رئیس جمهوری فنلاند: رفتار روسیه با اوکراین یادآور رفتار شوروی با ماست

رئیس جمهوری فنلاند رفتار کنونی روسیه با اوکراین را با تلاش‌های استالین پیش از حمله به فنلاند برای ایجاد جدایی در این کشور مقایسه کرد.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، سائولی نینیسته، رئیس جمهوری فنلاند در کنفرانس امنیتی مونیخ گفت: وقایعی که امروز در اوکراین و جهان غرب اتفاق می‌افتد، مرا به یاد وقایع گذشته فنلاند می‌اندازد. ژوزف استالین (رهبر سابق شوروی) فکر می‌کرد که می‌تواند میان مردم ما دودستگی ایجاد کرده و به راحتی به ما حمله کند؛ اما دقیقا خلاف آن اتفاق افتاد. مردم متحد شدند و در اوکراین نیز شاهد همین وقایع هستیم.

فنلاند، که از ۱۸۰۹ تا ۱۹۱۷ بخشی از امپراتوری روسیه بود، در سال ۱۹۳۹ در برابر حمله ابتدایی شوروی مقاومت کرد. این کشور در بخش اعظم جنگ جهانی دوم در کنار آلمان نازی قرار گرفته و نتیجتا در معاهده‌های صلح پس از جنگ، بخش‌هایی از خاک خود را به اتحاد جماهیر شوروی از دست داد.

با این حال این کشور در طول جنگ سرد میان غرب و اتحاد جماهیر شوروی، بی‌طرف بود.

اخیرا اوکراین گزارش داد که روسیه حدود ۱۵۰ هزار تن از نیروهایش را در مرزهای اوکراین مستقر کرده است؛ علیرغم اصرار مسکو مبنی بر اینکه قصد حمله به جایی را ندارد، غرب و خصوصا آمریکا، مکررا نسبت به حمله قریب‌الوقوع روسیه به اوکراین هشدار داده‌اند.

انتهای پیام

  • یکشنبه/ ۱ اسفند ۱۴۰۰ / ۱۱:۲۶
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 1400120100322
  • خبرنگار : 71661