به گزارش ایسنا، بنابر اعلام گروه توسعه سرمایهگذاری انتخاب، امروزه نیز، ورود فناوری های هوشمند به حوزه لوازم خانگی، تقریبا شباهت به دوران آغاز استفاده از موبایل دارد. از قهوه سازهای هوشمند که می توانند یک فنجان قهوه تازه را به طور خودکار در زمان برنامه ریزی شده دم کنند تا یخچالهای هوشمندی که تاریخ انقضای مواد غذایی را پیگیری، فهرستهای خرید را تهیه و یا حتی دستور آشپزی بر اساس مواد موجود را پیشنهاد میکنند همگی شاید «لاکچری» به نظر برسند اما سرعت تحولات در جهان و تندترشدن سرسامآور ریتم زندگی، این ویژگی های نه چندان اساسی را در کمتر از یک دهه به «ضروریات» بدل خواهد کرد.
از همین رو، در کشورهای توسعه یافته، استقبال از این وسایل، رشد شتابانی به خود گرفته است به نحوی که انتظار می رود، ارزش بازار لوازم خانگی هوشمند از 33.8 میلیارد دلار در سال 2021 به 76.4 میلیارد دلار تا سال 2026 افزایش یابد و در طول دوره پیش بینی «نرخ رشد مرکب سالانه» رشد حدود 17.7 درصدی را تجربه کند. با این حال نباید فراموش کرد که عوامل محرک اصلی برای رشد بازار لوازم خانگی هوشمند شامل افزایش قیمت انرژی، تغییر سبک زندگی مصرف کنندگان، افزایش تمایل به استفاده از اتصال بی سیم و افزایش مقررات دولتی برای صرفه جویی در انرژی است.
پرچمداران ارتباط هوشمند؛ ZigBee ،Z-wave و رشد بازار
Zigbee یک فناوری بی سیم است که به عنوان یک استاندارد جهانی برای رفع نیازهای منحصر به فرد شبکه های اینترنت اشیا (IOT) بی سیم کم هزینه و کم مصرف، توسعه یافته است. ZigBee از پروتکلی با همین نام استفاده می کند؛ در واقع، ZigBee برای ایجاد شبکه های شخصی (PAN) با رادیوهای دیجیتالی کوچک و کم مصرف استفاده می شود و مانند بلوتوث کار می کند.
Z-Wave نیز یک پروتکل ارتباطی بی سیم دیگر است که برای اتوماسیون خانگی استفاده می شود. این پروتکل توسط یک استارتآپ دانمارکی به نام Zen-Sys توسعه یافت که بعداً توسط Sigma Designs ایالات متحده در سال 2008 خریداری شد. این ویژگی، در سیستم های الکترونیکی لوازم خانگی و دستگاه هایی مانند سیستم های امنیتی خانگی، سینمای خانگی، روشنایی، قاب های خودکار پنجره و دستگاه های تهویه تعبیه شده است. محبوبیت فناوری بی سیم پیشرفته Z-Wave به دلیل سرعت و قابلیت اطمینان بالا، به شدت در حال افزایش است و در آینده ای بسیار نزدیک، روند بازار را هدایت خواهد کرد.
تاثیر کرونا؛ رشد شگفتانگیز بازار لوازم خانگی هوشمند در بخش خانگی
پس از همه گیری کرونا و افزایش دورکاری کارمندان، تقاضا برای لوازم خانگی هوشمند مانند یخچال و ماشین لباسشویی بیش از سایر وسایل افزایش داشته است. پیشبینی میشود که ماشینهای لباسشویی هوشمند، با رشد 13.6 درصدی «نرخ رشد مرکب سالانه» همراه شوند و تا پایان دوره تحلیل، ارزش بازار آن به 25.2 میلیارد دلار برسد. پس از تجزیه و تحلیل کامل پیامدهای تجاری همهگیری کرونا و بحران اقتصادی ناشی از آن، رشد اصلاحشده «نرخ رشد مرکب سالانه» در بخش دستگاه های تهویه هوای هوشمند به 15.4 درصد برای دوره 7 ساله آینده تغییر خواهد کرد. این بخش در حال حاضر 20 درصد از بازار جهانی لوازم خانگی هوشمند را به خود اختصاص داده است. ماشینهای لباسشویی هوشمند، با پشتیبانی از نفوذ روزافزون اینترنت و گوشیهای تلفن همراه هوشمند، پیشتاز بازار هستند. جنبه «راحتی» و «تجمل» چنین وسایلی باعث افزایش تقاضای آنها در جهان شده است. دستگاه های تهویه هوای هوشمند نیز به دلیل افزای قابل توجه اهمیت عمومی به مساله «هوای پاک» (عمدتاً به دلیل همهگیری ویروس کرونا) احتمالاً قویترین «رشد» را به ثبت خواهند رساند.
افزایش رشد «نرخ رشد مرکب سالانه» بخش خدمات - از 2021 تا 2026
افزایش تمایل برای استفاده از لوازم خانگی هوشمند، سرریزهای خاص خود بر سایر حوزه های مرتبط را نیز به همراه خواهد داشت. دامنه «بخش خدمات» بازار لوازم خانگی هوشمند شامل خدمات «یکپارچه سازی سیستم»، «خدمات تعمیر و نگهداری»، «خدمات مشاوره» و غیره است که از نظر «نرخ رشد مرکب سالانه»، انتظار میرود که بخش خدمات در بازار لوازم خانگی هوشمند به طور قابلتوجهی در دوره پیشبینی (از سال 2021 تا 2026) افزایش یابد. بخش حداکثریِ تولید لوازم خانگی هوشمند نیز توسط کاربران نهایی خانگی استفاده می شود. بنابراین، تقاضا برای خدمات پس از فروش مانند تعمیر و نگهداری، تعمیر و یا مشاوره در بخش کاربری نهایی خانگی نیز به همان تناسب، بیشتر است.
صنایع ایرانی؛ فرار از هوشمندسازی- احساس همیشگیِ عدم نیاز
همانطور که در آغاز نیز به نگاه «تجملگرایانه» به استفاده از موبایل اشاره شد، در بسیاری حوزه های صنعتی دیگر نیز، همواره ایستادگی بی دلیلی نسبت به بکارگیری فناوری های هوشمند در صنایع ایرانی دیده می شود. این رویکرد صنعتی در کشور موجب شده است که کالاهای ایرانی غالبا هم به لحاظ توان تکنولوژیک و به دنبال آن، هم به لحاظ طراحی متناسب با محتوای غیرمدرن، فرسنگ ها از تولیدات رقبای خارجی خود فاصله داشته باشند. از همین رو، شاید حوزه لوازم خانگی به لحاظ چابکی خاص خود، وابستگی مستقیم به طبع و سلیقه مصرف کننده و انعطاف پذیری بالا در بکارگیری فناوری های هوشمند عرصه ای مناسب برای تولیدکنندگانی باشد که با هوشمندی خود، این بار از غافله عقب نمانند و بتوانند در بزنگاهی حساس، نه تنها «تهدید بقا»ی خود را خنثی نمایند بلکه با اتکا بر این فرصت ارزشمند و «هدف گذاری صادراتی» بتوانند علاوه بر تامین نیاز و سلیقه مصرف کننده داخلی، بازارهای رقابتی منطقه را نیز تصاحب کنند.
انتهای رپرتاژ آگهی