شکست حتمی آژانس‌های گردشگری در صورت بی‌توجهی به تجارت الکترونیک

طراح یک پلتفرم گردشگری گفت: استفاده از شیوه‌های سنتی کسب و کار توسط آژانس‎‌های گردشگری و مسافربری به ‌دلیل شکل‌گیری رقابت گسترده در این عرصه، محکوم به شکست است.

امیر نشگلیان در گفت و گو با ایسنا اظهار کرد: به طورکلی عدم اتصال کسب و کارهای سنتی به تجارت الکترونیک موجب می‌شود که مزیت رقابتی جدیدی نداشته باشند و عدم برخورداری از این مزیت رقابتی در شرایطی تهرانی‌ها با تجارت الکترونیک توانسته اند دست روی بازارهای شهرستان‌ها بگذارند، این کسب و کارها را به سمت شکست می کشاند چراکه طبیعتا امکان رقابت کسب و کار سنتی با کسب و کار الکترونیک پایین است و این امر باعث کاهش ترنور مالی سالانه آژانس‌های گردشگری و در نهایت تعطیلی و جمع شدن کسب و کارهای مالی اینچنینی می شود.

وی خاطرنشان کرد: پیش از شیوع کرونا نیز آژانس‌های بسیاری آغاز به واگذاری، فروش و تعطیلی کسب و کار خود کردند چراکه قادر به به روز کردن کسب و کار خود نبودند. تجارت الکترونیک هزینه دارد و علاوه بر طراحی سایت، نیازمند ارائه خدمات شبانه‌روزی در سایت است که تحقق این امر نیازمند پشتیبانی، نگهداری و توسعه است. متاسفانه آژانس‌های گردشگری به‌ دلیل اینکه با این اقدام متحمل هزینه‌های بسیاری می‌شوند از آن پشتیبانی و استفاده نمی‌کنند.

وی طراح یک پلتفرم گردشگری است، با اشاره به اینکه پلتفرم‌هایی نظیر "ترابیس" می توانند به این کسب و کارها کمک کند چراکه با انجام تمامی این خدمات، کارمزد اندکی را دریافت می‌کنند، توضیح داد: برخی آژانس‌ها نیز اقدام به فروش بلیط‌های خود از طریق اینستاگرام کرده‌اند، ولی اینستاگرام بستر جستجوی مناسبی نیست و خدمات تکمیلی مناسبی را نیز ارائه نمی‌دهد. برخورداری از یک پلتفرم مخصوص نه‌ تنها برای فضای گردشگری بلکه برای صنایع نیز بهبود دهنده کسب و کار است و آنها ضمن ارائه و نمایش خدمات خود به مراتب هزینه‌های کمتری را به عنوان کارمزد پرداخت می‌کنند.

نشگلیان اظهار کرد: گستره رقابت آژانس‌های گردشگری با استفاده از چنین پلتفرم هایی، به فضای شهری محدود شده و دیگر در رقابت با تهران و شهرهای بزرگ نیستند و با رقابت با همشهری‌های خود می‌توانند خدمات بهتری را نیز عرضه کرده و تنها بر بهبود خدماتشان تمرکز کنند. تمام تمرکز پلتفرم‌ها بر توسعه خدمات و بهبود خدمات فروش محصولات آژانس‌ها و افزایش گردشگرانی است که به خرید از پلتفرم‌شان می‌پردازند و آژانس‌ها نیز با استفاده از این امکان، از توسعه تجارت الکترونیک معاف می‌شوند.

 وی افزود: در صورت انجام تحلیل‌های آماری در این حوزه، تعداد مسافران و روزهایی که تعداد مسافر بیشتری به آژانس ها مراجعه می کنند نیز مشخص خواهد شد و می توان بر اساس دیتاهای حاصل شده برای بهترین برنامه ریزی ها جهت ارائه خدمت و البته بهترین بهره وری در حوزه سفرها بهره گرفتف برای مصال برای سفر به کیش و مشهد از استان مرکزی که اتفاقا مشتری های زیادی هم دارد با استفاده از این اطلاعات می توان نسبت به تنظیم یک روز مشخص، برنامه‌ریزی، تنظیم قرارداد با خطوط هوایی و جذب مسافران اقدام کرد در این صورت مسافران نیز برنامه خود را بر اساس همین زمانبندی تنظیم خواهند کرد.

نشگلیان تاکید کرد: تنها مانعی که برای اجرایی شدن تجارت الکترونیک در عرصه خدمات گردشگری وجود دارد این است که آژانس‌ها بخواهند به روند فروش سنتی خود ادامه داده و در مقابل استفاده از روش‌های نوین مسافربری و پلتفرم‌های گردشگری خودداری کنند که در این صورت نیز با در نظر گرفتن میزان رقابت سنگین شکل گرفته و هزینه‌های سنگین موجود، در این حوزه دوام زیادی نخواهند داشت.

وی توضیح داد: در سال های اخیر آژانس ها و فعالان گردشگری رقابت سختی با پایتخت نشینان دارند، تهرانی ها با فراهم کردن فضایی برای حذف واسطه گری، توانسته اند مشتریان شهرستان ها را جذب کرده و باعث تعطیلی دفاتر زیادی در شهرستان ها شوند، این درحالیست که حذف شدن ارائه دهندگان خدمات گردشگری باعث آسیب به کل صنعت گردشگری استان ها خواهد شد.

نشگلیان درخصوص پلتفرمی که طراحی کرده اظهار کرد: این پلتفرم یک پنل مدیریت آژانس هاست که خدمات توسعه و بهبود فضای کسب و کار را برای آژانس ها به همراه دارد ودر حال حاضر بعد از ورود آزمایشی کوتاه مدت توانسته است در رقابت بالا در سرچ های تورهای اراک، رنکینگ اول گوگل را به خود اختصاص دهد، این مهم باعث خواهد شد که فضای رقابتی آژانس های اراک با تهرانی ها فراهم شود. همچنین حداقل تاثیر این پلتفرم، بازگشت رقابت آژانس‌های گردشگری و مسافربری به داخل استان است و با گذشت زمان موجب احیای مجدد گردشگری استان خواهد شد.

وی با تاکید بر اینکه اگر حدود ۵ آژانس اراک با پلتفرم "ترابیس" همکاری کنند، به راحتی می تواند با اجماع آماری، منجر به برقراری پروازهای فرودگاه اراک شود، درخصوص امکاناتی که این پلتفرم ارائه می‌دهد توضیح داد: در صورت استفاده فراگیر آژانس ها خروجی پلتفرم ترابیس برای گردشگری اراک می تواند علاوه بر توسعه فعالیت آژانس ها، راه اندازی مجدد پرواز های فرودگاه اراک، جذب گردشگر به مقصد استان، تقویت اقامتگاه های بوم گردی و جذب سرمایه و جلوگیری از خروج پول و سرمایه از استان باشد.

انتهای‌پیام  

  • چهارشنبه/ ۲۷ بهمن ۱۴۰۰ / ۱۱:۰۸
  • دسته‌بندی: مرکزی
  • کد خبر: 1400112720848
  • خبرنگار :