صبح امروز اتفاق افتاد؛

شعله‌های آتش بر جان یک اثر ملی در زنجان

رئیس سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری زنجان از حریق در خانه خدیوی به عنوان یک اثر ملی در زنجان خبر داد که اطفای آن ۲ ساعت طول کشیده است.

مجید امیرفضلی در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به آتش‌سوزی خانه خدیوی در زنجان، اظهار کرد: صبح امروز ۷ و ۳۱ دقیقه، آتش‌سوزی این محل به مرکز تماس آتش‌نشانی زنجان اطلاع‌ داده شد و نیروهای ایستگاه یک و چهار برای اطفا به محل اعزام شدند.

وی افزود: سه گروه اطفای حریق در قالب ۱۰ آتش‌نشان با خودروهای مخصوص در طول ۲ ساعت اطفای حریق را انجام دادند و علت حادثه هنوز مشخص نیست.

این مسئول ادامه داد: حفظ خونسردی و تماس سریع با سامانه ۱۲۵ در هنگام بروز آتش‌سوزی اهمیت زیادی دارد و گزارش به موقع شهروندان در حین مشاهده دود و آتش همانند گزارش شهروندی امروز، تاثیر زیادی در اطفای به موقع و کاهش خسارات دارد.

به گزارش ایسنا، خانه خدیوی از جمله بناهای زیبا و با تزئینات حائز اهمیت است که در نزدیکی موزه رختشویخانه و خانه ذوالفقاری در محله‌ای معروف به «دالان آلتی» در شهر زنجان واقع شده است.

از جمله تزئینات این بنا می‌توان به آجرکاری‌های نما، گچ‌بری‌های زیبا و ستون‌ و نماها، لمبه کاری با نقوش متنوع، وجود ایوان که برروی شش ستون چوبی با پوشش گچی استوار گردیده و همچنین به وجود نرده‌های تزئینی اشاره کرد. این بنا در ۲۸ دی ۱۳۷۹ با شماره ثبت ۲۹۶۸ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

انتهای پیام

  • چهارشنبه/ ۱۱ اسفند ۱۴۰۰ / ۱۰:۵۵
  • دسته‌بندی: زنجان
  • کد خبر: 1400121108326
  • خبرنگار : 50165