به گزارش ایسنا و به نقل از اسپیس، یکی از جدیدترین استارتاپهای فضایی چین، مبلغ هنگفتی را برای طیف وسیعی از پرتابکنندههای پیچیده خود موسوم به "گرویتی"(Gravity) جمعآوری کرده است.
این شرکت با نام "اوریناسپیس"(Orienspace) در سال ۲۰۲۰ تأسیس شد و سال گذشته پس از تأمین بودجه اولیه ۶۵ میلیون دلاری، موجودیت خود را اعلام کرد و جزئیات برنامههایی را برای ساخت و توسعه مجموعهای از موشکها ارائه کرد.
این شرکت اکنون به تازگی ۴۷ میلیون دلار دیگر جمع آوری کرده است تا به یکی از استارتاپهای فضایی چینی تبدیل شود که با وجود تازه تاسیس بودن، بسیار مورد حمایت قرار گرفته است.
"اوریناسپیس" قصد دارد اولین موشک خود موسوم به "گرویتی ۱"(Gravity ۱) را در سال ۲۰۲۳ به فضا پرتاب کند. این موشک از سوخت ترکیبی استفاده میکند، بدین شکل که مرحله اصلی پیشران آن از سوخت مایع و تقویت کنندههای سادهتر آن از سوخت جامد بهره میبرند. این موشک به طول ۳۱ متر ساخته میشود و به گونهای برنامهریزی شده است تا بتواند ۳۰۰۰ کیلوگرم محموله را به مدار نزدیک زمین(LEO) حمل کند.
پرتابگرهای بزرگتر و چالش برانگیزتر "گرویتی ۲" و "گرویتی ۳" در سالهای ۲۰۲۴ و ۲۰۲۵ معرفی خواهند شد و میتوانند به ترتیب ۱۵ هزار کیلوگرم و ۳۰ هزار کیلوگرم محموله را به مدار نزدیک زمین ارسال کنند.
"گرویتی ۳" یک موشک قابل استفاده مجدد خواهد بود که از سوخت نفت سفید و اکسیژن مایع استفاده میکند و امکان توسعه نسخه سه هستهای از آن، یعنی مشابه با آنچه که شرکت "اسپیسایکس" در موشک "فالکون ۹" برای ساخت موشک "فالکون هوی" انجام داد، وجود دارد.
این شرکت که دارای ۷۰ کارمند است علاوه بر ساخت و توسعه موشکهای جدید خود، ساخت یک مرکز آزمایش مونتاژ و ادغام موشکی تجاری را در شهر هایانگ واقع در استان شاندونگ آغاز کرده است.
شهر هایانگ در حال حاضر میزبان یک فضاپیمای جدید چینی است که قرار است از دریا به فضا پرتاب شود و همراه با آن، یک کشتی ویژه طراحی شده که مخصوص پرتابهای دریایی است و انتظار میرود اواخر سال میلادی جاری آماده خدمت شود.
امکانات موجود در هایانگ به "اوریناسپیس" یک سایت پرتاب و یک پلتفرم برای فرود موشکهای خود ارائه میدهد.
یکی از چهرههای برجسته این شرکت، "یائو سانگ" مدیرعامل ۲۹ ساله آن است که قبلاً شرکت فناور "شنجیان"(Shenjian) را تأسیس کرده بود. "یائو" در نوامبر ۲۰۲۱ در مصاحبهای با رسانههای چینی اعلام کرد که قراردادهایی را برای پرتاب ماهواره برای مجموعه اینترنتی ماهوارهای ملی چین در نظر گرفته است که نشانههای اولیه حاکی از برنامهریزی برای پرتاب حدود ۱۳ هزار ماهواره به مدار زمین است.
با این حال، این شرکت با یک میدان رقابتی قوی و مملو از رقیب روبرو خواهد شد، چرا که دولت چین از سال ۲۰۱۴ تصمیم گرفته حوزه فضایی این کشور را به روی بخش خصوصی باز کند.
"یائو" در همان مصاحبه گفت که "اوریناسپیس" امکانات گردشگری فضایی را نیز بررسی خواهد کرد. وی همچنین به اهمیت مشارکت کامل چین در تلاشهای فضایی اشاره و اعلام کرد که این کشور به شدت مایل به پیشرفت است.
یائو داشتن منابع فضایی را از جمله داشتن ماهوارههایی را که در مدار زمین کار میکنند، به عنوان اولین قدم میبیند.
"یائو" میگوید که اگر چین اکنون وارد رقابت فضایی نشود، فضا تحت سلطه شرکتهایی مانند "اسپیسایکس" خواهد بود.
انتهای پیام