سید مهدی حجازی، امروز (دوشنبه، دوم اسفندماه) در آیین افتتاحیه رویداد استارتاپی بستهبندی نوین محصول، با اشاره به فعالیت شهرک علمی تحقیقاتی اصفهان، از اشتغال ۷ هزار و ۸۰۰ نفر در این اکوسیستم فناوری خبر داد و اظهار کرد: در سال ۱۳۹۹، ۵۸۰ واحد فناور و ۱۰۰ هسته فعال در این شهرک، بالغ بر ۱۲ هزار میلیارد تومان گردش مالی داشتند که ۳۷ میلیون دلار صادرات دانش بنیان بوده است.
وی افزود: براساس پژوهشهای انجام شده، تحقق ایده افراد در خارج از پارکهای علم و فناوری شانس بقای کمی دارند و اگر فردی با ایده نوآورانه بخواهد کار کند، شانس تحقق ایده در خارج از پارک فنآفرینی ۱۰ درصد است.
عضو هیئت علمی گروه مهندسی نساجی دانشگاه صنعتی اصفهان به موضوع برندینگ حوله اشاره و بر ضرورت توجه به این حوزه تاکید کرد و گفت: آذربایجان شرقی و اصفهان دو قطب صنعت حوله هستند. حدود ۵ خوشه ثبت شده در حوزه نساجی داریم که ۳۵۰ واحد بافندگی در این خوشه ثبت هستند و نیمی از حوله کشور در اینجا تولید میشود که البته صادرات نیز دارند.
حجازی، بستهبندی را یکی از مصادیق برند دانست و گفت: گاهی برند را با معماری برند یکی میدانیم که تصوری اشتباه است. معماری برند تعیین لوگوی برند، با برندینگ تفاوت دارد. در شیوه سنتی برندینگ را فقط طراحی لوگو میدانیم.
وی با تاکید براینکه برند یک هویت است، خاطرنشان کرد: پژوهشهای حوزه کسب و کار نشان میدهد که ۹۵ درصد آن به مفهومی بستگی دارد که کالا را ساخته است. اصالت، یادآوری خاطرات، کیفیت هویت برند را میسازد.
معاون پشتیبانی فناوری شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان با طرح این پرسش که چرا تولیدکنندگان در صنعت نساجی در معماری برند فعال نیستند؟ گفت: در نساجی از الیاف گرفته تا بستهبندی برند مورد توجه است، بهعنوان تولیدکننده باید برند را بسازیم. دلیل این توجه کم در کشور این است که بازار عرضه و تقاضا تعیین کننده خواهد بود.
حجازی ادامه داد: اگر فشار مضاعف در برندسازی تحمیل کنیم با شکست مواجه میشویم. برندینگ که بستهبندی و طراحی لوگو یکی از آن است، وقتی مفهوم دارد که در اکوسیستم تولید برای تولیدکننده، توسعه بازار را فراهم کنیم. تا زمانی که واحد تولیدی ما انگیزهای برای توسعه برند نداشته باشد، موفق نخواهیم بود. اما اگر بازارهای جدید را پیش پای آن گذاشتیم، انگیزه ایجاد میکند. روزمرگی تولید، آفت مدیریت تولید است.
مهدی کدیور، عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی اصفهان نیز در این برنامه اظهار کرد: در فناوری بستهبندی دو تعریف داریم که شامل پوششهای حفاطتی و ارتباطی است. قطع ارتباط کامل محتوای بسته با جهان بیرون به معنای پوششهای حفاظتی و برقراری ارتباط کامل بسته با جهان بیرون به معنای پوششهای ارتباطی است.
وی افزود: بستهای که طراحی خوب داشته باشد، نیمی از فروش را در ابتدای راه کسب کرده است. در بخش حفاظت توجه کامل به جنبههای فنی و فناورانه مهم تلقی میشود و در بحث ارتباط استفاده از جنبههای هنری، فرهنگی، جامعهشناسی، روانشناسی، ارگونومی، گرافیک و ... از اهمیت بالایی برخوردار است.
این استاد دانشگاه، تصریح کرد: صنعت بستهبندی با دو چالش بزرگ مواجه میشود که یکی توجه به سرنوشت بستههای زیست تخریبپذیر و میزان توجه و مشارکت به جنبههای هنری و ... است.
انتهای پیام