گناه بازی با آبروی دیگران

رئیس دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد گفت: درصورتی که فردی دچار یک اشتباه شود و خطایی از او سر بزند صحبت کردن درباره این فرد و بازگو کردن این اشتباه غیبت او است و همانگونه که می‌دانید غیبت در دین اسلام بسیار نکوهیده است همچنین اگر فردی خطایی نداشته باشد و به اشتباه این خطا به او نسبت داده شود تهمت نام دارد که دارای گناه شدیدتری نسبت به غیبت است.

حجت‌الاسلام محمدحسین صغیرا در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص روش صحیح انتقاد از مدیران و لزوم حفظ آبروی این افراد، اظهار کرد: از نگاه قرآن هر کاری که انسان تصمیم به انجام آن دارد، باید با روش صحیح انجام شود، جامعه ایران نیز یک جامعه اسلامی است و باید از تمامی زوایا به سمتی حرکت کند که مورد تایید اهل بیت و روایات باشد، در قرآن کریم خداوند می‌فرمایند"چه کسی صادق‌تر از کسی است که دعوت و روش او به سمت خداست" البته در اینجا دعوت به معنی این نیست که یک فرد روحانی دیگران به سمت خداوند دعوت کند، بلکه زمانیکه جامعه از مسئولان خود درخواستی دارند نیز یک نوع دعوت محسوب می‌شود که باید از طریق صحیح انجام شود.

رئیس دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد، افزود: درخواست‌های موجود در جامعه از مسئولان باید به گونه‌ای باشد که دارای سمت و سوی الهی باشد، پس خداوند در آیات گوناگون مانند آیه‌ای که ذکر شد می‌فرمایند در هر کاری در نیت خود صادق باشید و خدایی تفکر کنید و نیت تخریب، خودنمایی و یا قصد ریختن آبروی فرد دیگری را نداشته باشید.

وی ادامه داد: پس از داشتن نیت الهی یکی دیگر از موضوعاتی که در سفارشات دین اسلام بسیار به آن توجه می‌شود، این موضوع است که عمل انسان براساس آن نیت الهی که دارد حرکت کند و درحقیقت فرد به گونه‌ای باشد که درون و بیرون او یکسان باشد، بنابراین اگر انسان خواسته‌ای از مسئولان و یا در روابط خانوادگی خود از همسر، پدر، مادر و یا از معلم و استاد خود دارد باید در ابتدا در این خواسته نیت الهی باشد و دومین مورد نیز باید درون و بیرون فرد درخواست‌کننده یکسان باشد و اعمال و رفتار خود را با این نیت الهی منطق کند.

صغیرا عنوان کرد: اگر فرد یا افرادی قصد تخریب شخص دیگری را داشته باشند این موضوع به شدت در اسلام مذموم و نکوهش شده است، همچنین زمانیکه به رفتار ائمه اطهار نگریسته می‌شود مشخص است حاکم اسلامی نسبت به مجموعه خود و مردم نیز نسبت به حاکم اسلامی حق و حقوقی دارند این موضوع در نامه‌ای که حضرت علی (ع) به مالک اشتر نوشت نمود بیشتری دارد، زیرا در این نامه امیرالمومنین به مالک اشتر سفارش می‌کند که " به گونه‌ای رفتار کن که همراهان تو در یک راه الهی قدم بردارند و نسبت مسائل دنیایی حریص نشوند، همچنین جوری باش که دیگران بر علیه تو شورش نکنند و عدالت را بین مردم رواج بده".

رئیس دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد با اشاره به رساله حقوق امام سجاد (ع)، اضافه کرد: امام سجاد (ع) در این رساله حق خدا، بنده، اساتید، دانشجو و دانش‌آموز، همسایه، فرزند، پدر و مادر و... ذکر شده همچنین در این رساله امام سجاد (ع) درخصوص زمامداران نیز مطالبی مطرح کرده است برای مثال می‌فرمایند "حق زمامدار بر مردم این است که مردم گوش به فرمان او باشند و او را یاری کنند".

وی تصریح کرد: البته در زمانیکه حکومتی با ظلم و خارج از تمامی ضوابط عمل کند و حد و حدودی برای مردم خود قائل نباشد، مردم می‌توانند بر علیه او قیام کنند، مانند اتفاقی که در انقلاب اسلامی ایران نیز رخ داد، اما در زمانی نیز شرایط به گونه‌ای نیست که انقلاب رخ دهد که در این زمان امام سجاد (ع) می‌فرمایند "دعا کنید" زیرا خیر خواستن و طلب رحمت برای زمامداران نشان‌دهنده این موضوع است که انسان باید همواره خیرخواه دیگران باشد، زیرا همانگونه که می‌دانیم در زمان امام سجاد (ع) حکمای اموی بر امور مسلمانان مسلط بودند که شایستگی این مقام را نداشتند و با امام سجاد (ع) نیز از لحاظ گرایشی همخوانی نداشتند.

صغیرا یادآور شد: در ایام زندگی امام سجاد (ع) شخصیتی وجود داشت که حاکم اموی در مدینه بود و حضرت را بسیار مورد آزار و اذیت قرار داده بود، اما زمانی که کشمکش میان خلفای بنی‌امیه و بنی عباس رخ داد این حاکم اموی فرار کرد و به حمایت فردی نیازمند بود تا این شخص برای مدتی خانواده او را پناه دهد و تنها فردی که به او کمک کرد امام سجاد (ع) بود که از خانواده این حاکم اموی حفاظت کرد، بنابراین با مشاهده چنین رفتارهایی از ائمه اطهار می‌توان دریافت سیره این بزرگواران هیچگاه با دعوا، توهین، کشمکش و ریختن آبرو سایر افراد سازگار نیست.

رئیس دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد بیان کرد: با وجود اینکه حکام وقت در زمان هر یک از ائمه بزرگوار ظالم و غاصب بودند، اما همواره ائمه با آن‌ها با احترام برخورد می‌کردند برای مثال در یک روایت بیان می‌شود زمانی که حضرت موسی بن جعفر (ع) به دربار هارون الرشید که شخصیتی بسیار ستمگر داشت احضار می‌شد با او مصافحه می‌کرد و می‌فرمود "از پیغمبر خدا شنیده‌ام دو نفر که در کنار یکدیگر قرار می‌گیرند باید با یکدیگر مصافحه کنند تا محبت در دل آن‌ها وارد شود و با یکدیگر دشمنی نداشته باشند" درحال حاضر نیز باید سیره و روش بزرگان دینی مورد توجه قرار گرفته و الگوی رفتاری افراد باشند.

وی افزود: امروزه در زمان غیبت امام عصر (عج) قرار داریم و با توجه به اینکه جامعه اسلامی ایران تنها جامعه‌ای است که پرچم شیعه را برافراشته کرده است بنابراین هرگونه آسیب به انقلاب اسلامی وارد شود آسیب به دین و مذهب و آیین اسلامی را به دنبال دارد، به همین دلیل باید تمامی افراد جامعه سعی کنند حرکت و اخلاق خود را براساس حرکت و اخلاق ائمه اطهار قرار دهند و به گونه‌ای در جامعه رفتار شود که سیاستمداران و افرادی که دارای مسئولیت هستند قادر باشند مسائل جامعه را مدیریت کنند و از تخریب، ایجاد آشوب، لطمه زدن به آبروی افراد و... خودداری شود.

صغیرا ادامه داد: حتی بدون درنظر گرفتن مبانی دینی و اسلامی نیز درصورتی که وجدان انسانی مورد توجه قرار گرفته شود، افراد باید نسبت به مدیران و مسئولان اخلاق اجتماعی را حفظ کنند در اسلام نیز لطمه زدن به آبرو یک شخص به ویژه اگر این فرد مسلمان، مومن و شیعه باشد، بسیار مورد نکوهش واقع شده است برای مثال در برخی روایات بیان شده "آبروی یک فرد مومن از حرمت کعبه بالاتر است" یعنی حرمت و آبروی یک شخص مومن از حرمت کعبه که بیت‌الحرام و قبله مسلمانان عالم است بالاتر بیان می‌شود.

رئیس دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد عنوان کرد: بنابراین زمانی که فرد قصد دارد درخصوص یک شخصیت که آبرو و ناموس دارد و در جامعه در حال زندگی است صحبت کند باید این صحبت به گونه‌ای باشد که آبرو این فرد تحت شعاع قرار نگیرد، همچنین اگر آبرویی از فردی ریخته شد نباید باعث تخریب این فرد و خانواده او شد.

وی اضافه کرد: حتی درصورتی که فردی دچار یک اشتباه شود و خطایی از او سر بزند صحبت کردن درباره این فرد و بازگو کردن این اشتباه غیبت او است و همانگونه که می‌دانید غیبت در دین اسلام بسیار نکوهیده است، همچنین اگر فردی خطایی نداشته باشد و به اشتباه این خطا به او نسبت داده شود تهمت نام دارد که دارای گناه شدیدتری نسبت به غیبت است.

صغیرا تصریح کرد: در روایات دین اسلام موضوعی وجود دارد به نام تعییر که به معنی زشت کردن سیمای مومن و مسلمان که این موضوع حرام بیان شده است، زیرا کسی که تعییر می‌کند درحال تخریب یک شخص مومن است، همچنین تعییر لوازمی به دنبال دارد اولین مورد این است که شخص در زندگی فرد مومن چه مسئول باشد و چه غیرمسئول در حال تجسس است که این تحقیق و تجسس برخلاف دستور اسلام بوده و همچنین منجر به غیبت می‌شود که در دین اسلام از عقوبت شدیدی برخودار است، سومین مورد که عقوبت سخت‌تری به دنبال دارد تهمت بوده که اگر خطای بیان شده در این فرد مسئول یا غیر مسئول وجود نداشته باشد رخ می‌دهد و شدت گناه بالایی دارد.

رئیس دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد خاطرنشان کرد: در دین اسلام حفظ آبروی مسلمان و برقراری ارتباطات اجتماعی از اهمیت بالایی برخودار است، همچنین هر شخصی دارای یک زندگی فردی و خصوصی است که نباید دیگران در این حریم و محدوده وارد شوند اگر شخصی موضوعات زندگی فردی کسی را در ملاعام منتشر کند ارتباطات اجتماعی این فرد و خانواده او را تحت تاثیر قرار می‌دهد که اسلام نسبت به وجود این ارتباطات در جامعه حساسیت بالایی دارد، در صورتی که فرد یکی از مدیران و مسئولان نیز باشد موضوع حساسیت بیشتری دارد، زیرا این مدیر برای ادامه به کار خود نیازمند آبرو و حیثیت است و آرامشی برای ادامه کار برای او باقی نمی‌ماند، بنابراین حفظ آبروی مسلمان جز اهم واجبات دین مبین اسلام است که در قرآن نیز سفارش زیادی به آن شده است و نباید بدون تحقیق موضوعی به زبان آورده شود.

انتهای پیام

  • سه‌شنبه/ ۱۹ بهمن ۱۴۰۰ / ۰۸:۱۵
  • دسته‌بندی: چهارمحال و بختیاری
  • کد خبر: 1400111914411
  • خبرنگار : 50454