۴۴ هزار متر مربع از حریم رودخانه کرج در ۳۷ روز آزادسازی شد

رئیس کل دادگستری البرز استان البرز گفت: امروز بعد از ۳۷ روز اقدام به رفع تصرف از بالغ بر ۴۴ هزار متر مربع از بستر رودخانه کرج صورت گرفت.

به گزارش ایسنا، حسین فاضلی هریکندی روز چهارشنبه چهارم اسفند در مراسم کلنگ زنی پارک رود واقع در مناطق آزادشده رودخانه کرج با اشاره به اینکه استان البرز در کنار ظرفیت‌ها با تهدیدات زیادی مواجه است، گفت: از آنجایی که البرز در مجاورت پایتخت است ظرفیت‌های متعددی دارد. در کنار آن منابع طبیعی، محیط زیست و اراضی ملی استان نیز در معرض تهدیداتی چون تغییر کاربری است.

وی افزود: با توجه به اینکه موارد ذکر شده باعث تضییع حقوق عامه می‌شود، قرارگاه صیانت از بیت‌المال و مقابله با تغییر کاربری استان، زیرمجموعه شورای حفظ امور بیت‌المال در امور اراضی و منابع طبیعی استان تشکیل شد که با حضور تمام دستگاه‌های متولی، وظیفه حفظ حقوق عامه را بر عهده دارد.

وی ادامه داد: در زمینه تغییر کاربری در این استان از سال ۹۴ تا۹۸ در طی پنج سال از تغییر کاربری سه هزار و ۱۹۷ هکتار از اراضی زراعی و باغ ها  جلوگیری شد یا آزادسازی صورت گرفت. در حالی‌ که در سال ۹۹، سه هزار و ۸۷۳ هکتار یعنی ۲۱ درصد مجموع پنج سال گذشته در زمینه اراضی زراعی و باغ‌ها آزادسازی صورت گرفت.

وی افزود: در ۹ ماه ۱۴۰۰ بالغ بر ۶ هزار و ۴۰۰ هکتار آزادسازی از طریق جلوگیری از تغییر کاربری اراضی زراعی و باغ‌ها صورت گرفت که با همت و حمایت جهاد کشاورزی و استانداری انجام شد. این میزان ۸۰ درصد از اقدامات سال ۹۹ بیشتر بوده است.

فاضلی با بیان اینکه در حوزه آزادسازی حریم رودخانه ها اقدامات متعددی صورت گرفته، گفت: در ساوجبلاغ، طالقان و آتشگاه در سال ۹۹ بالغ بر ۱۳۲ هزار متر مربع از بستر رودخانه‌ها آزادسازی صورت گرفت.

وی ادامه داد: در ۹ ماه اول سال جاری بالغ بر ۸۲ هزار متر مربع در ادامه آزادسازی بستر رودخانه‌ها، آزاد سازی صورت گرفته که شامل ۱۳ هکتار در سال ۹۹ و ۸ هکتار در ۹ ماه سال جاری است.

رئیس کل دادگستری البرز گفت: سیاست در حوزه رودخانه کرج در قرارگاه و شورای حفظ حقوق بیت المال به این صورت بود که از تصرفات جدید به صورت جدی و قاطع با همکاری آب منطقه ای جلوگیری شد.

وی با اشاره به اینکه برخی از تصرفات این رودخانه قدمت بالای ۸۰ یا ۹۰ سال دارد، تصریح کرد: با توجه به اینکه لازم بود ابتدا شناخت کامل از متصرفین داشته باشیم، متصرفین اعم از دستگاه‌های حاکمیتی عمومی و اشخاص متصرف شناسایی و با عزم ملی نسبت به رفع تصرف اقدام شد.

به گفته وی تصرفات دولتی حریم رودخانه اغلب مربوط به دستگاه‌های ملی بود نه استانی که بنابر دستور رئیس قوه قضاییه رفع تصرف صورت گرفت.

وی افزود: بنا بر دستور رئیس قوه قضاییه آزادسازی رودخانه ها در  دستور کار قرار گرفت. این آزادسازی برای شروع، از رودخانه کرج و به خصوص دستگاه های حاکمیتی و مخصوصا از دستگاه قضا شروع شد و امروز بعد از ۳۷ روز اقدام به رفع تصرف از بالغ بر ۴۴ هزار متر مربع صورت گرفت. اکنون از دستگاه های حاکمیتی فقط  دستگاه هلال احمر به دلیل استقرار پایگاه امدادی و دو دستگاه نظامی باقی مانده اند که اخطاریه صادر شد.

به گفته فاضلی ۱۶ ملک و اشخاص حقیقی نیز به صورت داوطلبانه اقدام به رفع تصرف کردند و ۲۹ هزار متر مربع از این طریق رفع تصرف شد.

وی به ساماندهی حاشیه رودخانه پس از آزادسازی اشاره کرد و گفت: این ساماندهی شامل ایجاد تفرجگاه‌های ساحلی می‌شود که در محدوده شهر، شهرداری متولی اجرای آن است و در خارج شهر با توجه به مصوبه شورای عالی امنیت ملی، به وزارت راه و شهرسازی و گردشگری واگذار شد.

رئیس‌کل دادگستری استان البرز همچنین به ساماندهی مناطق آزادسازی شده اشاره کرد و گفت: هر جا شرایط مکانی اجازه دهد بوستان ها و تفرجگاه‌های ساحلی ایجاد خواهد شد.  در محدوده شهری، شهرداری و در خارج از محدوده شهر، وزارت راه و شهر سازی و گردشگری به  ساماندهی و ایجاد تفرجگاه عمومی می پردازند.

وی همچنین از پیشگامی شهرداری کرج برای ایجاد پارک رود در مناطق آزادسازی شده قدردانی کرده و گفت: همکاری خوبی توسط مدیران مربوطه در این زمینه انجام شد تا مردم نیز در عمل و به‌صورت عینی شاهد فایده اجرای قانون باشند.

انتهای پیام

  • چهارشنبه/ ۴ اسفند ۱۴۰۰ / ۱۶:۲۴
  • دسته‌بندی: البرز
  • کد خبر: 1400120403482
  • خبرنگار :