سیدجواد اشکذری در گفتوگو با ایسنا با ارزیابی برگزاری نوزدهمین جشنواره فیلم فجر مشهد، اظهار کرد: یک جشنواره خوب را کیفیت آن میسازد. به نظر میرسد کیفیت آثار جشنواره فیلم فجر امسال نسبت به پیش از کرونا پایین آمده بود و مشخص است که نهادهای مختلف به دلیل عدم اکران و فیلمسازی بسیاری از افراد در دوران کرونا برای تولید حمایت کردهاند و کارها اکثراً سفارشی بود. من مشکلی با اثر سفارشی ندارم، اما اینکه آن اثر سفارشی دغدغه کارگردان هم باشد مهم است. به نظرم خیلی از فیلمها قربانی دغدغههای مسئولان شدند تا دغدغههای سینماگر.
وی افزود: طی ۱۹ سال گذشته، از دوره اول برگزاری جشنواره فیلم فجر در مشهد تا کنون همیشه به تماشای آثار جشنواره نشستهام و میتوانم ارزیابی درستی در رابطه با جشنواره انجام دهم. میتوان گفت بهترین فیلم امسال جزو ضعیفترین فیلمهای پنج سال پیش است و این موضوع نشان میدهد که فیلمهای جشنواره خیلی افت کرده است. به نظرم سینما بازنده شده است، اما نمیدانم تغییر مدیریت در سیستم دولتی بر این امر تاثیرگذار بوده یا شرایط کرونا و مشکلات اقتصادی و تمام این مسائل نیز میتواند موثر باشد.
این روزنامهنگار خاطرنشان کرد: وقتی کیفیت فیلمها پایین است، مردم خیلی هوشیار هستند که از جشنواره استقبال کنند یا نه. از طرفی امکانات سختافزاری خیلی مهم است. به نظرم امسال نکته مثبتی که در برگزاری جشنواره وجود داشت، این بود که از تمام امکانات سختافزاری و سینماها استفاده شده بود و اگر تماشاگری میخواست هر فیلمی را ببینید دچار مشکل نمیشد و راحت بلیت خود را خریداری میکرد و به تماشای فیلم مینشست. به هرحال شاید برای برخی از فیلمها این مشکلات وجود داشت که بلیتها تمام میشد و به نظرم این ویژگی خوبی است که مردم مقداری برای تماشای فیلم تقلا کنند.
اشکذری با اشاره به نکات منفی برگزاری جشنواره، بیان کرد: نکته منفی برگزاری جشنواره فیلم فجر مشهد این بود که تمام فیلمها به مشهد نیامد. به نظر میرسد فیلمهایی مانند «علفزار» که در تهران مخاطب بالایی داشت شاید به دلیل رعایت مصلحتهایی به مشهد نیامده است و نمیتوان قضاوت کرد و مدیران برگزارکننده باید پاسخ دهند، اما از لحاظ استقبال مخاطب، نسبت به سالهای گذشته استقبال مخاطبان پایین بود. در سالهای گذشته حتی در ساعت ۴ بامداد نیز در سینماها به تماشای فیلم مینشستیم و شیشههای سینما بارها توسط تماشاگر برای اکران مجدد و تماشای فیلم پایین میآمد. شور و نشاطهای مختلفی در آن زمانها وجود داشت و بازیگران فیلمها هم به سینماهای مشهد میآمدند و با مردم مشهد به تماشای فیلم مینشستند. در رویدادی مانند جشنواره فجر همهچیز پخش فیلم نیست و باید مقداری به حواشی آن نیز توجه کرد.
وی با اشاره به نقش رسانهها در جشنواره فیلم فجر مشهد، تصریح کرد: نقش رسانهها در برگزاری جشنواره فیلم فجر مشهد طی ۱۹ سال بینظیر بوده است. اگر رسانههای مشهد وجود نداشتند و مطالبه نمیکردند جشنواره که برای نخستینبار در سال ۱۳۸۲ برگزار شده بود، دیگر در سال ۸۳ برگزار نمیشود و تداوم نمییافت.
اشکذری عنوان کرد: من بر روی این موضوع تحقیق کردم هیچجای ایران و حتی دنیا مانند مردم مشهد فرهنگ تماشا کردن ندارند. مشهدیها به شدت از چشمهای خود کار میکشند و علاقه دارند که همهچیز را تماشا کنند. از یک دعوای کاملاً اجتماعی تا تئاتر خیابانی و صحنهای؛ این موضوع خیلی عجیب و بینظیر است.
این روزنامهنگار ادامه داد: وقتی مردم این ویژگی را دارا هستند و به جشنواره علاقه دارند، چرا باید به تهران بروند تا تئاتر و فیلم ببینند؟ جشنواره فیلم فجر با تمام کاستیها و ایراداتش قطعاً بزرگترین جشنواره مردمی و هنری استان است. بنابراین نمیتواند یک متولی داشته باشد و بگوید برای برگزاری جشنواره بودجه وجود ندارد. اینکه جشنواره فیلم فجر مشهد توانسته ۱۹ دوره برگزار شده قطعاً رسانهها در تداوم آن سهم بسزایی داشتهاند.
انتهای پیام