تاکسیرانی به طور کلی حمل بار و مسافر یکی از مشاغل سختی است که کمتر در کانون توجه قرار می گیرد، حال آنکه باید بدون توقف به صورت شبانه روزی و در فصول سرد و گرم سال و در اوج شیوع ویروس کرونا خدمات دهند.
کرایه های پایین بلای جان رانندگان در میاندوآب
ر _ کشتگار یک راننده تاکسی در میاندوآب ضمن ابراز تاسف از اینکه کرایه های میاندوآب دو سال است که تغییر نکرده است ، ادامه داد: بارها به مسئولین این حوزه نامه نوشته و حضوری ملاقات کرده ایم تا موضوع افزایش کرایه را مطرح کنیم ولی فایده ندارد.
وی با بیان اینکه چند سال آزگار دنبال کار و سرمایه بودم ولی نتیجه نگرفتم، به ناچار سال ۹۴ یک خودروی کارکرده و اقساطی تهیه کرده و با آن مسافرکشی می کنم، اضافه کرد: در شهرهای مجاور کرایه مسیرها منصفانه است، ولی در اینجا ۶ یا ۷ هزار تومن حتی در ازای مسیرهای بسیار طولانی پرداخت می شود.
این راننده تاکسی ضمن اشاره به اینکه این کرایه ها حتی جوابگوی هزینه استهلاک خود ماشین هم نیست، چه برسد هزینه های یک زندگی، گفت: من دو پسر دانش آموز دارم که هر دو امسال باید کنکور بدهند، یعنی باید کم کم خودم را برای غصه بیکاری آنها هم آماده کنم.
فرهنگ استفاده از تاکسی آنلاین هنوز در میاندوآب وجود ندارد
ش_ عبیدی یک راننده تاکسی آنلاین در میاندوآب ضمن ابراز تاسف از اینکه فرهنگ استفاده از تاکسی آنلاین هنوز در این شهر وجود ندارد، گفت: گاهی می بینید یک فرد به ظاهر مسافر، مدام درخواست راننده می کند، بعد لغو می کند و چندین بار این کار را تکرار می کند.
وی خاطرنشان کرد: حتی بارها شاهد بوده ایم که مسافران برای مسافت طولانی مثل شیراز، قزوین و ... درخواست خودرو کرده اند، کرایه آنها نیز مسلما بالا است، راننده نیز سرخوش و امیدوار برای حرکت آماده می شود ولی وقتی با مسافر تماس می گیرد، متوجه سرکاری بودن درخواست می شود.
این راننده تاکسی گفت: از مردم می خواهیم چنانچه با نحوه استفاده از نرم افزار تاکسی آنلاین آشنا نیستند، یاد بگیرند ولی بلد هستند و صرفا برای سرگرمی این کارها را می کنند، بدانند که در این اوضاع بی پولی، بیکاری و تورم، بازی با اعصاب راننده گناه بزرگی است.
مهار بیکاری با افزایش تاکسی امکان ندارد
ق_ کرمخانی راننده تاکسی با سابقه ۱۵ سال فعالیت در میاندوآب و حومه ضمن ابراز تاسف از اینکه مسئولان برای مهار بیکاری به افزایش تعداد تاکسی های فعال در شهر روی آورده اند، گفت: حال آنکه این تصمیم مشکلاتی نظیر افزایش ترافیک و کاهش درآمد رانندگان را به دنبال دارد، همچنین معضل بیکاری نیز به صورت ریشه ای حل نمی شود.
وی ضمن ابراز تاسف از اینکه بین مسئولان گوش شنوایی برای مطرح کردن این مسائل وجود ندارد، گفت: وقتی از فعالیت خودروهای سواری و ازدیاد تاکسی شکایت می کنیم، تصور می شود از روی بغض و کینه و حسد ورزی صحبت می کنیم، حال آنکه وضعیت جدید نه تنها به نفع ما نیست، بلکه متضمن منافع رانندگان جدید نیز نیست.
میاندوآب از نظر تاکسی اشباع است
سیاوش معبودی رئیس مدیریت حمل و نقل شهرداری میاندوآب ضمن ابراز تاسف از اینکه در شهرمان آمار بیکاران و افراد فارغ التحصیل فاقد شغل در حال افزایش است، ادامه داد: به نظر این افراد راحت ترین شغل فعالیت در زمینه رانندگی است و بدون دریافت مجوزهای موردنیاز، به این عرصه وارد می شوند.
این مسئول با بیان اینکه برای تاکسی ها ظرفیت مشخص شده است، گفت: تاکسی های با پلاک، ۸۳۱ دستگاه است، که تا سال ۱۳۸۶ به این تعداد مجوز داده شده و بعد از آن احساس نیاز نشد.
این مسئول با بیان اینکه ۸۰ دفتر تاکسی تلفنی در شهرستان وجود دارد، گفت: در هر کدام از آنها به طور متوسط ۱۲ راننده فعالیت می کند.
رئیس سازمان مدیریت حمل و نقل شهرداری میاندوآب با اشاره به اینکه ۱۵ دستگاه تاکسی مقابل بیمارستان برای جابه جایی مسافرها مستقر هستند، اضافه کرد: همچنین تاکسی بی سیم نیز در این شهرستان راه اندازی شده که با اقبال عمومی رو به رو شده است.
معبودی به فعالیت تاکسی های آنلاین ماکسیم و ۱۸۴۰ در سطح شهر ارومیه اشاره کرد و گفت: آنها از ما مجوز دریافت نکرده اند و طبق دستورالعمل کشوری اقدام کرده اند، در ابتدای فعالیت شان سعی کردیم متقاعدشان کنیم که ظرفیت میاندوآب اشباع شده است ولی توجه نشد.
افراد بیکار به حمل بار و مسافر در میاندوآب گرایش پیدا کردند
این مسئول اظهار کرد: گرچه تعداد تاکسی و تاکسی تلفنی در میاندوآب زیاد است، ولی با موارد غیرمجاز هم چندان نمی توان برخورد کرد، چون به آمار بیکاری دامن زده می شود.
وی با بیان اینکه تاکسی های آنلاین از طریق سازمان تنظیم مقررات ارتباطات رادیویی مجوز خود را دریافت کرده و آغاز به فعالیت کرده اند، اضافه کرد: در شهرستان های بزرگ استفاده از اسنپ رایج است، در شهرستان های کوچک مانند میاندوآب هم ماکسیم استفاده می شود.
به گزارش ایسنا، با وجود سخت بودن این شغل و درآمد پایین آن به دلیل تعدد و تنوع سیستم های خدمات رسان، شاهد هستیم که بخشی از طیف بیکار جامعه به محض تهیه یک خودروی قسطی، وارد این عرصه می شوند، بنابراین می طلبد برای رفع این معضل اقدام عاجل انجام گیرد، چرا که در این صورت نه تنها برای راننده های جدید ممر درآمدی ایجاد نخواهد شد، بلکه درآمد رانندگان قدیمی نیز کم می شود.
انتهای پیام