یک مسئول:

۸۰ درصد فوتی‌های کرونایی استان مرکزی پروسه واکسیناسیون کاملی نداشته‌اند

رییس دانشگاه علوم پزشکی اراک گفت: ۸۰ درصد موارد فوتی ناشی از کرونا در استان مرکزی پروسه واکسیناسیون خود را کامل انجام نداده بودند.

دکتر سید محمد جمالیان هفتم اسفندماه ۱۴۰۰ در جلسه ستاد مدیریت بیماری کرونا در استان مرکزی اظهار کرد: در بهمن ماه، ۸۶ مورد فوتی ثبت شد که از این تعداد ۶ نفر یک دوز واکسیناسیون، ۳۴ نفر دو دوز و ۱۸ نفر سه دوز واکسن زده بودند و واکسن نزده ها ۲۸ نفر بوده اند، در واقع فقط ۲۰ درصد از فوتی ها دوز واکسیناسیون کاملی داشتند و باقی کامل نبوده است، این آمار اهمیت واکسیناسیون در پیشگیری از فوت را نشان می دهد.

وی افزود: از ۸۶ مورد فوتی، بیشترین میزان فوتی مربوط به افراد بالای ۷۰ سال بوده است و از این تعداد ۳۶ نفر خانم و باقی مرد بوده اند.

جمالیان با تاکید بر انجام دوز کامل واکسیناسیون و اهمیت آن در کاهش مرگ و میر، گفت: افراد فوت شده بالای ۷۰ سال و دارای بیماری زمینه ای بوده اند و ۹۰ درصد افراد زیر ۷۰ سال نیز هیچ واکسنی دریافت نکرده بودند. این امر نشان می دهد که سنین ۲۰ تا ۷۰ سال که هنوز واکسن دریافت نکرده اند بسیار آسیب پذیر هستند و تاکید بر این است که تزریق واکسن و دوز یادآور جدی گرفته شود.

وی اظهار کرد: در سنین ۱۲ تا ۱۸ سال، ۷۴ هزار و ۴۱۶ نفر معادل ۸۹ درصد جمعیت مورد هدف، واکسن دریافت کرده اند و ۸۷ درصد نیز دوز یادآور تزریق کرده اند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی اراک با اشاره به اینکه ۳۷ درصد جمعیت استان دوز سوم را دریافت کرده اند، شهرستان تفرش را با ۵۴.۵ درصد، شهرستان شازند با ۵۱.۵ درصد و سپس شهرستان زرندیه را در جایگاه اول تا سوم تزریق دوز سوم برشمرد.

وی با بیان اینکه تعداد بیماران سرپایی رو به کاهش است، اما این مسئله نباید باعث غفلت شود، گفت: وضعیت هنوز شکننده است، بازارها و خیابان ها شلوغند و در صورت غفلت از رعایت پروتکل ها، آمار صعودی می شود. بر این اساس با توجه به خریدهای شب عید حتما صنوف و اتاق اصناف بر مسئله رعایت پروتکل ها جدی باشند و ضمن فعالیت های اقتصادی جان مردم صیانت شود.

جمالیان با تاکید بر اینکه در حال حاضر نگران بازار سرپوشیده و پاساژها هستیم که بسیار شلوغ هستند و مردم باید مراقبت بیشتری داشته باشند، گفت: امکان خرید مجازی فراهم است و فروشگاه ها محصولات را آنلاین عرضه می کنند که بهتر است مردم از این طریق اقدام به خرید کنند و از بردن فرزندان خود به خرید حضوری نیز اجتناب کنند.

وی بیان کرد: در دی ماه، ۹۴ کودک زیر ۱۸ سال مبتلا به کرونا شدند که این آمار در بهمن ماه به ۷۴۰ نفر رسیده است و تا پنجم اسفندماه ۳۷ مبتلا داشتیم، تعداد بستری بهمن ماه به ۳۵ نفر رسید و در اسفندماه تاکنون ۷ نفر بستری شده اند، با وجود آنکه مدارس مجازی شدند، اما خانواده ها دچار عادی انگاری و سهل انگاری شده اند در حالی که باید برای خرید از اماکن شلوغ و سربسته کودکان خود را همراه نبرند.

جمالیان با اشاره به عید مبعث، خواستار ممنوعیت توزیع شیرینی، شربت و چای شد.

به گزارش ایسنا، در این جلسه معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اراک گزارشی از وضعیت ابتلا به کرونا در هفته اول اسفندماه و قیاس آن با هفته چهارم بهمن ماه ارائه کرد و گفت: ۴۰۴۵ مورد ابتلا در هفته چهارم بهمن ماه با کاهش ۲۴ درصدی به ۳۰۵۷  در هفته اول اسفند رسیده است، اما موارد فوتی با رشد ۴۱ درصدی از ۳۲ مورد به ۴۵ مورد رسیده است.

دکتر علی علیمحمدی افزود: موارد بستری در استان از ۳۹۷ مورد به ۳۵۸ مورد رسید که حاکی از کاهش ۱۰ درصدی موارد بستری است، همچنین موارد سرپایی با کاهش ۲۶ درصدی از ۳۶۴۸ به ۲۶۹۹ مورد رسید.

انتهای پیام

  • شنبه/ ۷ اسفند ۱۴۰۰ / ۱۲:۳۳
  • دسته‌بندی: مرکزی
  • کد خبر: 1400120705181
  • خبرنگار : 50210