلان شده بودند و راه های ورودی استان گیلان گنجایش ورود این همه خودرو را ندارد و نیازمند برنامهریزی دقیق برای کاهش تصادفات است.
صفاری با بیان اینکه در ۱۱ ماه امسال و در حوزه جادهای شهرستان انزلی ۱۳ نفر جان باخته داشتیم، گفت: این تعداد نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۶۰ درصد افزایش داشته است و طی این مدت نیز ۹۰ نفر هم در راه های برون شهری انزلی مصدوم شدند.
وی با تاکید بر اینکه حتی یک نفر کشته در سوانح جاده ای نیز زیاد است و نباید این اتفاق رخ دهد، افزود: سهم شهرستان انزلی از آمار جانباختگان جادهای در بین ۱۷ شهرستان استان گیلان چهار درصد است.
رئیس پلیس راه گیلان با اشاره به اینکه متاسفانه در ۱۱ ماه امسال ۳۸۰ نفر در جادههای برون شهری استان کشته شدهاند، گفت: ۶۴ درصد تصادفات جادهای استان سهم عابرین پیاده و موتورسیکلت هاست و این چالش بزرگی برای گیلان است.
وی با بیان اینکه گیلان ۱۱ هزار ۱۹۴ کیلومتر راه مواصلاتی دارد، گفت: از این مقدار 8800 کیلومتر راه روستایی فاقد جدا کننده فیزیکی است و همین محورها ریسک تصادفات را بالا میبرند.
صفاری با اشاره به اینکه از بیستم اسفند امسال تا بیست فروردین سال آینده هرگونه انجام عملیات کارگاهی در حوزه راه های ارتباطی استان گیلان ممنوع است، تاکید کرد: جاده انزلی به رضوانشهر فاقد هرگونه ایمنی است و دو طرف جاده اختلاف ارتفاع ایمنی زیادی دارد هرگونه تصادفی رخ دهد اعمال تبصره ذیل ماده ۱۴ قطعا در دستور کار است.
انتهای پیام