معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کاشان:

۵۰ هزار نوزاد مورد غربالگری شنوایی قرار گرفتند

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کاشان از غربالگری شنوایی حدود ۵۰ هزار نوزاد در یکسال گذشته خبر داد.

مهدی دلاوری، امروز(پنجشنبه، ۱۲ اسفند) در جمع خبرنگاران، اظهار کرد: اجرای این طرح با مشارکت معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی کاشان و اداره‌های بهزیستی دو شهرستان کاشان و آران و بیدگل عملیاتی شد که ۱۴ نوزاد برای مرحله مداخله و درمان معرفی و شناسایی شدند.

وی تصریح کرد: خوشبختانه بیش از ۵۰ درصد از انواع کم شنوایی و ناشنوایی بزرگسالان و کودکان در صورت شناسایی به موقع با اجرای برنامه‌های پیشگیری و مراقبتی در نظام سلامت قابل پیشگیری  هستند.

به گزارش ایسنا، معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کاشان، تاکید کرد: ناشنوایی یک معلولیت خاموش بوده و نیمی از موارد کم شنوایی و ناشنوایی با اقدام‌های پیشگیرانه اولیه قابل پیشگیری هستند و درصد بسیار زیادی از آنها از طریق تشخیص زودهنگام، مدیریت مناسب از طریق جراحی و استفاده از وسایلی همچون سمعک و کاشت حلزون قابل درمان است.

دلاوری گفت: غربالگری شنوایی کودکان در دو نوبت شامل دوره نوزادی و سن ۳ تا ۵ سالگی انجام و در این فاصله  ارزیابی بروز عوامل خطر شنوایی صورت گرفته و غربالگری نوزادی در بدو تولد در بیمارستان یا پس از آن در مراکز غربالگری شنوایی انجام می‌شود.

وی افزود: آثار کم شنوایی بر توانایی افراد برای برقراری ارتباط، معاشرت، یادگیری، کار و لذت در زندگی، تاثیر در میزان فقر خانواده، انزوای اجتماعی و احساس تنهایی بسیار تاثیرگذار است و در افراد مسن به طور خاص، کم شنوایی می‌تواند منجر به زوال شناختی، افزایش خطر ابتلا به افسردگی و زوال عقل شود.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کاشان با اشاره به گسترش استفاده از فناوری‌های ارتباطات تاکید کرد: مهار و کنترل استفاده بی رویه از تلفن‌های همراه و دستگاه‌های صوتی در همه گروه‌های سنی جامعه یک ضرورت برای حفظ سلامتی شهروندان است.

 ۳ مارس، برابر با ۱۲ اسفندماه توسط سازمان جهانی بهداشت، به عنوان روز جهانی شنوایی و سلامت گوش نامگذاری شده که برای امسال شعار "مراقب شنوایی خود باشید تا یک عمر لذت ببرید" انتخاب شده است.

انتهای پیام

  • پنجشنبه/ ۱۲ اسفند ۱۴۰۰ / ۱۳:۲۵
  • دسته‌بندی: اصفهان
  • کد خبر: 1400121209302
  • خبرنگار :