پروفیل سبک و بررسی انواع روش های جوشکاری آن

برای ایجاد اتصالی مقاوم و پایدار بین پروفیل سبک و یا لوله سبک ، جوشکاری مناسب ترین روش است.

به گزارش ایسنا بنابر اعلام صباپروفیل، چندین روش گوناگون برای جوشکاری پروفیل سبک و در کل مقاطع فولادی وجود دارد. که به بررسی آن ها خواهیم پرداخت.

برای جوشکاری، مقاطع فولادی باید کاملا با هم تراز باشند و حتی تغییرات دهم میلی متری هم می تواند ایجاد مشکل کند. جوشکاری پروفیل سبک باید در بهترین شرایط انجام شود و با پولیش الکتریکی و برشکاری آماده ی جوشکاری بشود تا ریسک بروز مشکل به حداقل برسد. در گذشته اغلب نظامیان برای ساخت اسلحه از جوشکاری استفاده می کردند اما امروزه با توجه به کاربرد گسترده ی مقاطع فولادی چون پروفیل مبلی، لوله سبک، لوله سنگین، پروفیل سنگین در صنعت و ساخت انواع محصولات خانگی تقریبا در اغلب صنایع مورد استفاده قرار می گیرد.

روش های جوشکاری پروفیل سبک:

چند روش برای جوشکاری پروفیل سبک و یا به طور کلی مقاطع فولادی وجود دارد که هر کدام معایب و محاسنی دارد و برای ساخت نوع خاصی از محصولات مناسب است. معمول ترین روش های جوشکاری چهار نوع جوش برق، جوش CO2 ، جوش برنج و جوش آرگون است.

جوش برق: به جوش الکترود دستی هم معروف است. یکی از اولین روش های جوشکاری بوده. برای ساخت پل، جوشکاری مقاطع فولادی چون لوله مبلی و پروفیل سبک و ساخت تراکتور مورد استفاده قرار می گیرد. جوش برق ارزان ترین نوع جوشکاری است و میتواند تاثیر مستقیم بر قیمت پروفیل سبک و محصولات ساخته از آن بگذارد. برای ساخت ابزار و ماشین آلات مورد استفاده قرار می گیرد چرا که این نوع جوش بسیار مقاوم است و عوامل طبیعی نمی تواند به آن صدمه ای وارد کند. اما انجام این جوش به طور دقیق و درست بسیار دشوار است و نیاز به مهارت بالایی دارد.

جوشMIG   یا CO2: طی جنگ جهانی دوم از این روش جوشکاری برای ساخت ابزار و اسلحه استفاده می شد که توانست طی این دوران پیشرفت خوبی داشته باشد. این روش جوشکاری در فارسی با نام جوشکاری الکترود مصرفی با گاز خنثی هم معروف است. در دستگاه جوش MIG از یک قوس الکتریکی برای ایجاد اتصال بین کاتود و آنود استفاده می شود که این اتصال باعث ایجاد حرارات و گاز خنثی به عنوان لایه محافظ در برابر زنگ زدگی می شود. حرارت ایجاد شده باعث ذوب فلز و ایجاد اتصال بین دوقطعه پروفیل سبک می شود. به تدریج با حذف حرارت و  خنک شدن فلز، فاز جدیدی ایجاد می شود. این روش برای جوشکاری انواع مختلف فلز با ضخامت های کم تا زیاد مناسب است. درز جوش در این روش جوشکاری بسیار برجسته است و مناسب ساخت محصولات تزئینی نمی باشد. جوش MIG یا کاملا اتومات توسط یک بازو رباتیک و یا نیمه اتومات انجام می شود. برای جوشکاری MIG نیمه اتومات باز هم بازو رباتیک جوشکاری را انجام می دهد اما هدایت این بازو بر عهده ی اپراتور است.

جوش TIG یا آرگون: در دستگاه جوش آرگون از یک الکترود از جنس تنگستن استفاده می شود. در فارسی با نام جوش الکترود تنگستنی با گاز محافظ هم شناخته می شود. در جوش TIG هم نیازی به فلز خارجی برای ایجاد اتصال بین دو قطعه نیست بلکه جریان الکتریکی که از لبه ی الکترود ها جاری می شود باعث ذوب فلز دو قطعه و ایجاد فاز جدید برای اتصال می شود. جوش TIG می توان به صورت دستی و یا اتومات انجام شود، برای اغلب فلز ها مناسب است و جرقه تولید نمی کند. جوش  TIGدر مقایسه با جوش MIG بسیار دقیق تر و تمیز تر است و نیاز هست که دو قطعه به طور دقیق در کنار هم قرار بگیرند. برای ساخت انواع آثار هنری از این نوع جوش استفاده می شود.

جوش برنج: در دستگاه جوش برنج از الکترود قوس محافظ با قطب مسطح برای جوشکاری قوسی استفاده می شود. الکترود آن با توجه به کاربرد محصول ساخته شده و نوع فلز آن می تواند از جنس های گوناگونی چون سیلیکون برنز، آلومینیوم برنز، فسفر برنز و آلومینیوم باشد. جزو گران قیمت ترین انواع جوش است اما درز جوش بسیار تمیزی ایجاد می کند به همین دلیل برای ساخت محصولات تزئینی بسیار مناسب است. از جوش برنج برای انواع قلزات رنگی چون برنج، برنز و آلومینیوم و لوله و پروفیل های ساخته شده از آن ها استفاده کرد.

در پایان:

 برای هر نوع فلز، نوع خاصی از ابزار و روش جوشکاری مناسب است. برای مثال خال جوش مناسب محصولاتی چون لوله سبک و پروفیل سبک است که در ساخت آن ها از ورق روغنی استفاده می شود و به نسبت وزن کمتری دارد. جوش برق ارزان ترین و جوش برنج گران ترین نوع جوشکاری هستند. جوش آرگون مهندسی ترین روش جوشکاری و جوش CO2 کاربردی ترین آن هاست.

انتهای رپرتاژ آگهی 

  • سه‌شنبه/ ۱۹ بهمن ۱۴۰۰ / ۱۶:۳۶
  • دسته‌بندی: خبر بازار
  • کد خبر: 1400111915129
  • خبرنگار : 30054