عبداله متولی در گفت وگو با ایسنا، در تشریح روند معاینه فنی برای موتورسیکلت ها گفت: در حال حاضر سرمایه گذاری گسترده ای در حوزه ایجاد و بهره برداری از خطوط معاینه فنی موتور سیکلت و همچنین آموزش نیروی انسانی متخصص در کشور انجام شده است. در حقیقت زیر ساختهای لازم جهت انجام آزمونهای معاینه فنی و شناسایی موتور سیکلت های آلاینده و غیر ایمن فراهم شده است.
به گفته وی، باتوجه به عدم ارسال اطلاعات هویتی (vin) موتور سیکلت ها به صورت برخط به سامانه سیمفا از طرف برخی دستگاه های متولی اجرای قانون و همچنین به واسطه عدم وجود ضمانت اجرایی لازم در خصوص برخورد قانونی با موتور سیکلت های فاقد گواهی معاینه فنی، این امر تا کنون محقق نشده است در حالی که آمادگی حداکثری سامانه سیمفا و مراکز معاینه فنی برای این امر در قالب سخت افزاری و نرم افزاری پیشرفته و یکپارچه و قابل نظارت، آنلاین وجود دارد.
متولی در تشریح هزینه های راه اندازی خطوط آزمون های معاینه فنی موتورسیکلت ها در مراکز نیز گفت: برای راه اندازی هر خط معاینه فنی موتور سیکلت بدون احتساب زمان و هزینه های چند میلیارد تومانی آموزش و استخدام پرسنل متخصص و تملک محل راه اندازی خط، به بیش از سه میلیارد ریال سرمایه نیاز است با این حال بیش از ۷۴ خط فعال معاینه فنی موتور سیکلت در سطح مراکز معاینه فنی کشور و در بستر سامانه سیمفا آماده بررسی وضعیت موتور سیکلت ها و انجام آزمون معاینه فنی آنها هستند و در شهر تهران نیز ۱۱خط فعال آزمون معاینه فنی موتور سیکلت آماده خدمات رسانی به شهروندان است.
مدیراجرایی معاینه فنی خودروهای کشور با تاکید بر اینکه از حدود ۱۳ میلیون موتور سیکلت موجود در کشور در سال گذشته کمتر از دویست دستگاه به مراکز معاینه فنی مراجعه داشتهاند، افزود: این تعداد مراجعه به روشنی گویای این است که موتور سیکلت سواران به جهت عدم الزام قانونی خود را ملزم به بررسی و اصلاح آلایندگی و ایمنی وسیله نقلیه خود و انجام آزمون معاینه فنی موتور سیکلت نمی دانند و بدون هیچ محدودیتی در سطح شهر تردد می کنند این درحالی است که هر موتور سیکلت به طور متوسط بیش از ۶ برابر بیشتر از یک خودرو ایجاد آلودگی می کند.
به گفته وی، جدیت در برخورد با موتورسیکلت های متخلف و فاقد معاینه فنی و فراهم نمودن بستر اخذ گواهی معاینه فنی از جانب راکبان موتورسیکلت ها جهت وسیله نقلیه خود یک ضرورت است که امیدواریم دستگاه های مجری قانون با جدیت بیشتری در این خصوص عمل کنند.
متولی تاکید کرد: متاسفانه در حالی که بیش از ۲۶ سال از تصویب نخستین قانونی که بر اخذ گواهی معاینه فنی جهت تردد موتورسیکلت ها می گذرد تا کنون اجرای این قانون عملیاتی نشده است. نخستین مصوبه قانونی که بر ضرورت اخذ گواهی معاینه فنی جهت تردد موتورسیکلت ها تاکید می کند مربوط به سوم اردیبهشت سال ۱۳۷۴ است که متعاقب آن در سوم تیرماه سال ۱۳۹۵ نیز بنا به تصمیم کارگروه هماهنگی و نظارت بر آلودگی هوای کلانشهرها به دلیل اهمیت موضوع آلایندگی موتور سیکلت ها قانونی دیگری به تصویب رسید که بر اساس آن بر ساماندهی موتور سیکلت سواران و هدایت آنها جهت اخذ گواهی معاینه فنی و اسقاط موتور سیکلت های سن مرز فرسودگی تاکید شده است.
متولی ادامه داد: در قانون هوای پاک نیز به صراحت بر انجام آزمون معاینه فنی موتور سیکلت ها تاکید شده اما علیرغم گذشت بیش از دو دهه تاکید مصوبات قانونی در این زمینه و با توجه به فراهم بودن زیر ساختها ی فنی و انسانی انجام آزمون های معاینه فنی در کشور و آمادگی حداکثری مراکز معاینه فنی جهت انجام آزمون با دستگاه های پیشرفته و به روز دنیا در بستر سامانه سیمفا و تعیین حدود مجاز آلایندگی موتور سیکلت ها توسط سازمان حفاظت از محیط زیست و حدود ایمنی توسط سازمان ملی استاندارد؛ تاکنون بستری جهت الزام موتور سیکلت ها به اخذ گواهی معاینه فنی صورت نگرفته است و از ظرفیت بزرگ مراکز معاینه فنی کشور به نحو شایسته ای در جهت تحقق قانون هوای پاک بهره گرفته نشده است، تا جایی که امروزه موتور سیکلت ها یکی از چالش های پیش روی مقابله با آلودگی هوا به شمار می آیند.
انتهای پیام