مجتبی رمضان بیگی معاون تربیت بدنی و سلامت آموزش و پرورش استان قم در گفت و گو با خبرنگار ایسنا، عنوان کرد: مبنای تصمیم گیری در خصوص نحوه ی فعالیت مدارس در حوزه آموزش به صورت حضوری، غیر حضوری کامل و یا ترکیبی جز وظایف و اختیارات ستاد های استانی مقابله با بیماری کرونا است که از طریق ستاد ملی به آن ها تفویض شده است.
رمضان بیگی در ادامه افزود: ستاد استانی مقابله با بیماری کرونا در جلساتی که در روز چهارشنبه تشکیل می شود، مصوبات ستاد ملی را بررسی می کند و بر اساس شرایط حاکم بر هر استان، رنگ بندی ها و گزارش های فنی که دانشگاه علوم پزشکی و مرکز بهداشت استان می دهد مبنای تصمیم گیری در خصوص فعالیت مدارس به صورت حضوری، غیر حضوری کامل و یا ترکیبی است و آموزش و پرورش در واقع مجری تصمیمات ستاد مقابله با کرونا است.
معاون تربیت بدنی و سلامت آموزش و پرورش استان در ارتباط با مقاطع متوسطه اول و دوم و مقطع فنی حرفه ای و کار دانش ادامه داد: با توجه به این که تعداد و توزیع فراوانی واکسیناسیون دانش آموزی در این رده سنی در سطح قابل قبولی است و تعداد زیادی از دانش آموزان متوسطه واکسینه شدند و همچنین به دلیل این که دانش آموزان دوره متوسطه به لحاظ رعایت دستور العمل های بهداشتی به نسبت دانش آموزان مقطع ابتدایی در وضعیت بهتری قرار دارند لذا تصمیمی مبنی بر غیر حضوری شدن مقاطع متوسطه و فنی حرفه ای و کار دانش وجود ندارد.
وی در ادامه یادآور شد: در مقاطع متوسطه هم بر اساس ظرفیت هر کلاس درس، تعداد دانش آموزان و رعایت فاصله اجتماعی حداقل یک و نیم متر بر اساس دستور العمل ها دانش آموزان را به دو گروه تقسیم کردند که هر گروه دو یا سه روز در هفته و به صورت چرخشی در مدرسه حضور پیدا می کنند.
رمضان بیگی در پاسخ به چرایی غیر حضوری شدن برخی مدارس متوسطه توضیح داد: غیر حضوری شدن مدارس متوسطه در صورتی است که طبق دستور العمل صفر شش اگر تعداد دانش آموزان در یک کلاس درس کرونا مثبت اعلام شود به دلیل ارتباط بین دانش آموزان کل کلاس باید غیر حضوری شود همچنین اگر تعداد دانش آموزان مبتلا به کووید در یک واحد آموزشی زیاد شود اساسا کل مدرسه به مدت یک هفته غیر حضوری می شود، لذا مبنای غیر حضوری شدن مدارس متوسطه به این صورت است.
رمضان بیگی در ادامه اضافه کرد: مدیران مدارس متوسطه بر اساس فراوانی تعداد دانش آموزان و یا معلمان کرونا مثبت تصمیم می گیرند که به مدت ۵ تا ۷ روز آموزش را به صورت کامل غیر حضوری اعلام کنند.
معاون تربیت بدنی و سلامت آموزش و پرورش استان اشاره کرد: در مقطع متوسطه اول و دوم دانش آموزان هر کلاس باید دو گروه باشند که به ترتیب دو و سه روز به صورت چرخشی در مدرسه حاضر شوند لذا آموزش ها هم به شکل حضوری و غیر حضوری انجام می شود اما اگر مدارس متوسطه به صورت کامل غیر حضوری شد به این معنا است که تعداد دانش آموزان کرونا مثبت در این واحد آموزشی بالا بوده است.
رمضان بیگی در خصوص مقاطع ابتدایی، تصریح کرد: مدارس ابتدایی به دلیل آمار پایین واکسیناسیون و با توجه به این که دانش آموزان مقاطع ابتدایی به ویژه در پایه اول و پیش دبستانی در رعایت دستور العمل ها دچار مشکل میشوند و کمتر می توانند پروتکل های بهداشتی را رعایت کنند و ضمن اینکه شیوع و شدت سویه امیکرون در کودکان بیشتر است، بنابر این کنترل ها بیشتر می شود.
رمضان بیگی در ادامه بیان کرد: ستاد استانی مقابله با بیماری کرونا در سه هفته گذشته تصمیم گرفت آموزش در مقاطع ابتدایی و پیش دبستانی به شکل غیر حضوری ادامه پیدا کند اما در هفته جاری با توجه به اینکه شرایط مناسب تر بود تصمیم گرفتند کلاس های درس دانش آموزان ابتدایی و مهد کودک ها با ۲۰ درصد از ظرفیت ها دایر و فعالیت آموزشی را با رعایت دستورات بهداشتی ادامه دهند.
معاون تربیت بدنی و سلامت آموزش و پرورش استان با اشاره به ظرفیت ۲۰ درصدی مقاطع ابتدایی و مهد کودکها در هفته جاری، اظهار کرد: با بهبود شرایط کرونایی استان این مقدار افزایش خواهد یافت و در صورت نامساعد بودن شرایط مجددا امکان غیر حضوری شدن مدارس وجود دارد لذا ظرفیت ۲۰ درصدی مدارس ابتدایی تا روز چهارشنبه به قوت خود باقی است و مجددا گزارش دانشگاه علوم پزشکی در جلسه ستاد مقابله با کرونا در استان مطرح می شود و امکان تغییر این دستور هم وجود دارد.
رمضان بیگی با اشاره به لزوم واکسیناسیون در حفظ سلامت دانش آموزان، ادامه داد: ما توصیه و تأکید می کنیم کلیه دانش آموزان برای حفظ سلامت جامعه واکسن بزنند چرا که ثابت شده که واکسیناسیون در کنار رعایت پروتکل ها تنها عامل پیشگیرانه و تضمین سلامت و ایمنی در برابر بیماری کرونا است.
انتهای پیام