عضو هیات علمی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره):

میدان جهاد تبیین، میدان خودسازی مجاهدان است

عضو هیات علمی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) میدان جهاد تبیین را میدان خودسازی مجاهدان دانست و گفت: ورود به هر میدان مبارزه درواقع یک مبارزه شخصی را نیز با خود دارد.

حجت‌الاسلام والمسلمین صفدر الهی‌راد شامگاه گذشته، ۳۰ بهمن‌ماه در نشست تخصصی «جهاد تبیین، محورها و راهکارها»، با اشاره به دستور مقام معظم رهبری مبنی بر ضرورت جهاد تبیین دست کم در دو دهه اخیر، اظهار کرد: ایشان در ماه‌های اخیر بر این مسئله به‌ عنوان یک فریضه فوری و قطعی تأکید بیشتری دارند، با این حال این گلایه نسبت به مسئولان و تشکل‌ها و فعالان فرهنگی وجود دارد که در پی این دستور رهبری، تحرک قابل توجه و حتی تشریفاتی را هم در راستای عمل به این فرمان جهاد شاهد نبودیم.

الهی‌راد جهاد تبیین را معادل مفهوم تواصی به حق دانست و توضیح داد: تواصی به حق مبنای قرآنی جهاد تبیین و بدان معناست که حق را بشناسیم و به دیگران نیز معرفی کنیم که این مسئله نه به‌صورت تأکید عادی مطرح می‌شود بلکه از میان اعمال صالح، خداوند تواصی به حق را انتخاب و به‌عنوان یک شرط برجسته بیان می‌کند که اگر اتفاق نیفتد، انسان در خسران خواهد ماند.

وی با تاکید بر اینکه جهاد نظامی به‌ مراتب آسان‌تر از جهاد تبیینی است، گفت: در جهاد نظامی، دشمنی دشمن کاملاً مشهود و آشکار است اما در جهاد تبیینی حقایق به‌گونه‌ای تحریف می‌شوند که باورها و نگرش‌ها متحول می‌شوند.

عضو هیات علمی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) با اشاره به اینکه مجاهد تبیین شدن همپای مدافع حرم شدن ضرورت و اهمیت دارد، بیان کرد: امروز شمار فراوان جوانان انقلابی مشتاق و داوطلب دفاع از حرم می‌شوند باید دید آیا همین شوق و رغبت برای مجاهد تبیین شدن در میان جوانان وجود دارد؟ چندین هفته از فرمان جهاد تبیین به‌عنوان فریضه فوری و قطعی می‌گذرد اما اثری از بچه‌های انقلابی اهل جهاد نظامی و شهادت‌طلب در میدان مبارزه تبیینی دیده نمی‌شود. نباید تصور کرد که شهادت‌طلبی تنها در عرصه نبرد نظامی و دست به اسلحه شدن موضوعیت دارد. حضور کمرنگ مبارزان در عرصه جهاد تبیینی گویای آن است که یا سلاح و هجمه نرم‌افزاری دشمن را نمی‌بینیم و یا می‌بینیم اما اهمیت آن‌ را درک نکرده‌ایم. بصیرت آن است که اکنون تشخیص دهیم در میدان نبرد با دشمن مصداق مبارزه همان جهاد تبیین است.

وی با تأکید بر اینکه باید دید دشمن بیشتر در کجا موشک‌های ویرانگر تحریف و تبلیغات سوء را در رسانه‌ها و فضای مجازی فرو می‌ریزد و یقین بدانیم همان جا عرصه جهاد تبیین است، گفت: دشمن با اعمال عبادی و نماز، حج، روزه و برپایی هیئت و زیارت و غیره مشکلی ندارد اما بُعد انقلابی‌گری اسلام که در قامت انقلاب اسلامی عینیت یافت ضربات سهمگینی بر پیکره ابرقدرت‌های جهانی وارد ساخت لذا جبهه نبرد و تحریف دشمن در همین بُعد قرار دارد.

الهی‌راد با تأکید بر اینکه هر فرد باید متناسب با قدرت فکری و تحلیلی خود در عرصه جهاد تبیین و مقابله با تحریف حاضر شود، گفت: تا زمانی که تحریف را نشناسیم چگونه ممکن است در مقابله با آن مقاومت کنیم بدون آنکه تحت تأثیر قرار نگیریم.

وی داشتن انگیزه کافی برای مبارزه را یکی از الزامات مجاهد عرصه تبیین برشمرد و توضیح داد: برخی افراد باوجود داشتن بنیه فکری و اعتقادی، انگیزه لازم را برای جهاد تبیین ندارند زیرا دچار سستی و کرختی بوده و خودسازی و تقویت اخلاص نداشته‌اند، لذا زحمت جهاد تبیین و ایستادگی و حضور در عرصه را به خود نمی‌دهند.

عضو هیات علمی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) با تأکید بر اینکه اگر در عرصه جهاد تبیین مورد هجمه واقع نشدیم پیداست که یا در محتوا و یا در روش دچار اشکال هستیم، ادامه داد: دشمن هر جا که ببیند کار محکم و تأثیرگذار در حال انجام است قطعاً روی حملات را به آن نقطه معطوف خواهد کرد.

الهی‌راد با تأکید بر اینکه در مسئله نشر و توزیع نیازمند یک شبکه عنکبوتی و هرمی هستیم، گفت: در شبکه هرمی تمامی نهادها و تشکل‌های انقلابی و مردمی باید دیده شوند و نقش بیافرینند، اما در شبکه عنکبوتی کسی متولی کار نیست و بچه‌های حزب‌اللهی باید در فضای مجازی یکدیگر را بشناسند و فکرها و دل‌ها به یکدیگر وابسته باشند و در نشر و توزیع محتوا همدل باشند؛ تبیین‌گر کسی است که در شبکه توزیع کنشگر و فعال باشد.

الهی‌راد میدان جهاد تبیین را میدان خودسازی مجاهدان دانست و گفت: ورود به هر میدان مبارزه درواقع یک مبارزه شخصی را نیز با خود دارد و باید مراقب باشیم که شیطان در منیت و تکبر و ریا ظاهر می‌شود، البته مطرح و مشهور شدن در عرصه جهاد تبیین را نباید تقبیح کرد چراکه هر نوع مبارزه‌ای در عرصه تبیین سبب حفظ نیروهای خودی می‌شود و این ریا از جنس ریای مثبت است.

انتهای پیام

  • یکشنبه/ ۱ اسفند ۱۴۰۰ / ۰۹:۰۸
  • دسته‌بندی: چهارمحال و بختیاری
  • کد خبر: 1400120100116
  • خبرنگار : 50124