/نوزدهمین جشنواره فیلم فجر مشهد/

مرد بازنده شتاب‌زده به قاب تصویر رفته است/مهدویان قدر خود را نمی‌داند

یک روزنامه‌نگار در نقد فیلم سینمایی مرد بازنده گفت: مرد بازنده نگاه و دغدغه‌های امروزی مهدویان است که شتاب‌زده به قاب تصویر رفته است.

جواد اشکذری در گفت‌وگو با ایسنا در نقد فیلم سینمایی مرد بازنده با بیان اینکه این فیلم نگاه و دغدغه‌های امروزی مهدویان است که شتاب‌زده به قاب تصویر و سینما رفته، اظهار کرد: مهدویان یک پدیده است، اما زیاد قدر خود را نمی‌داند. او سینما، مدیوم سینما و قاب‌بندی‌ها را خوب می‌شناسد و دغدغه‌مند است. با این حال به نظرم هنوز در مسیر تجربه‌ورزی قرار دارد و راه خود را هنوز پیدا نکرده است.

وی افزود: مرد بازنده محصول کوچک‌تر اما با نوع نگاه‌ مدرن‌تری نسبت به سریال زخم کاری است. این فیلم دارای ایده یک‌خطی بسیار جذابی است که تا کنون کمتر کار شده است. فیلم از آنجا آغاز می‌شود که مخاطب با یک معما روبه‌رو می‌شود و قرار است ماجرا درباره پیدا کردن قاتل یک جوان ثروتمند باشد اما وقتی داستان پیش می‌رود، متوجه می‌شویم که موضوع اصلی این نیست بلکه این ماجرا بهانه‌ای است برای کشف راز و رمزهای اجتماعی و مسائل اقتصادی و مالی که طی چند سال اخیر بسیار به آن پرداخته شده است. منتها تفاوت نگاه مهدویان در مرد بازنده نسبت به باقی آثار عدالت‌طلبی او است.

این فعال تئاتر و رسانه بیان کرد: جذابیت مرد بازنده اینجاست که مردی که سرهنگ است، می‌خواهد طبق قانون پیش برود اما در روند کارش قانون مقابل عدالت‌طلبی قرار می‌گیرد. این موضوعی جذاب است که در قاب تصویر خوب درنیامده و ریتم خود را از دست داده است. نقش اول فیلم در داستان برای اینکه بتواند عدالت را رعایت کند، سعی می‌کند قانون را کنار بگذارد و قانون نیز او را کنار می‌گذارد. او پی این هدف است که به عدالت‌طلبی خویش برسد اما به این نتیجه می‌رسد که قرار نیست یک‌نفره کل مشکلات جامعه را حل کند چراکه متوجه می‌شود نتوانسته حتی مشکلات خانواده خود را برطرف نماید. این بخش از فیلم دارای محتوای به‌ روزی است و خانواده به عنوان عنصر کوچک یک جامعه، نگاه مردم‌شناسی و جامعه‌شناسی دارد اما اینکه در قاب تصویر به سمت تکرار اتفاقات تکرارشده رفته، نکته منفی برای اثر محسوب می‌شود.

اشکذری خاطرنشان کرد: حسن مرد بازنده نسبت به فیلم‌های دیگری که در جشنواره فیلم فجر امسال دیدم و اکثرا تله‌فیلم بود، این است که واقعا فیلم سینمایی است اما همه‌چیز بر اساس یک بازیگر پیش می‌رود و شخصیت‌پردازی درستی از نقش‌های دیگر ارائه نمی‌دهد. مهدویان سعی کرده شخصیت اصلی را به سمت ساخت یک قهرمان ببرد اما در مدیوم سینما بیشتر به این سمت می‌رود که پیش از اینکه شخصیت به عنوان یک قهرمان مطرح شود، باید آنقدر رانت‌خوارها و تشکل اقتصادی بزرگی وجود داشته باشد که مبارزه با آن بزرگ به حساب بیاید اما متاسفانه تشکل موجود در داستان فیلم مهدویان متشکل از چند جوان است که خیلی قدرتمند نیستند که مبارزه با آن‌ها خیلی بزرگ دیده شود.

وی ادامه داد: به نظرم مرد بازنده فیلم خوبی است اما فیلم روبه‌جلویی در کارنامه سینمایی محمدحسین مهدویان محسوب نمی‌شود. اگر بخواهم از میان یک تا ۱۰ به این فیلم نمره بدهم، نمره ۶ را برای آن منظور می‌کنم.

ویدئوی نقد جواد اشکذری بر فیلم مرد بازنده را در ادامه مشاهده کنید:

انتهای پیام

  • جمعه/ ۲۲ بهمن ۱۴۰۰ / ۱۴:۰۶
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1400112217316
  • خبرنگار : 50404