سفیر آمریکا: می‌خواهیم مسکو را از تصمیم اشتباه منصرف کنیم/ چین سعی در انحراف افکارعمومی دارد

سفیر ایالات متحده در سازمان ملل گفت، آمریکا "همچنان برای منصرف کردن روس‌ها از گرفتن تصمیم اشتباه و انتخاب گزینه رویارویی" تلاش می‌کند.

به گزارش ایسنا، لیندا توماس-گرینفیلد، سفیر ایالات متحده آمریکا در سازمان ملل در مصاحبه با شبکه خبری سی.ان.ان در پاسخ به اینکه چقدر حمله روسیه به اوکراین را محتمل می‌داند، گفت: واشنگتن هنوز کانال‌های دیپلماتیک را دنبال می‌کند، در حالی که روی مدیریت مسائل امنیتی کار می‌کند.

او گفت: ما همچنان روی راهکاری دیپلماتیک کار می‌کنیم اما هم‌زمان، می‌دانیم که روس‌ها به آماده‌سازی خود ادامه می‌دهند و ما همچنان روی رسیدگی به مسائل امنیتی کار خواهیم کرد.  

سفیر آمریکا همچنین در پاسخ به اینکه احتمال وقوع حمله تا چه میزان است، به نشست اخیر شورای امنیت اشاره کرد که در آن آمریکا برای ایجاد اجماع بین‌المللی برای مقابله با صف‌آرایی روسیه در نزدیکی مرز اوکراین، آن را به عنوان تهدیدی برای صلح و امنیت جهانی توصیف کرد. روسیه هم از آمریکا بابت تحریک اوضاع انتقاد کرد.

توماس-گرینفیلد یکشنبه گفت: به همین دلیل ما دوشنبه پیش در شورای امنیت تشکیل جلسه دادیم تا روس‌ها یک صدای واحد از اکثر کشورهای عضو شورای امنیت بشنوند و بدانند که باید یک راهکار دیپلماتیک را برای نگرانی‌های امنیتی خودشان دنبال کنند.

سفیر آمریکا همچنین با اشاره به المپیک زمستانی پکن که از جمعه آغاز شد، گفت تصمیم دولت چین برای اینکه یک ورزشکار اویغور برای روشن کردن مشعل المپیک کمک کند، "تلاشی برای منحرف کردن توجهات از سوءرفتارهای حقوق بشری این دولت بود."

آمریکا و چندین کشور دیگر مدعی هستند که دولت چین کمپینی از بازداشت‌های جمعی، جاسوسی، کار اجباری و عقیم‌سازی اجباری علیه اقلیت‌های قومی در سین‌کیانگ به راه انداخته و از آن به عنوان "نسل‌کشی" یاد می‌کنند.

روز جمعه در مراسم افتتاحیه المپیک «دینیگیر ییلاموجیانگ» که دولت چین گفت اصالت اویغور دارد، یکی از حاملان مشعل بود.  

توماس-گرینفیلد گفت: ما درباره موضع خودمان در مورد چین بسیار بسیار شفاف بوده‌ایم. مثل همیشه نیست. می‌دانیم که در آنجا یک "نسل‌کشی" رخ داده است. مهم است که مخاطبانی که شرکت کردند و شاهد این موضوع بودند، درک کنند که این چیزی را که ما می‌دانیم در آنجا اتفاق می‌افتد، از بین نمی‌برد. این تلاشی از جانب چینی‌ها برای منحرف کردن ما از مساله اصلی است؛ مساله شکنجه اویغورها و اویغورهایی که قربانیان نقض‌های حقوق بشری چینی‌ها می‌شوند.

انتهای پیام

  • دوشنبه/ ۱۸ بهمن ۱۴۰۰ / ۰۹:۵۴
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 1400111813576
  • خبرنگار : 71402