برپایی جشنواره "از روز آب تا نوروز آب" در دانشگاه تهران

سومین دوره جشنواره "از روز آب تا نوروز آب" از ۱۳ اسفند ماه ۱۴۰۰ تا دوم فروردین ماه ۱۴۰۱ یعنی در بازه زمانی بین روز ملی آب تا روز جهانی آب، توسط کرسی یونسکو در بازیافت آب دانشگاه تهران برگزار می‌شود.

به گزارش ایسنا، دکتر محمدحسین صراف‌زاده، رئیس کرسی یونسکو در بازیافت آب دانشگاه تهران با اعلام این خبر گفت: با توجه به شرایط بحرانی کشور در حوزه آب و محیط‌زیست و لزوم اهتمام جدی و همگانی به این موضوع، سلسله برنامه‌های علمی، آموزشی، فرهنگی و هنری با مضامین آب و محیط زیست و در قالب سومین جشنواره "از روز آب تا نوروز آب" اجرا می‌شود.

وی در تشریح جزئیات رویدادهای این جشنواره گفت: آئین افتتاحیه این جشنواره در روز ۱۳ اسفند ماه و مصادف با روز ملی آب در کوهرنگ و در قالب همایش "کوهرنگ مادر آب" در شهرکرد برگزار خواهد شد.

وی از برگزاری جشن دانشکده‌ها به عنوان دیگر برنامه روز افتتاحیه این جشنواره در سطح دانشگاه تهران یاد کرد که در آن پادکست ویژه جشنواره آب پخش خواهد شد.

دکتر صراف‌زاده خاطرنشان کرد: برگزاری پنل مصارف پساب‌ها، رهیافت‌ها و فناوری‌های استفاده از پساب با مشارکت کانون فارغ‌التحصیلان دانشکدگان فنی دانشگاه تهران در روز دوم جشنواره (۱۴ اسفند)، ارائه سخنرانی بازیافت آب‌های کشاورزی با مشارکت انجمن آب و فاضلاب ایران (۱۵ اسفند)، پنل آب - اقلیم - تمدن با مشارکت کرسی مخاطرات زمین‌شناسی ساحلی (۱۶ اسفند)، پنل آب‌های زیرزمینی - مرئی کردن نامرئی‌ها با مشارکت اتاق بازرگانی ایران، مرکز بین‌المللی قنات و سازه‌های تاریخی ایران، کرسی یونسکو در آب‌های زیرزمینی ایتالیا و دانشگاه بیرجند (۱۷ اسفند)، پنل بازچرخانی آب‌های خاکستری در ساختمان‌های بلندمرتبه و مجتمع‌های مسکونی جدید با مشارکت انجمن آب و فاضلاب ایران (۱۸ اسفند)، سخنرانی آب - تصاویر ماهواره‌ای - هوش مصنوعی با مشارکت کرسی مخاطرات زمین‌شناسی ساحلی (۲۱ اسفند)، پنل همبست آب و انرژی با مشارکت مرکز نکسوس و معاونت HSE وزارت نیرو (۲۲ اسفند) و پنل سواد آبی با مشارکت کرسی آموزش مهندسی (۲۳ اسفند)، ازجمله عناوین سخنرانی‌ها و پنل‌هایی است که در این دوره جشنواره برگزار می‌شوند.

رئیس کرسی یونسکو در بازیافت آب دانشگاه تهران از معرفی اقدامات دانشکدگان ابوریحان در زمینه بازیافت آب همزمان با روز درختکاری خبر داد و گفت: در این روز چند اصله نهال شامل خرمالو، ترنج، بادام و عناب در یک سیستم نظام بسته آبی که با استفاده مجدد از پساب‌ها آبیاری صورت می‌گیرد، در فضای داخل دانشکدگان ابوریحان دانشگاه تهران غرس می‌شود.

به گفته دکتر صراف‌زاده، افتتاح نمایشگاه مجازی دائمی جشنواره که در آن برنامه‌هایی بصورت مجازی و رونمایی از سالن‌های انجمن‌های علمی و شرکت‌های صنعتی به نمایش درمی‌آید، از طریق نشانی اینترنتی ucwr.ut.ac.ir و صفحه اینستاگرامی unesco_waterfestival قابل دسترسی است.

استاد دانشکده مهندسی شیمی دانشکدگان فنی دانشگاه تهران همچنین از بزرگداشت روز ملی آب با همکاری اتاق بازرگانی ایران در روز ۱۷ اسفند ماه خبر داد و گفت: اکران فیلم و مستند و برگزاری مسابقه عکاسی مرتبط با آب و فستیوال موزیک دانشگاه نیز با همکاری گروه‌های مختلف دانشکدگان هنرهای زیبا در چارچوب اهداف فرهنگی جشنواره اجرا می‌شوند. جشنواره موسیقی در روزهای ۲۱ تا ۲۳ اسفند در مکان کاخ سعدآباد، بوستان هنرمندان و پردیس مرکزی دانشگاه تهران برگزار خواهد شد.

رئیس کرسی یونسکو در بازیافت آب دانشگاه تهران در معرفی بخش‌های ترویجی جشنواره "از روز آب تا نوروز آب"، فعالیت‌های رکاب‌زنی در راستای انتقال پیام‌های جشنواره، تقدیر از برگزیدگان مسابقات مدارس در ۱۹ اسفند، برگزاری مراسم یادبود و بزرگداشت عزیزان درگذشته فعال در حوزه آب در دوران کرونا در ۲۴ اسفند، برگزاری نشست فرهنگی اجتماعی آب با همکاری استانداری تهران و یزد در ۲۶ اسفند، برگزاری مراسم تقدیر از صنایع برتر حوزه آب و محیط زیست و همچنین بزرگداشت آب و صنعت نفت با همکاری انستیتو نفت در ۲۸ اسفند اشاره کرد.

دکتر صراف‌زاده همچنین از امضای تفاهم‌نامه‌های چندجانبه فرهنگی و اجتماعی با محور آب و توسعه در این جشنواره خبر داد.

بر اساس اعلام روابط عمومی دانشگاه تهران، وی در پایان از مشارکت در نهمین مجمع جهانی آب - خانواده آبی یونسکو، در روزهای اول و دوم فروردین ماه به عنوان پایان‌بخش سلسله برنامه‌های جشنواره "از روز آب تا نوروز آب" نام برد و گفت: دوم فروردین ماه ۱۴۰۱، گزارش دستاوردهای جشنواره به نهمین مجمع جهانی آب - خانواده آبی یونسکو ارائه می‌شود و تلاش خواهیم کرد ابعاد بین‌المللی این جشنواره در دوره‌های بعدی پررنگ‌تر شود.

انتهای پیام

  • شنبه/ ۳۰ بهمن ۱۴۰۰ / ۱۷:۱۳
  • دسته‌بندی: علم
  • کد خبر: 1400113023072
  • خبرنگار : 30165