استاندار خراسان جنوبی مطرح کرد:

پیگیری برای راه‌اندازی کنسولگری افغانستان در بیرجند

استاندار خراسان جنوبی با بیان اینکه این استان برای احداث خط انتقال و تامین برق مورد نیاز ولایت فراه افغانستان و مناطق هم‌مرز با استان آماده همکاری با این کشور است، گفت: خراسان جنوبی برای راه‌اندازی کنسولگری افغانستان در بیرجند و کنسولگری ایران در فراه افغانستان در حال پیگیری است.

جواد قناعت، امروز پنجشنبه ۷ بهمن در نشست مشترک با ملانور محمد روحانی؛ والی ولایت فراه افغانستان که در محل مرز ماهیرود خراسان جنوبی برگزار شد، افزود: همچنین برای احداث مخازن و صادرات سوخت از طریق خط لوله در سایت مرزی ماهیرود آمادگی داریم.

به گزارش ایسنا، وی بیان کرد: استان برای صادرات سوخت به افغانستان و تامین بخشی از سوخت مورد نیاز ولایت فراه و همچنین ساکنان مناطق مرزی این کشور اعلام آمادگی می‌کند.

استاندار خراسان جنوبی با تاکید بر استاندارد بودن تمامی کالاهای صادراتی خراسان جنوبی به افغانستان از جمله سوخت، مواد غذایی و مصالح ساختمانی بیان کرد: مردم استان نیز از همین سوخت استفاده می‌کنند و تاییده استاندارد دارد.

وی بیان کرد: جمهوری اسلامی ایران در چارچوب ارزش‌های نظام و حفظ منافع ملی برای همکاری و گسترش روابط اقتصادی، تجاری و فرهنگی با تمام کشورهایی که به اصول و ارزش‌های انسانی و احترام متقابل پایبند هستند آمادگی دارد.

قناعت اظهار کرد: استان خراسان جنوبی آماده توسعه همکاری‌های اقتصادی، تجاری و فرهنگی با کشورهای دوست و همسایه به ویژه افغانستان است به‌همین منظور استان مرزی خراسان جنوبی برنامه‌ها و اقداماتی در راستای توسعه دیپلماسی اقتصادی انجام داده است و جمهوری اسلامی ایران به عنوان همسایه افغانستان استقرار صلح و ثبات در این کشور را عامل مهمی در ارتقای سطح امنیت و همکاری در منطقه و جهان می‌داند و آماده هرگونه کمک و همکاری به منظور ایجاد ثبات و توسعه اقتصادی افغانستان است.

وی تصریح کرد: بر اساس اهداف راهبردهای ایران، این استان آماده کمک به بازسازی زیرساخت‌های اقتصادی تجاری افغانستان، تقویت شبکه‌های حمل و نقل و ترانزیت، حمایت از همکاری بخش خصوصی، همکاری در بخش آموزش نیروی انسانی متخصص، توسعه فناوری اطلاعات، توسعه ولایت‌های مرز افغانستان نزدیک در ایران، مشارکت در طرح‌های بهداشتی و آموزشی و همکاری‌های علمی و فرهنگی است.

قناعت یادآور شد: مرز ماهیرود مهمترین گذر مرزی در استان خراسان جنوبی و طلایی‌ترین موقعیت در جهت ارتباط حمل و نقل با افغانستان و کشورهای آسیای میانه است.

وی گفت: انتقال  کالا از مرز ماهیرود باعث کاهش مسافت حدود ۵۰۰ کیلومتری در ترانزیت کالا از بندرعباس و چابهار به افغانستان و کشورهای آسیای میانه و اقتصادی کردن ترانزیت کالا از مسیر کشور ایران و در نتیجه رونق اقتصادی منطقه می‌شود.

استاندار خراسان جنوبی افزود: بیش از ۹۰ درصد صادرات استان خراسان جنوبی به افغانستان بوده و ۹۷ درصد صادراتی که از استان انجام می‌شود به این کشور صادر می‌شود.

وی بیان کرد: در حال حاضر حدود ۵۰ درصد از کل صادرات ایران به افغانستان به لحاظ وزنی از طریق مرز ماهیرود انجام می‌شود که بیانگیر نقش و موقعیت ویژه مرز ماهیرود در مبادلات تجارتی با کشور دوست و همسایه افغانستان است.

قناعت اظهار کرد: برای همکاری فی مابین و دوطرفه، استان خراسان جنوبی خواستار فعال شدن و رونق همه بازارچه‌های مشترک مرزی استان و افغانستان است یعنی علاوه بر بازارچه مرزی ماهیرود ۲ بازارچه دوکوهانه یا گلورده و میل ۷۳ نیز فعال شود.

وی خواستار همکاری لازم برای احداث مسیر باقیمانده راه میل ۷۸ تا ولایت فراه افغانستان شد و افزود: مجموع این محور ۱۲۰ کیلومتر است که ۶۵ کیلومتر آسفالت شده و پروژه از قلعه‌کاه تا فراه با ۴۰ درصد پیشرفت فیزیکی در حال انجام است که ما پروژه را سرعت می‌دهیم و نیاز است طرف مقابل نیز همکاری لازم را داشته باشید.

استاندار خراسان جنوبی، ایجاد دفتر صدور روادید در مرز ماهیرود و فراه افغانستان به منظور تسریع و تسهیل در صدور ویزا و انجام امور تجار و سرمایه‌گذاران را پیگیری کرد.

وی با بیان اینکه خراسان جنوبی برای راه‌اندازی کنسولگری افغانستان در بیرجند و کنسولگری ایران در فراه افغانستان در حال پیگیری است، گفت: استان برای برگزاری منظم و مستمر نشست‌های دوطرفه در بیرجند و ولایت فراه و یا مرز ماهیرود برای بررسی مسائل و راهکارهای توسعه همکاری‌ها آمادگی دارد.

قناعت ادامه داد: برای اینکه این بند اجرا شود نیاز است نمایندگان دوطرف نشست‌های مستمر داشته باشند تا مصوبات و صورت جلسه‌ها اجرا شود.

وی با اشاره به آمادگی استان خراسان جنوبی برای افزایش ساعات کاری در مرز ماهیرود و ارائه خدمات و انجام امور تجاری در روزهای تعطیل با همکاری دستگاه‌های اجرایی طرفین اظهار داشت: استان خراسان جنوبی برای واردات کالا از افغانستان به ویژه مواد معدنی و اقلام کشاورزی با استقرار قرنطینه برای برقرای توازن نسبی تجاری با ایران آمادگی دارد.

استاندار خراسان جنوبی با اشاره به آمادگی استان برای ارائه خدمات بهداشتی و درمانی در مرز ماهیرود و اتباع افغان و توسعه توریست درمانی در استان افزود: همچنین باید اتاق مشترک ولایت فراه افغانستان و استان راه‌اندازی شود.

وی تصریح کرد: این استان برای صادرات خدمات فنی و مهندسی در زمینه‌های ساختمان و ابنیه، کشاورزی، معدن، دامپزشکی، فنی و حرفه‌ای و فناوری اطلاعات به کشور افغانستان به ویژه ولایت فراه آماده همکاری است.

وی یادآور شد: انتقال دانش فنی و تجربیات علمی و آموزشی و پذیرش دانشجو از افغانستان در رشته‌های مختلف با توجه به ظرفیت‌ها و امکانات آموزشی از دیگر مواردی است که برای همکاری با افغانستان در این حوزه‌ها اعلام آمادگی می‌کنیم.

قناعت از اعلام آمادگی استان برای همکاری و مشارکت در احداث ساختمان اداری و تاسیسات گمرک در طرف مقابل بازارچه‌های مرزی استان و تامین امکانات و تجهیزات و ارائه آموزش‌های لازم به نیروهای گمرک افغانستان خبر داد.

وی تاکید کرد: نمایندگان دو طرف باید نشست‌های ماهانه، منظم و مستمر برای اجرایی شدن مصوبات یا صورت جلسات فی مابین را داشته باشند.

استاندار خراسان جنوبی خطاب به والی فراه افغانستان، یادآور شد: از شما به طور رسمی دعوت می‌کنم در سفری به مرکز استان خراسان جنوبی، میزبان شما و هیات همراه باشیم تا از ظرفیت‌های اقتصادی، گردشگری، علمی و دانشگاهی و به ویژه بهداشتی و درمانی استان بازدید کنید.

انتهای پیام

  • پنجشنبه/ ۷ بهمن ۱۴۰۰ / ۱۹:۳۰
  • دسته‌بندی: خراسان جنوبی
  • کد خبر: 1400110705362
  • خبرنگار :