معاون بهداشت علوم پزشکی اهواز عنوان کرد

پوشش ناهمگن واکسیناسیون در خوزستان / به موج‌های بعدی کرونا توجه شود

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز با بیان اینکه پوشش واکسیناسیون در خوزستان همگن نیست، گفت: پوشش واکسیناسیون در برخی شهرستان‌ها ۹۵ درصد و در برخی شهرستان‌ها حدود ۶۰ درصد است که باید افزایش یابد.

دکتر سید محمد علوی در نشست قرارگاه عملیاتی و نظارتی کرونا که امروز (۹ اسفندماه) در استانداری خوزستان برگزار شد، اظهار کرد: دو سه هفته‌ای است که در خوزستان مثل سایر نقاط کشور و نیمکره غربی دنیا با شیب منفی کرونا مواجه هستیم.

به گزارش ایسنا، وی افزود: موج اخیر کرونا با شیب نسبتا ملایمی از اروپا در حال کم شدن است و در خاورمیانه نیز شرایط به این شکل شده و حتی این شیب کاهشی به کشورهای شرقی مثل ویتنام و اندونزی نیز رسیده است.

سخنگوی ستاد مدیریت کرونا در خوزستان گفت: بر اساس آنچه آمارها نشان می‌دهد، در ایران آمار ابتلا به کرونا ۴۰ درصد منفی است و با شیبی منفی پیش می‌رویم. آمارها نشان می‌دهد موج کرونا در حال خروج از ایران است و در خوزستان نیز یکی دو هفته زودتر این موج خارج خواهد شد.

وی افزود: علی‌رغم اینکه شیب منفی در ابتلا به کرونا داریم اما مرگ و میرها همچنان بالا است و این مساله مربوط به بیمارانی است که در هفته‌های گذشته به دلیل ابتلا به کرونا در بیمارستان بستری شده‌اند.

علوی گفت: در این موج باید به این نکته توجه کرد که موج اُمیکرون با دلتا متفاوت است؛ در موج دلتا موارد ابتلا بالاتر بود و میزان بستری‌ها و تعداد افرادی که به ICU منتقل می‌شدند بیشتر بود اما در موج اُمیکرون این موارد کمتر هستند.

وی بیان کرد: در موج اول در خوزستان از هر سه بیمار یک بیمار بستری می‌شد اما در موج سوم کرونا که یک موج کمرشکن بود، نسبت بیماران سرپایی به بیماران بستری چهار به یک شد. در موج چهارم که کرونای دلتا آمد موارد به صورت ناگهانی بالا رفت و بیشترین گرفتاری و موارد مرگ و میر را داشتیم.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفت: موج اخیر که از ۴ بهمن‌ماه در خوزستان آغاز شد و در ۱۵ بهمن‌ماه به اوج رسید. در این موج، اروپا در یک ماه و نیم به پیک رسید اما خوشبختانه در ایران در دو هفته به پیک رسیدیم و این مساله به دلیل پوشش نسبتا خوب واکسیناسیون در کشور است.

وی افزود: پوشش واکسیناسیون در کشور نسبت به کل جمعیت، حدود ۷۴ درصد است و با توجه به این میزان، از کشورهایی مثل انگلیس و آمریکا تنها حدود ۲ تا ۳ درصد عقب‌تر هستیم.

علوی گفت: این پوشش نسبتا خوب واکسیناسیون در استان خوزستان کمک کرد که در موج اخیر کرونا، نسبت بیماران سرپایی به بیماران بستری ۲۰ به یک شود و این نکته بسیار خوبی است و حتی میزان اشغال تخت‌ها نیز کاهش داشت.

وی بیان کرد: شرایط فعلی استان خوزستان مرهون پوشش نسبتا خوبی است که در واکسیناسیون داریم اما این پوشش، همگن نیست؛ پوشش واکسیناسیون در برخی شهرستان‌ها ۹۵ درصد و در برخی شهرستان‌ها حدود ۶۰ درصد است که باید افزایش یابد.

سخنگوی ستاد مدیریت کرونا در خوزستان با بیان اینکه شهرستان‌های دشت آزادگان، حمیدیه، اندیکا و باوی پوشش واکسیسناسیون پایینی دارند، گفت: متوسط پوشش واکسیناسیون کشور حدود ۹۰ درصد است و خوزستان حدود ۵ درصد از متوسط کشور در واکسیناسیون عقب است.

وی افزود: شاخص‌های واکسیناسیون در شهرستان‌های خوزستان باید بالا بیاید زیرا موج‌های بعدی را در پیش داریم و باید به این مساله توجه شود.

علوی گفت: در حال حاضر وضعیت استان خوزستان در شیوع کرونا خوب است که باید این وضعیت را تحکیم ببخشیم. رعایت پروتکل‌ها باید بهتر شود و پوشش واکسیناسیون را بیشتر کنیم.

وی افزود: در برخی شهرها مثل اهواز پوشش واکسیناسیون خیلی خوب و در حدود ۹۵ درصد است اما در مجموع از میانگین کشوری حدود ۵ درصد عقب هستیم و باید این وضعیت را بهبود ببخشیم.

اختلال در واکسیناسیون سیار در برخی شهرها به دلیل نبود خودرو  

در ادامه، دکتر عبدالرضا جانگران‌نژاد رئیس بسیج جامعه پزشکی خوزستان نیز با اشاره به آخرین وضعیت اجرای طرح شهید سلیمانی در خوزستان گفت: در طرح شهید سلیمانی از سه بخش فرمانداری‌ها، بهداشت و بسیج بازخورد می‌گیریم و بر این اساس وضعیت اجرای طرح را در شهرستان‌ها بررسی می‌کنیم.

وی افزود: از ابتدای اجرای طرح شهید سلیمانی قرار بر این بود که با همکاری فرمانداران این طرح اجرایی ‌شود و در این زمینه انتظار داریم فرمانداران شهرستان‌ها پای کار باشند.

رئیس بسیج جامعه پزشکی خوزستان گفت: در اجرای طرح شهید سلیمانی در برخی شهرها ممکن است ادارات تمکین نداشته باشند اما انتظار داریم دستگاه‌های اجرایی به ویژه در تامین خودرو با فرمانداری‌ها همکاری بیشتری داشته باشند.

وی با اشاره به لزوم پشتیبانی از طرح شهید سلیمانی افزود: در تامین خودرو برای ترابری نیروها و اعزای تیم‌های عملیاتی و واکسیناسیون سیار در برخی از شهرها مشکلاتی وجود دارد. با توجه به مشکل تامین خودرو در برخی شهرهای خوزستان، اجرای طرح واکسیناسیون سیار با اختلال مواجه شده است.

انتهای پیام

  • دوشنبه/ ۹ اسفند ۱۴۰۰ / ۱۲:۵۶
  • دسته‌بندی: خوزستان
  • کد خبر: 1400120907131
  • خبرنگار : 50227