احسان روحی در گفتوگو با ایسنا در نقد فیلم سینمایی خائنکشی ساخته مسعود کیمیایی که در نوزدهمین جشنواره فیلم فجر مشهد اکران شد، اظهار کرد: فیلم خائنکشی را در مسیر فیلمسازی مسعود کیمیایی اثری میدانم که نه به تاریخ کشور بلکه به تاریخ سینمای کشور ادای دین کرده است.
وی افزود: کیمیایی در خائنکشی مثل تمام آثارش تلاش میکند قصه را به عنوان ستون محکم کارش حفظ کند. این اثر از همان اسلوب همیشگیاش استفاده کرده است. این شیوه داستانپردازی شیوه کلاسیک است که شامل نقطه آغاز، کشمکش و گره افکنی تا اوج، نتیجهگیری و پایان است. این شکل کلاسیک کمک کرده مخاطب با قصه همراه شود.
روحی بیان کرد: با این حال بخشی از اثر که باعث شده مخاطب از فیلم دور شود، روایت تاریخی آن است. روایت سیاسی و تاریخی با قصه کیمیایی به همپوشانی نرسیده است. در واقع این امکان فراهم بود که به این بخش از فیلم بهتر پرداخته شود.
وی در خصوص بازیگران این اثر عنوان کرد: بازیگرانی مانند مهران مدیری و سام درخشانی که از بازیگران طنز هستند، از این فرصت به خوبی استفاده کردند و شخصیتهای جذابی خلق کردهاند که مخاطب هم به خوبی توانسته همراهشان شود.
این کارگردان سینما و تئاتر افزود: قهرمان فیلم با بازی امیر آقایی پیش از این هم چنین بازیهایی را به همان اندازه نیاز ارائه کرده بود. شاید اگر بازیگر دیگری جای وی ایفای نقش میکرد، تقابل این شخصیت با پولاد کیمیایی بهتر به نمایش درمیآمد. ناگفته نماند که بازیگران زن هم به اندازه نیاز و خوب بازی کرده بودند.
وی اضافه کرد: با این وجود چیزی که در خائنکشی دیده میشود، این است که فرم کارگردانی اثر مانند تمام فیلمهای کیمیایی به همان سینمای مولف وفادار بوده است. دوربین در این اثر به خوبی توانسته ایجاد معنا کند؛ جای خود را پیدا کرده و نماها و قاببندیها به درستی انجام گرفته است.