توسط محققان دانشگاه اصفهان ارائه شد؛

سامانه نظارت بر تلفن همراه فرزندان با حفظ حریم خصوصی

یک شرکت دانش‌بنیان مستقر در مرکز رشد دانشگاه اصفهان موفق به طراحی سامانه نظارت بر تلفن همراه فرزندان با اطمینان از حفظ حریم خصوصی فرزندان شد.

مدیر عامل یک شرکت دانش بنیان مستقر در دانشگاه اصفهان، در گفت‌وگو با ایسنا در توضیح این برنامه، اظهار کرد: سامانه نظارت بر فرزندان، موبوپاک، بر مبنای مطالعه دقیق و جامع نیازهای خانواده و ملزومات امنیتی طراحی و تولید شده است. ایجاد یک محیط نظارتی برای والدین، استفاده از تکنیک‌های رمزنگاری پیشرفته و تأکید بر امنیت برنامه از اصولی هستند که مورد نظر طراحان این سامانه است.

مجتبی مهدوی با بیان اینکه تلفن همراه دسترسی نامحدود به برنامه‌های متنوع، محتوای گوناگون و روابط بدون مرز فراهم می‌آورد، گفت: بدون نظارت و رعایت حد و مرزها، مخاطرات متعددی فرزاندان را تهدید می‌کند، بنابراین، والدین باید بدانند فرزند آنها کجاست، با چه کسی ارتباط دارد و چه کارهایی انجام می‌دهد.

وی با بیان اینکه موارد مشابه این محصول در بازار موجود است که بر روی گوشی فرزند نصب می‌شود، اظهار کرد: اطلاعات آنها مانند موقعیت مکانی، ارتباطات، شبکه‌های اجتماعی و ... (تقریباً همه چیز) را ثبت و برای والدین نمایش می‌دهد. اما، متأسفانه این محصولات حریم خصوصی خانواده را رعایت نمی‌کنند و اطلاعات آنها را بدون استفاده از مکانیزم‌های محافظتی نگهداری می‌کنند. به این معنا که علاوه بر والدین دیگران نیز ممکن است بتوانند به این اطلاعات دست یابند. ما در موبوپاک تأکید با رمزنگاری، مکانیزمی تدارک دیده‌ایم تا خانواده‌ها از بابت حفظ حریم خصوصی فرزندانشان آسوده خاطر باشند.

به گفته این عضو هیئت علمی دانشگاه اصفهان سامانه نظارت بر فرزندان، موبوپاک، امکان دسترسی به موقعیت مکانی فرزندان و ثبت تصویر صفحه تلفن همراه در بازه‌های زمانی مشخص را فراهم می‌سازد. این اطلاعات به‌صورت رمز شده به سرور موبوپاک ارسال می‌شود و والدین می‌توانند از طریق حساب کاربری تحت وب این اطلاعات را مشاهده کنند. برای حفظ حریم خصوصی خانواده، تصاویر و اطلاعات ثبت شده از تلفن همراه فرزندان روی سرور تنها و تنها توسط والدین (نه حتی مدیران سایت) قابل مشاهده است.

وی افزود: شرکت ایده‌پژوهان اسپادانا مستقر در مرکز رشد دانشگاه اصفهان با تلاش برای حفظ ارتباط با مراکز علمی و دانشگاهی کشور توانسته است به مجموعه‌ای تخصصی در حوزه افتا تبدیل شود. زمینه فعالیت این شرکت تولید محصولات نرم‌افزاری و برنامه‌های موبایل به‌منظور رفع نیازمندی‌های امنیت کشور است.

عضو هیئت علمی دانشگاه اصفهان در توضیح محصولات این شرکت دانش‌بنیان، گفت: محصولات شرکت در حوزه امنیت شبکه شامل سامانه امن‌سازی و مدیریت شبکه و کاربران سبلان، سوییچ امن توزیع‌شده، سامانه دورکاری امن است که موفق به اخذ گواهینامه دانش‌بنیان شده‌اند. در حوزه نرم‌افزارهای تلفن همراه نیز، سامانه امن سازی تلفن همراه فورگ، نرم‌افزار تماس مبتنی بر IP  طنین، و سامانه مدیریت فرزندان موبوپاک از محصولات این شرکت هستند.

مدیر عامل شرکت ایده‌پژوهان اسپادانا ادامه داد: سامانه سبلان دیگر محصول این شرکت، سامانه‌ای است که به‌منظور مدیریت کاربران و تأمین امنیت آنان تهیه‌شده است. این سامانه می‌تواند مدیریت ارتباطات امن را در سطح ارتباط شبکه‌ها با یکدیگر، ارتباط کاربران با شبکه و یا ارتباط مستقیم کاربران با یکدیگر فراهم سازد. سبلان از تعدادی واحد عملیاتی تشکیل ‌شده است که هرکدام بخشی از فرآیند امن‌سازی و مدیریت ترافیک را بر عهده ‌دارند. امن سازی کاربردهای تحت شبکه، ارتباط امن با شبکه داخلی سازمانی از راه دور، ایجاد شبکه مجازی ایزوله، امن‌سازی ارتباط کاربران با یکدیگر، امن سازی ارتباط تجهیزات سخت‌افزاری ازجمله کاربردهای این سامانه است.

مهدوی اضافه کرد: سامانه امن ساز تلفن همراه فورگ دیگر محصول شرکت نیز، به‌منظور کنترل دسترسی و منابع تلفن همراه طراحی‌شده است. این نرم‌افزار قابلیت مدیریت محلی و نیز مدیریت از راه دور را دارا است.

وی افزود: سیاست‌گذاری نرم‌افزار امن ساز گوشی هوشمند همراه توسط مدیر تعیین و اعمال می‌شود. مدیر با واردکردن نام کاربری و کلمه عبور (از طریق سرور یا اپلیکیشن) قادر به مشاهده پنل کنترل برنامه است. در این پنل مدیر می‌تواند کاربران جدید را تعریف کند و به آنها کلمه عبور اختصاص دهد. پس از ایجاد یک کاربر عادی، مدیر قادر به مشاهده فایل تنظیمات کاربر و تغییر دسترسی کاربر به برنامه‌ها و سایر امکانات گوشی است. مدیر می‌تواند تعیین کند کاربر مجاز به دسترسی به کدام‌یک از برنامه‌های تلفن همراه، روش‌های ارتباطی و قابلیت‌های دستگاه است. مدیر می‌تواند اجازه نصب یا حذف برنامه‌های کاربردی را برای کاربر صادر کند. همچنین، مدیر می‌تواند با استفاده از فرمان‌ها خاص پیامکی دستگاه را از راه دور کنترل کند. کاربر عادی امکان تغییر سیم‌کارت یا حذف نرم‌افزار امن‌ساز از روی تلفن همراه را نخواهد داشت.

مدیر عامل شرکت ایده پژوهان اسپادانا افزود: در شرکت ایده پژوهان اسپادانا یکی امن‌ترین سیستم دورکاری را در ایران و جهان بر اساس متد END TO END ENCRYPTION ارائه داده‌ایم. مهم‌ترین ترس کارفرمایان در دورکاری بابت قرار دادن سرورها و دستگاه‌های شرکت و به‌تبع آن اطلاعات مهم شرکت در بستر اینترنت به‌منظور دسترسی از طریق سامانه‌های دورکاری است که این برترین نقطه تمایز راهکار جامع دورکاری شرکت ایده پژوهان اسپادانا است. سامانه دورکاری امن به‌گونه‌ای طراحی‌شده است که یک پل ارتباطی میان کارکنان خارج از محل کار با شبکه داخلی شرکت برقرار می‌سازد. به این صورت، ارتباط کارمندان با شبکه داخلی شرکت در هنگام دورکاری تفاوتی بازمان حضور آنان در محل کار نخواهد داشت. علاوه بر برقراری این تونل ارتباطی ما امکان برقراری تماس و کنفرانس صوتی از بستر اینترنت را نیز فراهم آورده‌ایم. این قابلیت برای کارکنان امکان تبادل‌نظر و انتقال دانش را بدون اتلاف وقت با کمترین هزینه فراهم می‌سازد.

وی همچنین گفت: محصول دیگر ما، سوییچ امن توزیع شده، با هدف تامین نیاز سازمان‌ها و شرکت‌ها برای برقراری ارتباط امن و شفاف میان شبکه جدا از هم طراحی شده است. این محصول یک راهکار جدید است که با هدف پشتیبانی از سوئیچینگ امن بسته در گستره جغرافیایی پراکنده طراحی و پیاده‌سازی شده است. این راهکار، به گونه‌ای طراحی شده است که از دید کاربر و مدیر شبکه مشابه یک دستگاه سوئیچ میان شبکه‌های LAN مختلف که در نقاط دور از هم هستند، قرار می‌گیرد.

مهدوی دیگر محصول این شرکت را برنامه تماس بومی طنین معرفی کرد و افزود:  VoIP یا Voice Over IP، یک فناوری انتقال صدا روی بستر شبکه است که امکان برقراری تماس‌های تلفنی را روی بستر شبکه IP فراهم می‌آورد. یکی از اصلی‌ترین کاربردهای فناوری VoIP انتقال خط تلفن بر روی اینترنت یا شبکه داخلی است. با این فناوری انتقال خط تلفن معمولا با کمترین هزینه ممکن انجام می‌شود. نرم‌افزار تماس طنین برقراری ارتباط مبتنی بر وب براساس استاندارد پروتکل SIP را فراهم می‌سازد. این محصول در دو نسخه دسکتاپ و اندروید طراحی شده است.

انتهای پیام

  • چهارشنبه/ ۲۷ بهمن ۱۴۰۰ / ۱۰:۲۸
  • دسته‌بندی: اصفهان
  • کد خبر: 1400112720783
  • خبرنگار :