معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بابل:

در جهش اُمیکرون، سی‌تی‌اسکن ضرورت ندارد

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بابل از عدم ضرورت سی‌تی‌اسکن در تشخیص و درمان اُمیکرون خبر داد.

مصطفی جوانیان با بیان اینکه تشخیص اٌمیکرون نیازی به سی‌تی‌اسکن ندارد گفت: سوش جدیدی که در کشور غالب شده است، سوش اُمیکرون است که خوشبختانه علائم آن خفیف‌تر از سوش دلتا است و درگیری‌ های ریوی هم در آن به ‌مراتب کمتر است.

وی از خطر رفتارهای شدید بیماری برای کسانی که همچنان واکسن نزده اند خبر داد و اظهار کرد: افرادی که بیماری‌ های زمینه‌ای مثل دیابت، فشارخون، بیماری‌ های نارسایی کلیه، نارسایی قلبی، نارسایی کبدی یا افرادی که سیستم ایمنی آن‌ ها به دلایل بیماری یا مصرف داروها تضعیف‌ شده باشد و خانم‌ های باردار به‌ عنوان افراد پرخطر محسوب می‌ شوند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بابل تاکید کرد: افراد پرخطر چنانچه علامت‌دار شدند حتی علامت‌های خفیف، باید با پزشکان خانواده خودشان مشورت کنند.

جوانیان افزود: سی‌تی‌اسکن در این سویه برای افرادی که علامت‌دار شدند به عنوان اولین قدم تشخیصی نیست؛ چون در تشخیص و درمان بیماری که علائم تنفسی ندارد یا علائم تنفسی خفیف دارد سی‌تی‌اسکن کمک خاصی نمی‌کند و هیچ ضرورتی ندارد، مگر در موارد خاص که باید با نظر پزشک انجام شود.

وی با بیان اینکه پزشکان خانواده مشاوران بسیار خوبی در این زمینه هستند، گفت: توصیه می‌کنیم افراد پرخطر حتما با پزشکان خانواده خودشان مشورت نمایند.

جوانیان گفت: در شرایط فعلی هر نوع سرماخوردگی را باید سویه اُمیکرون در نظر گرفت و انجام تست به صورت معمول هیچ ضرورتی ندارد، مگر اینکه جز افراد پرخطر محسوب شوند. این سویه همراه با علائم تب، سردرد، گلودرد و آبریزش و سرفه بوده و در گیری ریه کمتر مشاهده شده است. 

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بابل تاکید کرد: افرادی که واکسن دریافت نمودند علائم خفیفت تر خواهند داشت و طول مدت سرایت پذیری بیماری در این افراد هم کاهش پیدا می کند. علائم بیماری در افرادی که واکسن دریافت کردند، طی مدت ۵ روز کاملا از بین خواهد رفت و می توانند از ایزوله خارج و به محیط کار برگردند، اما به مدت ۱۰ روز از ماسک استفاده نمایند و به افراد پرخطر نزدیک نشوند.

جوانیان خاطرنشان کرد: افرادی که واکسن دریافت نکردند در صورت ابتلا باید به مدت ۱۰ روز در قرنطینه قرار گیرند، چون مدت زمان انتقال ویروس توسط این افراد به دیگران بیشتر خواهد بود.

انتهای پیام

  • پنجشنبه/ ۱۴ بهمن ۱۴۰۰ / ۰۹:۵۲
  • دسته‌بندی: مازندران
  • کد خبر: 1400111410659
  • خبرنگار :