نایب رئیس انجمن صادرات خدمات فنی و مهندسی کرمانشاه:

از تجارب موفق "ترکیه" برای صادرات خدمات فنی مهندسی استفاده کنیم

نایب رئیس انجمن صادرات خدمات فنی مهندسی استان کرمانشاه با بیان اینکه باید از تجارب کشورهای موفق دنیا مانند ترکیه برای صادرات خدمات فنی مهندسی استفاده کنیم، گفت: برای کمک به ایجاد اشتغال و ارزآوری چاره‌ای جز صادرات خدمات فنی مهندسی نداریم.

آرش شادفر در گفت و گو با ایسنا، از اهمیت صادرات خدمات فنی مهندسی یاد کرد و افزود: یکی از مهمترین روش‌های ارزآوری برای کشور صادرات خدمات فنی مهندسی است.

وی با بیان اینکه صادرات خدمات فنی مهندسی در کنار ارزآوری به ایجاد اشتغال خصوصا اشتغالزایی مهندسین صنعت ساختمان کمک می‌کند، تاکید کرد: با رونق صادرات خدمات فنی مهندسی، تمامی ذینفعان بخش ساختمان از مشاورین و پیمانکاران گرفته تا تولیدکنندگان مصالح ساختمانی نیز از منافع این صادرات بهره‌مند می‌شوند.

رئیس انجمن صنعت ساختمان استان کرمانشاه با بیان اینکه کشور ایران و خصوصا کرمانشاه پتانسیل‌های فراوانی برای صادرات خدمات فنی مهندسی دارد، خاطرنشان کرد: از سوی دیگر بسیاری از کشورهای همسایه ما در زمینه صادرات خدمات فنی مهندسی خیلی رشد نکرده اند و ما امکان حضور موفق در این بازارها را داریم.

شادفر درباره اینکه چرا با وجود همه این مزیت‌ها هنوز دستاوردها و ارزآوری چشمگیری در زمینه خدمات فنی مهندسی نداریم، عنوان کرد: شاید مهمترین دلیل عدم اجرای "بخشنامه حمایتی دولت از خدمات فنی مهندسی" بوده است. این بخشنامه وظیفه هر بخش و دستگاه از وزارت امور خارجه و کنسولگری‌ها گرفته تا حمایت سازمان توسعه تجارت و ... را مشخص کرده است.

به گفته نایب رئیس انجمن صادرکنندگان خدمات فنی مهندسی استان کرمانشاه، در این بخشنامه از بازاریابی برای پروژه‌ها، تا انتقال وسایل و تجهیزات، تسهیلات، صدور مجوزها، صدور ویزا برای نیروی کار و ... آمده، اما متاسفانه در این سال‌ها مورد توجه قرار نگرفته است.

شادفر خاطرنشان کرد: موضوع دیگر این است که برخی از شرکت‌ها که در گذشته در این زمینه ورود کردند در زمینه قراردادها و مسائل مالی دچار چالش شدند که باید برای این موضوع هم فکری کرد.

وی راهکار رونق صادرات خدمات فنی مهندسی را در درجه اول اجرای بخشنامه حمایتی دولت دانست و افزود: به علاوه پیشنهاد دادیم در زمیه عقد قرداردها از ظرفیت یک مشاور حقوقی در کنسول گری ها استفاده شود، زیرا قوانین حقوقی ساخت و ساز و خدمات فنی مهندسی در کشورهای مختلف متفاوت است و اگر به آنها آگاه نباشیم دچار چالش‌های حقوقی خواهیم شد.

موضوع دیگری که رئیس انجمن صنعت ساختمان کرمانشاه بر آن تاکید کرد، استفاده از تجربه کشورهای موفقی مانند ترکیه بود که از طریق صادرات خدمات فنی مهندسی هم به کاهش بیکاری خود کمک کرده و هم صادراتش را رونق داده است.

شادفر ادامه داد: به علاوه برای ورود موفق در زمینه صادرات خدمات فنیو مهندسی، باید ابتدا پای جامعه مشاورین صنعت ساختمان را به کشورهای هدف باز کنیم و در مراحل بعد پای پیمانکاران، تولیدکنندگان مصالح و ... نیز خود به خود باز خواهد شد.

وی همچنین بر لزوم تمرکز بر صادرات تکنولوژی ساخت و خدمات تخصصی هم تاکید کرد و یادآور شد: قطعا در زمینه خدمات و تکنولوژی حوزه تخصصی صنعت ساختمان امکان رقابت بیشتری داریم.

انتهای پیام

  • چهارشنبه/ ۲۷ بهمن ۱۴۰۰ / ۱۱:۴۰
  • دسته‌بندی: کرمانشاه
  • کد خبر: 1400112720902
  • خبرنگار : 50181