به «۱۳۵» زنگ بزنید!

«یاااااااااااااا خدا»، «این دیگه چه وضعشه»، « آخه ما از دست شما به کجا شکایت کنیم»، «من همین دیروز صبح اینو با قیمت دیگه‌ای خریدم» و ...

در شرایط اقتصادی امروز جامعه کمتر کسی است که جملاتی که خواندید را در مواجهه با بالا رفتن قیمت ها به خصوص کالاهای اساسی بر زبان نیاورده باشد یا حداقل از اطرافیان خود یا حتی در هنگام خرید از یک سوپرمارکت یا عبور از مقابل یک فروشگاه نشنیده باشد. گاهی پیش می اید که فروشندگان مبالغی بیشتر از آن چه مصوب شده است را برای ارائه کالاها مطالبه می‌کنند و اینجاست که سازمان تعزیرات حکومتی به عنوان مرجع رسیدگی به تخلفات به خصوص در روزهای پایانی سال و بازار شب عید، می‌تواند در ساماندهی بازار نقش موثری ایفا کند.

به گزارش ایسنا، سازمان تعزیرات حکومتی از زمان اصلاح قانون نظام صنفی در سال ۹۲ بسیاری از اختیارات خود را از دست داد و برخلاف انتظارات و تصورات مردم، این سازمان دیگر مرجع بازرسی از بازار نیست بلکه اصناف و سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان، مرجع بازرسی، نظارت و کشف تخلف هستند و تعزیرات تنها مرجع رسیدگی به تخلفات است. وظیفه‌ای که طبق اظهارات احمد اصانلو، رئیس سازمان تعزیرات در شرایط جنگ اقتصادی کافی نیست و نمی‌تواند در مدیریت بازار اثربخش باشد. به این ترتیب مبنای ورود سازمان تعزیرات حکومتی در بازار براساس ماده ۱۹ آئین نامه سازمان تعزیرات حکومتی در قالب شعب سیار است که در محل تخلف با حضور بازرسان صنعت، معدن و تجارت و اتاق اصناف حاضر می‌شود.

محدودیت وظایف قانونی باعث شده تا سازمان تعزیرات حکومتی سازوکارهای جدیدی به روسای سه قوه پیشنهاد کند که براساس آن بازرسان این سازمان بتوانند بدون حضور نمایندگان سایر نهادهای نظارتی مثل وزارت صنعت، معدن و تجارت و وزارت جهاد کشاورزی بر بازار نظارت داشته باشند یعنی روسای شعب سازمان تعزیرات حکومتی این اختیار را داشته باشند که مستقیم در بازار حضور پیدا کنند و در همان محل وقوع تخلف موضوع را رسیدگی و حکم را صادر و اجرا کنند. البته هنوز این امر محقق نشده است و تا اصلاح قانون یا اجازه سران قوا فعالیت سازمان تعزیرات منحصر به رسیدگی به تخلفات است.

سازمان تعزیرات حکومتی مانند سایر مراجع و محاکم رسیدگی در ایران، ۲ مرحله رسیدگی اولیه یا بدوی و تجدیدنظر دارد. مرجع بدوی آن مرجعی است که تخلفات گزارش‌شده را رسیدگی کرده و حکم صادر می‌کند. مرجع تجدیدنظر نیز در صورت اعتراض به آرای مرجع بدوی، وظیفه رسیدگی مجدد دارد. 

مردم می‌توانند در صورت مشاهده گران‌فروشی، کم‌فروشی، احتکار و اختفای کالا، عرضه خارج از شبکه کالا، تقلب، عدم درج قیمت و خودداری از عرضه کالا و... این موارد را به سازمان تعزیرات گزارش کنند و سازمان تعزیرات نیز قانونا صلاحیت پیگیری آن‌ها را دارد.

برای ثبت شکایات، مردم می‌توانند هرگونه تخلف را به سامانه www.t۱۳۵.ir یا شماره گویای ۱۳۵ یا سامانه پیامکی ۳۰۰۰۰۰۱۳۵ اطلاع‌ دهند.

انتهای پیام         
 

  • شنبه/ ۳۰ بهمن ۱۴۰۰ / ۰۷:۱۵
  • دسته‌بندی: حقوقی و قضایی
  • کد خبر: 1400112721010
  • خبرنگار : 71640