کاپیتان سابق تیم ملی هندبال:

از فرصت‌ها برای کسب مدال آسیا استفاده نکردیم/ در زمان کوتاه نمی‌شود عملکرد مربی را ارزیابی کرد

کاپیتان سابق تیم ملی هندبال گفت: اولین هدف‌ گذاری هندبال ایران جهانی شدن بود که به‌ آن‌ رسیدیم و شرایط برای کسب مدال هم فراهم شد اما از فرصت‌ها استفاده نکردیم.

محمدرضا رجبی در گفت و گو با ایسنا، در خصوص نتایج تیم ملی هندبال ایران در مسابقات قهرمانی مردان آسیا در عربستان اظهار کرد: اولین و مهمترین هدف تیم ملی کسب سهمیه جهانی بود که بازیکنان موفق شدند به آن دست یابند. با توجه به اینکه تعداد سهمیه‌های آسیا برای مسابقات جهانی از ۳ به ۵ تیم افزایش یافته بود و از طرف دیگر ژاپن هم در این مسابقات حضور نداشت شانس ما برای کسب سهمیه در این مسابقات خیلی زیاد بود. 

بازیکن سابق تیم ملی هندبال در ادامه گفت: تیم ملی در مرحله گروهی با دو تیم هند و استرالیا بازی نسبتا ساده‌ای داشت. بازیکنان توانستند عربستان میزبان را از پیش رو بردارند و به عنوان سرگروه به دور بعد صعود کنند. در دور اصلی هم که قاعدتا بازی‌ها سخت‌تر می‌شود در دو دیدار نزدیک موفق شدند عراق و کویت را شکست داده و سهمیه جهانی را بگیرند. تیم ملی در ادامه با تیم قدرتمند بحرین بازی کرد که از لحاظ تجربه خیلی بالاتر از ما هستند، بازیکنان آنها چندین سال کنار هم بازی کرده‌ و هماهنگی زیادی دارند و تدارکات خوبی دیده‌اند در این شرایط ما مقابل بحرین حرفی برای گفتن نداشتیم. در دیدار قطر هم همینطور و بازی را با اختلاف واگذار کردیم. 

رجبی به بازی آخر تیم ملی هندبال ایران یعنی دیدار رده‌بندی مقابل عربستان اشاره کرد و گفت: به نظر من بازی آخر مقابل عربستان را باید می‌بردیم. همه جوره شرایط برای ما فراهم بود تا بتوانیم سکو را تصاحب کنیم. شاید به خاطر کم‌تجربگی، یا خستگی یا چند اشتباه باعث شد که سکوی سوم را از دست بدهیم. رفتن روی سکو دور از دسترس نبود و می‌توانستیم در بازی آخر برنده باشیم و کسب سهمیه جهانی همراه با سکو باشد. در مجموع بخواهیم حساب کنیم اولین هدف‌گذاری ما جهانی شدن بود که به آن رسیدیم. شرایط برای کسب مدال هم به وجود آمد اما خودمان از فرصت پیش آمده به خوبی استفاده نکردیم تا با مدال برنز برگردیم.

دبیر سابق فدراسیون هندبال در خصوص ادامه فعالیت فرناندز و در مجموع عملکرد سرمربی اسپانیایی در این مسابقات گفت: مربی زمان کوتاهی تیم را در اختیار داشت و چون بیشتر از بازیکنان داخلی استفاده کرد توانست اردوهای بیشتری را داشته باشد. با این وجود در جریان مسابقات مشخص بود که بازیکنان به هماهنگی لازم نرسیده‌اند، مخصوصا در سیستم دفاعی و برخی مواقع در سیستم حمله این ناهماهنگی میان بازیکنان مشخص بود. به نظر من نیاز به اردوهای بیشتری داشتیم تا بازیکنان به هماهنگی بیشتری برسند. با توجه به شرایطی که مربی تیم را برای مسابقات آماده کرد نمی‌توانیم بیشتر از این از او توقع داشته باشیم و بخواهیم که تیم فراتر از این بازی کند.


مربی هندبال افزود: تیمی که می‌خواهد در مسابقات روی سکو برود قاعدتا نیاز به تدارکات و تورنمنت‌های خوب دارد. وقتی بازیکنان در یک پروسه زمانی بلندمدت کنار هم بازی نکنند و یک مرتبه بازیهای تیم ملی شروع می‌شود شرایط سخت خواهد بود. هماهنگی بازیکنان زمان بر است. در این شرایط بازیکنان نیازمند مسابقات تدارکاتی بیشتری هستند. حضور در یک تورنمنت برابر چندین جلسه تمرینی در هماهنگی تاثیرگذار خواهد بود. قاعدتا ما ناهماهنگی‌هایی که در شرایط مسابقه دیدیم همین کمبود دیدارهای تدارکاتی بود. 


وی گفت: در این شرایط ما دیگر نمی‌توانیم خیلی خوب مربی را ارزیابی کنیم. زمانی می‌توان در مورد مربی نظر داد که او طولانی مدت تیم را در اختیار داشته باشد و بازی‌های تدارکاتی خوبی هم فراهم باشد. در حال حاضر هر جای بازی‌ها را که آنالیز کنیم و یا از مربی بابتش پاسخ بخواهیم قاعدتا اولین چیزی که آن مربی می‌گوید این است که تدارک بیشتری می‌خواستم. حرف او هم منطقی است. 

وی به تعطیلی تیم‌ ملی در شرایط غیر مسابقه اشاره کرد و گفت: یکی دیگر از مشکلاتی که ما با تیم‌های ملی داریم این است که اردوهای تیم ملی را دیر شروع می‌کنیم. البته تیم‌های عربی هم همین مدلی هستند و مربی خارجی را در بلندمدت کنار تیم ندارند اما تیم ملی آنها همیشه هست و با کادر بومی خودشان تمرین می‌کنند. با همان کادر بومی دوره بدنسازی و اردوها را انجام می دهند تا زمانی که نیاز به هماهنگی برای حضور در مسابقات رسمی دارند و مربی خارجی اضافه می‌شود. 


رجبی افزود: در ایران اما تا زمانی که مربی خارجی استخدام نشد اردوهای تیم ملی را تشکیل ندادند. به نظر من باید روی این موضوع تامل شود. اگر می‌خواهیم از یک مربی تراز بالا و در مدت کوتاه استفاده کنیم نباید تمرینات تیم‌های ملی را تعطیل کنیم. بازیکنات باید تمرینات، هماهنگی اولیه و دوره های بدنسازی را با کادر داخلی داشته باشند. بالاخره ما تعدادی بازیکن در رنج ۲۵ تا ۳۰ سال داریم که عضو تیم ملی هستند. می‌توان با چند نفر بیشتر اردوها را با کادر داخلی انجام داد تا آنها به حداقل آمادگی فیزیکی برسند و زمانی که مربی خارجی اضافه می‌شود دیگر زمانش را صرف مسائل اولیه نکند. باید مربی خارجی روی تاکتیک، هماهنگی، سیستم دفاع و حمله کار کند. ولی در بیشتر مواقع مربیان خارجی ما تازه از پایه کار را شروع می‌کنند و زمان کم می‌آورند. تیم‌های عربستان و حوزه خلیج فارس فکر نمی‌کنم زودتر از ما از مربی خارجی استفاده کرده باشند.

وی در خصوص ادامه فعالیت فرناندز در ایران گفت: هنوز که با مربی صحبت نشده، باید ببینیم شرایط او چیست. شاید توقعاتی داشته باشد. باید شرایط هر دو طرف فدراسیون و مربی را دید. از نظر منطقی اگر حساب کنید قاعدتا مربی که تیم را به جام جهانی رسانده دوست دارد با خودش در مسابقات جهانی حضور داشته باشد. شاید دیگر در این برهه زمانی کوتاه فرصت حضور فرناندز در مسابقات جهانی با تیم دیگری ممکن نباشد. قطعا تیم‌ها با مربیانی که سهمیه گرفتند به مسابقات جهانی می‌روند. اما باید ببینیم نظر و فکر فرناندز برای آینده تیم ملی و آینده خودش چیست. شاید یک مربی به خاطر شرایط و مشکلات شخصی نخواهد راهی را ادامه دهد. شاید هم گاهی بحث‌ها فنی و تعهدات طرفین مطرح شود که باید دید چه پیش خواهد آمد. چون هنوز صحبتی در این خصوص با فرناندز نشده نمی‌توان نظری داد. 

انتهای پیام

  • چهارشنبه/ ۱۳ بهمن ۱۴۰۰ / ۱۱:۱۰
  • دسته‌بندی: توپ و تور
  • کد خبر: 1400111309933
  • خبرنگار : 71552