دانشگاه‌های برتر جهان اسلام معرفی شدند/رتبه دوم ایران در بین کشورهای مسلمان

رئیس موسسه استنادی علوم و پایش علم و فناوری از معرفی دانشگاه‌های برتر جهان اسلام بر اساس معیارهای تعریف شده، خبر داد.

به گزارش ایسنا، دکتر محمد جواد دهقانی، رئیس موسسه استنادی علوم و پایش علم و فناوری درباره این رتبه‌بندی گفت: لیست برترین دانشگاه‌های جهان اسلام در سال ۲۰۲۱ منتشر شد که در این لیست ۵۸ دانشگاه ایرانی حضور دارند. ۳۹۸ دانشگاه از ۲۸ کشور اسلامی به عنوان دانشگاه‌های برتر معرفی شده‌اند. دانشگاه‌های دو کشور بحرین و موزامبیک برای نخستین بار در این فهرست قرار گرفته‌اند. 

وی با بیان اینکه رتبه‌بندی می‌تواند نقاط ضعف و قوت دانشگاه‌ها را بر اساس معیارهای تعریف شده مشخص کند، توضیح داد: سه کشور ترکیه، ایران و مالزی به ترتیب با ۱۰۱، ۵۸ و ۳۱ دانشگاه در رتبه‌های نخست این لیست قرار دارند. 

به گزارش روابط عمومی و همکاری های علمی بین المللی موسسه استنادی علوم و پایش علم و فناوری (ISC)، دکتر دهقانی درباره وضعیت دیگر کشورهای این لیست اظهار کرد: همچنین مصر با ۳۰،پاکستان با ۲۹، اندونزی با ۲۸، عربستان با ۲۶، الجزیر با ۱۴، مراکش با ۱۲، نیجریه با ۱۱، عراق با ۹، تونس با ۸، بنگلادش با ۷، اردن و امارات هرکدام با ۶، لبنان و قطر با ۴، قزاقستان با ۳ و اوگاندا با ۲ دانشگاه در رتبه‌های بعدی این لیست قرار دارند. آذربایجان، بحرین، برونئی، کامرون، کویت، موزامبیک، عمان، سنگال و سودان هرکدام یک دانشگاه در فهرست منتشر شده دارند.

دانشگاه های ایران در رتبه بندی جهان اسلام ISC-۲۰۲۱

رئیس موسسه استنادی علوم و پایش علم و فناوری درباره وضعیت دانشگاه‌های ایران تصریح کرد: ۴۶ دانشگاه ایرانی در رتبه‌بندی سال ۲۰۲۰حضور داشتند که این تعداد در سال ۲۰۲۱ به مرز ۵۸ دانشگاه رسید. دانشگاه علوم پزشکی تهران در میان ۱۰ رتبه نخست قرار دارد. پس از دانشگاه‌های تهران، علوم پزشکی شهید بهشتی، تربیت مدرس، صنعتی شریف، صنعتی اصفهان، پزشکی ایران، صنعتی امیرکبیر، پزشکی اصفهان، پزشکی مشهد و پزشکی تبریز هرکدام در رتبه‌های زیر ۵۰ قرار دارند. 

به گفته دکتر دهقانی، بر اساس ماموریت‌های محوله دانشگاه‌ها، ۲۸ دانشگاه جامع کشور یعنی تهران، تربیت مدرس، فردوسی مشهد، شهید بهشتی، شیراز، تبریز، گیلان، اصفهان، یزد، کاشان، بوعلی سینا، رازی، سمنان، شهید باهنر کرمان، کردستان، ارومیه، علامه طباطبایی، الزهرا، بین المللی امام خمینی، لرستان، خلیج فارس، شاهد، شهید چمران اهواز، تربیت دبیر شهید رجایی، شهرکرد، مازندران، محقق اردبیلی و یاسوج در این لیست حضور دارند. 

رئیس موسسه استنادی علوم و پایش علم و فناوری در ارتباط با دانشگاه‌های صنعتی خاطرنشان کرد: ۱۱ دانشگاه شامل صنعتی شریف، صنعتی اصفهان، صنعتی امیرکبیر، علم و صنعت ایران، صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی، صنعتی نوشیروانی بابل، صنعتی شاهرود، تحصیلات تکمیلی صنعتی و فناوری پیشرفته کرمان، صنعتی سهند، صنعتی شیراز و صنعتی ارومیه در این نظام رتبه بندی قرار دارند.

وی ادامه داد: همچنین دانشگاه‌های علوم پزشکی کردستان، پزشکی قزوین، علامه طباطبایی، تحصیلات تکمیلی کرمان، لرستان، پزشکی لرستان، خلیج فارس، پزشکی سمنان، تربیت دبیر شهید رجایی، پزشکی شهرکرد، پزشکی ارومیه و صنعتی ارومیه برای اولین بار در این رتبه بندی قرار گرفته‌اند. 
 

روش شناسی رتبه بندی

رییس ISC گفت: در "رتبه­ بندی دانشگاه ­های جهان اسلام ISC"، دانشگاه‌هایی مورد بررسی قرار می‌گیرند که حداقل ۵۰۰ مدرک در سال‌های ۲۰۱۹-۲۰۱۷ در پایگاه وب آو ساینسWoS) ) به ثبت رسانیده باشند.  اطلاعات این رتبه‌بندی از پایگاه‌های اطلاعاتی بین المللی USPTO، WoS، Incite گردآوری شده است.

وی ادامه داد: موسسه استنادی علوم و پایش علم و فناوری (ISC) به منظور رتبه‌بندی دانشگاه‌های جهان اسلام در معیارهای خود، مهم‌ترین مأموریت دانشگاه‌ها که عبارتند از پژوهش (با وزن۶۰ درصد)، نوآوری (با وزن ۱۵ درصد)، آموزش (با وزن ۱۰ درصد) و فعالیت‌های بین‌المللی (با وزن ۱۵ درصد) در نظر گرفته و بر این اساس دانشگاه‌های کشورهای اسلامی را مورد سنجش و ارزیابی قرار می‌دهد.همچنین محاسبه تعداد مقالات سلب اعتبار شده (Retractions) دانشگاه­ها با نمره منفی است که در شاخصی تحت عنوان اعتبار منفی (Neg Rep) آورده می­شود.

دهقانی گفت: تفاوتی که رتبه بندی ۲۰۲۱ با سا­ل­های پیش دارد این است که دانشگاه هایی مورد بررسی قرار گرفته اند که حداقل تعداد ۵۰۰ مقاله در پایگاه وب آو ساینسWoS) ) به ثبت رسانیده باشند، این در حالی است که در سال های پیش حدآستانه مقاله تعداد ۸۰۰ مقاله در بازه زمانی سه ساله جهت حضور در رتبه­بندی در نظر گرفته میشد.

در جدول زیر شاخص­های مورد استفاده در "رتبه بندی جهانی ISC" نشان داده شده است.

دهقانی در پایان گفت: یکی از اولویت­ها و توصیه ­های برنامه ۱۰ ساله کشورهای اسلامی مصوب (اجلاس آستانه - قزاقستان در سال ۲۰۱۷) حضور ۵۰ دانشگاه از کشورهای اسلامی در رتبه­های زیر۵۰۰ در نظام­های رتبه ­بندی بین­المللی است. بر همین اساس و نیز با توجه به مأموریت ISC مبنی بر پایش و رصد جایگاه دانشگاه­های جهان اسلام، دانشگاه­های کشور می توانند با توجه به نتایج "رتبه­ بندی دانشگاه­ های جهان اسلام" نقاط ضعف و قوت خود را براساس هر معیار مشخص و جایگاه خود را در بین کشورهای اسلامی ارتقاء داده و موارد را در هدف گذاری و سیاست‌گذاری خود مد نظر قرار دهند.

انتهای پیام

  • سه‌شنبه/ ۱۹ بهمن ۱۴۰۰ / ۱۴:۳۸
  • دسته‌بندی: علم
  • کد خبر: 1400111914987
  • خبرنگار : 71664