کاوه حاجی علی اکبری در گفتوگو با ایسنا، در تشریح روند نوسازی بافت های فرسوده در سطح شهر تهران و الحاق محدوده های دیگر به بافت فرسوده در سال گذشته گفت: سال ۱۳۸۵ که بافت های فرسوده احصا و تشخیص داده شد بخش هایی در جنوب غرب تهران وجود داشت که در آن موقع هنوز در محدوده قانونی شهر اضافه نشده بودند، همچنین در مورد برخی بلوک های شهری اطلاعاتی که ملاک عمل قرار گرفته بود غلط بود و در برخی نقاط هم اشتباه کاربری صورت گرفته بود که تعدادی بلوک با وجود داشتن هر سه شرط فرسوده بودن جا افتاده بودند که الحاق آنها به یکی از مطالبات شهروندان تبدیل شده بود.
وی افزود: در همین راستا مکاتبات زیادی از سوی شورا برای پیگیری این مطالبه مردم وجود دارد و این مطالبه ۱۲ ساله مردم از سال ۱۳۸۸ در مورد بلوک های جامانده باقی مانده بود و به نتیجه نرسیده بود تا نهایتا سال گذشته تصویب شد تا شهروندان این محدوده ها از مزایا و مشوق های موجود برای نوسازی بافت فرسوده استفاده کنند.
۴۵۰۰ هکتار از محدوده تهران بافت فرسوده اند
علی اکبری ادامه داد: مشکلات شهری جنس متفاوتی دارند به شکلی که دسته ای را می توان به یک مرتبه برایشان راه حل ارائه و اجرا کرد مثل احداث پارک برای محله ای که فاقد بوستان است اما برخی مسائل جنس پیچیده تر و چند وجهی دارند مثل مشکل حمل و نقل که در هر دوره ای برنامه ای برای آن داشته اند. با این وجود معضل حمل و نقل عمومی به طور کامل رفع نمی شود. مسئله بافت فرسوده نیز از همین جنس موضوعات چند وجهی و پیچیده است به شکلی که امروز حدود ۴۵۰۰ هکتار از محدوده تهران که حدود ۷ درصد مساحت شهر را شامل می شود به خود اختصاص داده و ۲۱ درصد جمعیت شهر در این محدوده ها ساکن شده اند.
وی تاکید کرد: نوع مشکلات در این محدوده ها مختلف است و تنها به کم دوام بودن ساختمانها خلاصه نمی شود، لذا مجموعه ای از مشکلات اقتصادی، اجتماعی، حقوقی و... و هم افزایی آنها موجب شکل گیری بافت های فرسوده می شود . حل مسئله فرسودگی در اختیار هیچ دستگاهی به تنهایی نیست. قطعا مشکلات پیچیده راه حل های پیچیده و زمان بر خواهند داشت.
۱۰۰ هزار پلاک کم دوام و ناپایدار در بافت های فرسوده تخریب و نوسازی شده اند
مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران با اشاره به اینکه از اواسط دهه ی ۸۰ که نوسازی شهری و مواجهه با بافت فرسوده در دستور کار شهرداری تهران قرار گرفته تا امروز ۱۰۰ هزار پلاک کم دوام و ناپایدار در بافت های فرسوده تخریب و نوسازی شده اند و ساکنان انها به تنهایی یا با مشارکت همسایگان اقدام به اخذ پروانه و ساخت و ساز کرده اند.
بهسازی محیط عمومی ۲۵۰ هزار متر مربع از بافت های فرسوده پایتخت
وی افزود: در همین سالها در حوزه تامین خدمات پشتیبان سکونت نیز نزدیک به ۲۵۰ هزار متر مربع بهسازی محیط عمومی در این بافت ها انجام شده و نزدیک به ۲۰ هزار متر مربع از طریق سازمان نوسازی کمبود خدمات پشتیبان سکونت در این محلات رفع شده است اما با وجود همه اقداماتی که انجام شده است بازهم بافت فرسوده وجود دارد، لذا این موضوع یک سیاست گذاری بلند مدت و مواجهه مستمر نیاز دارد که می توان به تدریج مشکل را کنترل و دامنه آن را کاهش داد.
تشریح علت کندی روند نوسازی بافت های فرسوده در تهران
افزایش مشوق ها سرعت نوسازی بافت های فرسوده را بالا می برد
علی اکبری در تشریح علت کندی روند نوسازی بافت های فرسوده گفت: مجموعه عوامل مختلفی وجود دارد. بخشی از کار نوسازی درحقیقت نوسازی مسکن است که هیچ دولت و شهرداری راسا نمی تواند انجام دهد بلکه باید مجموعه ای از مشوق ها و حمایت ها را داشته باشد تا مردم و سرمایه گذاران ترغیب شوند کار نوسازی انجام دهند، لذا هرگاه این مشوق ها افزایش پیدا کنند سرعت نوسازی بالا می رود و هر گاه کاهش پیدا کند، سرعت نوسازی نیز کاهش پیدا می کند.
نیاز به سرمایه گذاری ۱۰۰ میلیارد تومانی برای هر هکتار بافت فرسوده
وی ادامه داد: از سوی دیگر در بافت های فرسوده مشکل پایین بودن کیفیت زندگی وجود دارد. کم دوام بودن ساختمان ها بسیار مهم است اما تنها مشکل نیست و با محلاتی مواجه هستیم که اصطلاحا کم برخوردار هستند و از حداقل استانداردها و خدمات پشتیبان سکونت برخوردار نیستند. برآوردها نشان می دهد برای ارتقاء کیفیت زندگی در بافت های فرسوده تا به متوسط شهر برسند در هر هکتار بافت فرسوده حداقل نیاز به سرمایه گذاری ۱۰۰ میلیارد تومانی از طرف بخش عمومی یعنی دولت و شهرداری وجود دارد.
حاجی علی اکبری تصریح کرد: ساخت مدرسه، بوستان و درمانگاه خود به خود و از طریق بخش خصوصی اتفاق نمی افتد؛ این موارد کالاهای عمومی هستند که باید بخش خصوصی در آن سرمایه گذاری عمومی کند. امروز فاصله زیادی بین آنچه که باید انجام شود و آنچه وجود دارد قابل مشاهده است.
وجود ۲۸۰ هزار پلاک بافت فرسوده در پایتخت
۴۰ هزار پلاک فاقد اسناد رسمی مالکیت هستند
قرارگیری ۴۰۰۰ پلاک در بافت فرسوده در حریم درجه یک دکل های فشار قوی برق
وی تاکید کرد: در بافت فرسوده نزدیک به ۲۸۰ هزار پلاک داریم که ۴۰ هزار پلاک فاقد اسناد رسمی مالکیت هستند و مردم در آنها مشغول زندگی هستند. برای نوسازی در قدم اول باید حق مالکیت آنها به رسمیت شناخته شود و با ساز و کار فعلی شاید سالی کمتر از یک درصد مشکل مالکیت آنها رفع خواهد شد. هنگامی که با این کندی مواجه هستیم نمی توان انتظار سرعت گرفتن نوسازی بافت فرسوده را داشت. از سوی دیگر نزدیک به ۴۰۰۰ پلاک در بافت فرسوده در حریم درجه یک دکل های فشار قوی برق قرار دارند و علی رغم پیگیری های انجام شده این معضل حل نشده و باقی مانده است.
چهار هزارو ۵۰۰ پلاک در حریم ۳۰ متری حاشیه خط آهن قرار دارند
تسهیلات بانکی پاسخگوی ساخت و ساز تنها ۱۵ متر مربع است
مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران ادامه داد: چهار هزارو ۵۰۰ پلاک در حریم ۳۰ متری حاشیه خط آهن قرار دارند؛ سه خط آهنی که از داخل شهر تهران عبور می کند و با مصوبه ای که در سال ۱۳۷۹ به تصویب هیات وزیران رسیده حق نوسازی از این املاک سلب شده است و علی رغم پیگیری فراوان موفق نشده ایم این مورد را به حالت سابق برگردانیم. امروز تسهیلات بانکی که برای ساخت و ساز داده می شود ۱۲۰ میلیون تومان است که با هزینه های امروز ساخت تنها ۱۵ متر مربع را پاسخگو است.
وی افزود: در بافت فرسوده که میانگین هر واحد مسکونی متوسط ۸۰ متر مربع است عملا پوشش لازم را ندارد و تسهیلات ودیعه ی اسکان موقت که داده می شود و ۶۰ میلیون تومان به ازای هر پلاک با واقعیت اجاره در تهران انطباق ندارد. زمانی تراکم تشویقی در بافت های فرسوده داده می شد و ضریب تامین پارکینگ ۰.۵ بود؛ اما امروز این تشویق ها داده نمی شود لذا باعث شده سرعت نوسازی بافت های فرسوده کاهش پیدا کند.
از اواسط دهه ۸۰ نیمی از پلاک های ناپایدار بافت های فرسوده نوسازی شدند
حاجی علی اکبری تاکید کرد: بی تردید در حوزه نوسازی بافت های فرسوده باید به چشم انداز نگاه کنیم که آیا واقع بینانه تنظیم شده یا خیر؟ در ماده ۳۰ برنامه چهارم توسعه برای اولین بار دولت خود را مکلف کرد ظرف مدت ۱۰ سال بافت های فرسوده را نوسازی کند. باید بررسی شود این ۱۰ سال مبتنی بر واقعیت ها بوده است؟ و اگر فرض کنیم تکلیف وجود داشت آیا ابزارهای متناسب با این تکلیف هم پیش بینی شده بود یا خیر؟ اگر چشم انداز این بود که سالی ۱۰ درصد از بافت های فرسوده باید نوسازی شود و چون نمی شود عقب هستیم و یا اینکه متناسب با ابزارها و امکانات چقدر توانستیم نوسازی را پیش ببریم؛ حداقل در نوسازی مسکن مجموع اقداماتی که از اواسط دهه ۸۰ به بعد رخ داده باعث شده نیمی از پلاک های ناپایدار که در بافت های فرسوده هستند نوسازی شوند.
بررسی لایحه قانونی اعطای مالکیت مشروط به سکونتگاه های غیررسمی در کمیسیون لوایح دولت
مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران در بخش دیگری از صحبت های خود درباره راهکارهای حل موانع موجود بر سر راه سرعت گرفتن نوسازی بافت های فرسوده، گفت: برای مثال در حوزه مالکیت املاک همین الان هم قانون تعیین تکلیف وجود دارد که اگر کسی مالکیت غیررسمی دارد می تواند بافرایندی تبدیل به رسمی کند، اما این با ابعاد و اندازه مشکل تناسب ندارد؛ لذا لایحه قانونی جدیدی تحت عنوان اعطای مالکیت مشروط به سکونتگاه های غیررسمی که الان در کمیسیون لوایح دولت در دست بررسی است وجود دارد که پس از تصویب هیات دولت به مجلس می رود و تبدیل به قانون خواهد شد و با تصویب آن بهبودی نسبت به وضعیت موجود خواهد بود؛ درباره بسته های تشویقی هم مواردی که جنبه ی مالی دارد و هم آنهایی که جنبه ضابطه دارند در حال حاضر وجود دارند ولی کافی نیستند؛ در حقیقت برای اینکه انگیزه ها را برای نوسازی ایجاد کند کافی نیستند لذا تلاش می کنیم مشوق ها را ارتقاء دهیم.
هزینه ۸ میلیون تومانی برای هر متر مربع ساخت و ساز در بافت فرسوده در پایتخت
تسهیلات بانکی نوسازی تنها ۲۵ درصد هزینهها را پوشش می دهد
وی افزود: در حال حاضر هر متر مربع ساخت و ساز در بافت فرسوده بین ۷ تا ۸ میلیون تومان هزینه دارد، درحالی که تسهیلات بانکی که برای نوسازی داده می شود تنها ۲۵ درصد هزینه را پوشش می دهد در شرایطی که باید حداقل ۷۵ درصد هزینه ها را پوشش دهد. مسیر سیاست گذاری مسیر گام به گام است؛ از سال ۱۳۸۳ سیاست گذاری برای نوسازی بافت فرسوده صورت گرفته است و دستاوردهایی داشته اما با مطلوبیت فاصله دارد لذا باید سیاست گذاری ها را تغییر دهیم.
حاجی علی اکبری ادامه داد: رهبر معظم انقلاب سیاست گذاری های کلی نظام در حوزه مسکن را در سال ۱۳۸۹ ابلاغ کردند که موضوع بافت های فرسوده نیز در آن بود و امروز مجمع تشخیص مصلحت نظام بازنگری این مجموعه را در دستور کار خود قرار داده است؛ لذا حتما موفقیت کامل حاصل نشده که موضوع بازنگری آن مطرح شده است.
۴۵۵۰ متر مجموع بافت های فرسوده در تهران
وی در تشریح مساحت بافت های فرسوده در شهر تهران نیز گفت: تا سال گذشته ۳هزارو۲۶۸ هکتار بلوک های فرسوده و معابر درون بافت فرسوده داشتیم که ۸۵۰ هکتار دیگر بدون احتساب معابر ابلاغ شد به بافت فرسوده، ولی اگر معابر را هم درنظر بگیریم حدود یکهزارو ۱۵۰ هکتار الحاق شده است، البته مصوبه دیگری هم شورای عالی شهرسازی و معماری داشت که محدوده مسکونی کن را به عنوان بافت فرسوده تشخیص داد که حدود ۱۱۸ هکتار است به این ترتیب مجموع بافت های فرسوده در تهران به حدود ۴هزارو ۵۵۰ هکتار می رسد.
سرانه خدماتی در بافت فرسوده امروز یک چهارم متوسط شهر است
حاجی علی اکبری با تاکید بر اینکه در نوسازی حوزه مسکن پیشرفت ۵۰ درصدی محقق شده اما در حوزه خدمات عقب افتادگی بسیاری وجود دارد، افزود: بر اساس آییننامه بازآفرینی که به تصویب هیات وزیران رسیده سهم دولت و شهرداری در تامین خدمات زیربنایی و روبنایی به این شکل است که ۳۰ درصد هزینه را شهرداری تامین و ۷۰ درصد را دولت تامین می کند. با نگاه به تغییرات بودجه شهرداری تهران مشاهده می شود از سال ۱۳۹۷ تا امروز ۱۵ برابر افزایش در بودجه تامین خدمات زیربنایی و روبنایی بافت های فرسوده انجام شده است، اما این تناسب را خیلی از سوی دولت مشاهده نمی کنیم، لذا کمبود خدمات وجود دارد به شکلی که سرانه خدماتی در بافت فرسوده امروز یک چهارم متوسط شهر است و از سوی دیگر خدمات در حوزه آموزشی خود دچار فرسودگی است که دستگاه های متولی باید اقدامات لازم را انجام دهند.
سهم نوسازی بافت های فرسوده در لایحه بودجه سال آینده شهرداری
وی در پاسخ به سوالی درباره سهم نوسازی بافت های فرسوده در لایحه بودجه سال آینده شهرداری تهران نیز گفت: در بودجه سال آینده روندی که در سال ۹۹ و سال ۱۴۰۰ داشتیم را حفظ کردیم و باتوجه به سیاست های موجود خیلی نمی توانستیم افزایش داشته باشیم، لذا در حد بودجه سال جاری برای سال آینده بودجه این بخش را حفظ کردیم.
میانگین قیمت مسکن در بافت های فرسوده از سایر نقاط شهر پایین تر است
مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران در تشریح جرییات طرح تامین مسکن و نقش شهرداری تهران در این طرح گفت: بافت های فرسوده علاوه بر ضرورت نوسازی که دارند شهرداری تلاش می کند با مجموعه ای از مشوق ها جریان نوسازی را سرعت بخشد، اما یک فرصتی هم برای تامین مسکن نوسازی فراهم می کند، چرا که به ازای هر پلاکی که تخریب می شود ۴تا۵ واحد مسکونی جدید ایجاد می شود و میانگین قیمت مسکن در بافت های فرسوده از سایر نقاط شهر پایین تر است. تامین مسکن در این محدوده ها حرکت به سمت استطاعت پذیر کردن تامین مسکن هم قلمداد می شود و به این ترتیب فرصت بیشتری را برای گروه های متوسط و کم درآمد قرار می دهد که بتوانند مسکن خود را تامین کنند.
امروز در تهران مسکن به اندازه مورد نیاز تامین نمی شود
وجود ۳۰۰ هزار واحد مسکونی خالی در مناطق شمالی و غربی پایتخت
وی افزود: علاوه بر اینکه امروز در تهران مسکن به اندازه مورد نیاز تامین نمی شود، فاصله وضع موجود با نیاز در مسکن استطاعت پذیر بیشتر هم هست. گفته می شود در شهر تهران ۳۰۰ هزار واحد مسکونی خالی وجود دارد، وقتی به پراکندگی این واحدها نگاه می کنیم عمدتا در مناطق شمالی و غربی هستند که قیمت مسکن قیمت بالایی است و اگر واحدها وارد بازار هم بشود برای گروه های کم درامد خیلی مشکلی را حل نمی کنند.
نیمی از خانواده های تهرانی مستاجر هستند
باید سالی ۱۵۰ هزار واحد مسکونی در تهران تولید شود
وی ادامه داد: از سال ۱۳۹۳ به بعد تامین مسکن در تهران کاهش پیدا کرده و سالانه متوسط ۶۰ هزار واحد بوده است، در حالی که تهران باید سالی ۱۵۰ هزار واحد مسکونی در آن تولید شود. این اختلاف سال به سال انباشته شده و به ناگهان بحران مسکن اتفاق می افتد نزدیک به نیمی از خانواده های تهرانی مستاجر هستند، چرا که مسکن قابل استطاعت خود را نمی توانند خریداری کنند و بحران می رود به سمت بازار اجاره و اجاره ها افزایش پیدا می کند.
اراضی قهوه ای در تهران از چرخه توسعه شهری جدا مانده اند
وی تاکید کرد: معتقدیم تمام مسکن مورد نیاز شهر باید در داخل شهر تامین شود. داخل شهر به نظر می رسد دو فرصت برای تامین مسکن وجود دارد نخست در بافت فرسوده است که تراکم پایین است و فرصت خوبی برای تخریب و نوسازی است و دوم محدوده هایی است که به عنوان عرصه های ناکارآمد و رها شده با عنوان اراضی قهوه ای است. این اراضی در محدوده هایی هستند که زمین های بزرگ مقیاس شهری مثل اراضی نظامی و کارخانه ها بوده است که امروز کارکرد قدیم خود را از دست داده اند و رها شده اند. متاسفانه سیاست های طرح جامع طوری بوده که تنها از این اراضی به عنوان فرصت توسعه درونی در شهر استفاده نکردیم بلکه نگاه مبتنی بر فریز وجود داشته و از چرخه توسعه شهری جدا ماندند و حتی برخی هم به معضلات اجتماعی و امنیتی تبدیل شده اند.
بافت های ناکارآمد سکونتگاهی و غیر سکونتگاهی فرصت مشخص تامین مسکن در شهر تهران
وی تصریح کرد: تصور میکنم بافت های ناکارآمد سکونتگاهی و غیر سکونتگاهی فرصت مشخص تامین مسکن در شهر تهران هستند و اگر ظرفیت های بالقوه در آنها فعال شود می توان بخشی از تامین مسکن در شهر تهران را با استفاده از آنها حل کرد. البته سیاست گذار اصلی تامین مسکن در شهر تهران وزارت راه و شهرسازی است و شهرداری نقش کمک کننده و همکار را دارد. در عرصه های ناکارآمد غیر سکونتگاهی مشکلات موجود این است که نگاه انقباضی برنامه های توسعه شهری است که امکان استفاده از این عرصه را نمی دهد.
مانع زدایی از تامین مسکن با همکاری و توافق وزارت راه و شهرداری
مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران ادامه داد: برنامه ای کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت میان شهرداری تهران و وزارت راه و شهرسازی تنظیم کردیم که کلیات آن به تایید رسید و توافقی منعقد شد که ظرفیت ها را به اشتراک بگذارند تا از تامین مسکن مانع زدایی کنند. در شهری مثل تهران نه شهرداری و نه دولت امکان این که مستقیم وارد عرصه تامین مسکن شوند وجود ندارد، لذا باید ظرفیت های بخش خصوصی را فعال کنیم که در این راستا باید موانع برداشته شود و انگیزه ها تامین شود در غیر این صورت گزینه دیگر گسترش افقی شهر است که اراضی را الحاق کنیم و مسکن بسازیم که هزینه های آن بیشتر از توسعه درونی است و موارد منفی و آسیبی که به اراضی طبیعی می زند و فشار های بعدی، این گزینه را مردود می کند.
افزایش میانگین مساحت واحد در تهران از ۷۵ متر مربع به ۱۰۵ متر مربع
وی افزود: باید مسکن به اندازه کافی تولید شود و هم مسکن استطاعت پذیر تولید شود و هم امکان تولید واحدهای کوچک وجود داشته باشد. سیاست های ما به گونه ای بوده که میانگین مساحت واحد مسکونی در تهران افزایش پیدا کرده است. در ۱۰ سال گذشته در تهران میانگین مساحت واحد از ۷۵ متر مربع به ۱۰۵ متر مربع و حدود ۵۰ درصد افزایش پیدا کرده است. در بافت فرسوده که همیشه واحدهای کوچک تولید می شده این میانگین مساحت از ۵۵ متر به ۸۰ متر مربع رسیده و ۵۰ درصد افزایش پیدا کرده که باعث می شود گروه های بیشتری استطاعت تامین مسکن از دست بدهند.
تهران ریزدانه ترین شهر ایران است
مساحت ۶۰ درصد از پلاک های بافت فرسوده زیر ۱۰۰ متر است
حاجی علی اکبری درباره اجرای سیاست تجمیع واحدهای مسکونی و روند تلاش دفاتر تسهیل نوسازی در محلات برای این امر گفت: تجمیع به تنهایی فضیلتی ندارد که بگوییم حتما همه باید انجام دهند اما گاهی برای تجمیع ناگزیر هستیم. در تهران حدود ۶۰ درصد از پلاک هایی که در بافت فرسوده است مساحت آنها زیر ۱۰۰ متر است. در حقیقت تهران ریزدانه ترین شهر ایران است.
بیش از نیمی از ساخت و سازهایی که در بافت فرسوده صورت می گیرد بر اساس تجمیع است
به گفته مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران، برابر ضوابط طرح تفصیلی پلاک هایی که ریزدانه هستند یا امکان ساخت ندارند یا تراکمی که می توانند استفاده کنند حداقلی است، لذا ناچار به سمت تجمیع پلاک ها می روند و این کار از ضرورتی نشأت گرفته است. در حال حاضر بیش از نیمی از ساخت و سازهایی که در بافت فرسوده صورت می گیرد بر اساس تجمیع است و ساخت و ساز تجمیعی تبدیل به الگوی رایج نوسازی در بافت فرسوده شده است و متوسط تعداد پلاک ها در تجمیع هم سه پلاک و میانگین مساحت هم حدود ۲۵۰ متر مربع است.
بر روی پروژه تجمیع ۷۰ پلاک در محله دولاب کار می کنیم
وی ادامه داد: تجمیع ها خیلی بزرگ مقیاس نیستند البته تجمیع بزرگ مقیاس ۵۰ پلاک هم در محله تختی منطقه ۱۲ داشته ایم و همچنین تجمیع های ۱۰،۲۰ و ۲۴ پلاک که زیاد بوده و در حال حاضر روی پروژه تجمیع ۷۰ پلاک در محله دولاب کار می کنیم اما قالب تجمیع ها انجام شده ۳ یا ۴ پلاک بوده است. از روزی که کار نوسازی را شروع کردیم چشم انداز و رویکردی برای موضوع بافت های فرسوده پیش گرفتیم و سه جزء برای آن در نظر گرفتیم.
وی افزود: در مرحله نخست جنبه توسعه محله ای در محلاتی که بافت فرسوده و ناکارآمد دارند رویکرد مبتنی بر توسعه را پیش میگیریم و جنبه های اجتماعی به اندازه جنبه های کالبدی مورد توجه قرار می دهیم و جنبه های غیر مسکن را نیز مورد توجه قرار می دهیم. جنبه دیگر بازآفرینی شهری است که به عرصه های ناکارآمد غیر سکونتگاهی توجه می شود که در آن برای نزدیک به ۲۵۰۰ هکتار از عرصه های رها شده شهر تهران برنامه بازآفرینی تهیه شده است که با تصویب این برنامه ها ظرفیت های بالقوه فعال خواهد شد.
مدیر عامل سازمان نوسازی تهران در خاتمه این گفتگو با ایسنا با تاکید بر اینکه اخیرا انطباق برنامه نوسازی بافت های فرسوده با برنامه تامین مسکن در شهر تهران مورد توجه قرار گرفته و پررنگ شده است، افزود: به این ترتیب باید از توجه دولت به موضوع مسکن استفاده کنیم و امتیازات بیشتری برای نوسازی بافت های فرسوده در شهر تهران بگیریم و سرعت این نوسازی را افزایش دهیم.
انتهای پیام