مدیرکل ارشاد اسلامی گیلان عنوان کرد

برگزاری جشن ملی فجر ۱۴۰۰ در مساجد گیلان/ نکوداشت کهنسال ترین خطابه خوان انقلاب

مدیرکل ارشاد اسلامی گیلان، با بیان اینکه استان گیلان ۹۵۳ کانون فرهنگی و هنری مساجد دارد، گفت: جشن ملی فجر ۱۴۰۰ را با محوریت مساجد استان برگزار خواهیم کرد.

رضا ثقتی در گفت وگو با خبرنگاران، با تاکید بر لزوم تامین امنیت و آرامش برای اهالی رسانه، اظهار کرد: خبرنگار نباید درگیر گرفتاری های معیشتی باشد تا پژمردگی و بی رونقی از حوزه خبر کنار برود و شاهد تولید و انعکاس محتوای خبری بهتر و اثرگذارتر باشیم.

وی با اشاره به دستاوردهای سفر رئیس جمهوری به استان گیلان در حوزه فرهنگ و هنر، افزود: سفرهای استانی رئیس جمهور معمولا با طیفی از پروژه های عمرانی همراه است و لذا سعی کردیم اتفاقات خوبی برای پروژه های عمرانی حوزه فرهنگ و هنر استان اتفاق بیفتد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان، از تخصیص اعتبار ۲۰ میلیارد تومانی برای تکمیل فاز نخست مجتمع فرهنگی هنری لاهیجان خبر داد و تصریح کرد: ۱۸ سال از آغاز عملیات احداث ا ین پروژه می گذرد و هنوز شاهد بهره برداری از آن نیستیم، اما با تخصیص اعتبار مذکور می توانیم تا اوایل سال ۱۴۰۱ بخش عمده این مجتمع را افتتاح کنیم.

ثقتی، یکی از معضلات پروژه های عمرانی طی چند سال اخیر را افتتاح بدون بهره برداری مردم دانست و عنوان کرد: مانند افتتاح تالار مرکزی و کتابخانه مرکزی رشت، شاهد افتتاح مجتمع فرهنگی هنری آستارا بودیم، اما هیچگونه بهره برداری به نفع مردم به ویژه اهالی فرهنگ و هنر این شهرستان اتفاق نیفتاد و شاهد تخصیص بودجه خوبی جهت راه اندازی این مجتمع هستیم.

وی با اشاره به گذشته بیش از ۱۴ سال از احداث مجتمع فرهنگی هنری سراوان رشت، گفت: این پروژه دارای پیشرفت فیزیکی ۶۸ درصدی است و لذا یکی از برکات سفر رئیس جمهور به گیلان تامین اعتبار برای بهره برداری از این پروژه در سال ۱۴۰۱ است؛ همچنین پروژه سردار جنگل که پس از چند بار افتتاح همچنان وارد چرخه خدمت رسانی به اهالی فرهنگ و هنر نشده را در آغازین ماه های سال ۱۴۰۱ مورد بهره برداری قرار خواهیم داد.

مدیرکل ارشاد اسلامی گیلان، از تخصیص اعتبار ۱۵ میلیارد تومانی برای برگزاری کنگره ملی میرزا کوچک خان جنگلی در سال ۱۴۰۱ خبر داد و بیان کرد: امیدواریم بتوانیم در حوزه معرفی و بازشناسی شخصیت والای سردار جنگل متناسب با شان و جایگاه این شهید اقدام کنیم.

وی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان را مسئول کمیته فرهنگی و هنری ستاد بزرگداشت دهه فجر استان دانست و یادآور شد: برنامه های این کمیته در ایام الله دهه فجر با دو برش ملی و استانی برگزار می شود.

ثقتی، از برگزاری چهار رویداد ملی در استان گیلان همزمان با دهه فجر ۱۴۰۰ خبر داد و خاطرنشان کرد: برای نخستین بار اکران همزمان جشنواره فیلم فجر را در دو نقطه رشت یعنی تالار مرکزی و سینما ۲۲ بهمن خواهیم داشت.

این مسئول فرهنگی، با اشاره به برگزاری جشنواره تجسمی فجر در گالری مارلیک رشت، عنوان کرد: این جشنواره به صورت همزمان در ۱۴ استان برگزار خواهد شد و ۱۰ نقاش برجسته آثار خودشان را به نمایش می گذارند.

وی همچنین از برگزاری دو جشنواره موسیقی فجر و تئاتر فجر در گیلان خبر داد و بیان کرد: جشنواره موسیقی فجر از ۲۲ لغایت ۲۶ بهمن با حضور چند گروه شاخص موسیقی استان و چند گروه ملی در تالار مرکزی رشت برگزار می شود. چند اجرای جشنواره تئاتر فجر نیز در استان گیلان به روی صحنه خواهد رفت.

مدیرکل ارشاد اسلامی گیلان، دهه فجر را ویترین فعالیت های فرهنگی و هنری استان دانست و تاکید کرد: همزمان با آغاز ایام الله دهه فجر و ورود تاریخی معمار کبیر انقلاب به میهن اسلامی در ۱۲ بهمن پویش «رسانه و انقلاب» را با همکاری خبرگزاری ها و پایگاه های خبری جهت انعکاس اخبار مرتبط با انقلاب راه اندازی می کنیم.

وی یکی از محورهای گفتمان فرهنگی دولت سیزدهم را عدالت فرهنگی دانست و اظهار کرد: اولین گام در عدالت فرهنگی تمرکززدایی از فعالیت های فرهنگی و هنری است و لذا یک میلیارد ریال اعتبار را جهت برگزاری برنامه ها در سطح استان تخصیص دادیم.

ثقتی، با اشاره به نقش محوری مساجد در نظام اسلامی، بیان کرد: مساجد پس از ۴۳ سال از انقلاب همچنان در ارتباط گیری مردم و مسئولان نقش کلیدی دارند و ملجا مردم و تکیه گاه فعالیت های اجتماعی هستند.

وی با بیان اینکه استان گیلان ۹۵۳ کانون فرهنگی و هنری مساجد دارد، گفت: جشن ملی فجر ۱۴۰۰ را با محوریت مساجد استان برگزار خواهیم کرد.

مدیرکل ارشاد اسلامی گیلان، از برگزاری مراسم نکوداشت کهنسال ترین انقلابی شاخص استان گیلان همزمان با ۱۹ بهمن در شهرستان بندرانزلی خبر داد و متذکر شد: «سید اسماعیل اتقیا» با ۹۳ سال سن کهنسال ترین انقلابی گیلان بوده که در تمام تجمعات دوران انقلاب به سخنرانی پرداخته است. در این راستا از کتاب «خطابه خوان انقلاب» و مستند کهنسال ترین انقلابی گیلان رونمایی خواهیم کرد.

وی با بیان اینکه ۱۵۰ برنامه از جمله جشن انقلاب و نمایشگاه عکس و شب شعر و شب خاطره انقلاب و تئاتر صحنه ای و خیابانی در ایام الله دهه فجر توسط ادارات فرهنگ و ارشاد اسلامی استان برگزار می شود، اضافه کرد: انقلاب اسلامی یک موهبت الهی در دوران معاصر بود و باید برای بزرگداشت این حماسه ملی و تاریخی برنامه های باشکوه و پرمحتوا طراحی کنیم.

انتهای پیام

  • دوشنبه/ ۱۱ بهمن ۱۴۰۰ / ۱۶:۵۱
  • دسته‌بندی: گیلان
  • کد خبر: 1400111108392
  • خبرنگار : 50040