"نقض حقوق بشر در ونزوئلا"، دغدغه شورای حقوق بشر سازمان ملل

دولت ونزوئلا در جلسه حقوق بشر سازمان ملل سعی کرد از خود دفاع کند و گفت که تحریم‌های بین‌المللی "مقصر" مشکلات اجتماعی آن است اما این استدلال توسط نگرانی‌های مکرر کشورهای عضو درباره ادعاهایی مبنی بر "شکنجه، دستگیری‌های خودسرانه و قتل‌های فراقانونی" که در این کشور آمریکای جنوبی اتفاق می‌افتد، پوشیده و پنهان باقی ماند.

به گزارش ایسنا، به نوشته روزنامه میامی هرالد، « دلسی رودریگز»، معاون رئیس جمهوری ونزوئلا در برابر شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد، قبل از متهم کردن آمریکا و سایر کشورهایی که "رژیم" «نیکولاس مادورو»، رئیس جمهوری ونزوئلا را به شدت تحریم می‌کنند، به اعضا این شورا اطمینان داد که کشورش در حفاظت از حقوق و آزادی‌های مردم پیشرفت کرده است.

رودریگز اظهار کرد: ما به بررسی این توصیه‌ها جهت بهبود وضیت حقوق بشر ادامه می‌دهیم و از کشورهایی که با حسن نیت توصیه‌های خود را به ونزوئلا ابراز کرده‌اند، سپاسگزار هستیم.

رودریگز در طول جلسه‌ای که برای انجام سومین بررسی دوره‌ای سازمان ملل متحد درخصوص شرایط حقوق بشر ونزوئلا برگزار شد، افزود: صدا و نگرانی همه باید برای لغو "اقدامات زورگویانه یکجانبه" بر همه کشورهایی که قربانی این "تحریم‌های غیرقانونی" هستند، متمرکز شود؛ تحریم‌ها و اقداماتی که به عنوان یک "سلاح کشتار جمعی واقعی، بالقوه و حریصانه" علیه کل سیستم حقوق بشر است.

دلسی رودریگز که یکی از نزدیکترین همکاران رئیس جمهوری ونزوئلا در "رژیم سوسیالیستی کاراکاس" است، گفت که تحریم‌های اعمال شده توسط آمریکا، اروپا و سایر کشورهای متحد «خوان گوایدو»، رهبر اپوزیسیون ونزوئلا، دسترسی این کشور را به ۹۹ درصد از ارز خارجی قطع کرده است.

رودریگز در حالی که مهاجرت بیش از شش میلیون ونزوئلایی که کشور را برای فرار از آنچه به عنوان "بدترین بحران انسانی" در تاریخ آمریکای لاتین توصیف شده است، ترک کرده‌اند "کم اهمیت" جلوه داد، این رقم را "یک اشتباه حسابی" خواند که ناشی از "یک دستورکار پنهان بسیار خطرناک" است.

با این حال، به نظر می‌رسد که اظهارات رودریگز جهت متقاعد کردن هیئت‌های شرکت کننده در این جلسه که اکثریت آن‌ها انتقادات شدیدی را ابراز کردند و کاراکاس را به نادیده گرفتن شکایات متعدد درخصوص "نقض حقوق بشر" متهم کردند، چندان موفقیت آمیز نبوده است.

به استثنای کشورهای متحد از جمله روسیه، چین، کوبا و نیکاراگوئه، اکثر نمایندگان از زمان کوتاه خود استفاده کردند تا از این "رژیم" (کشور ونزوئلا) بخواهند که به توصیه‌های از قبل ارائه شده سازمان ملل از جمله "آزادی زندانیان سیاسی، حفظ حقوق بشر، حفظ استقلال دادگاه‌ها، پایان استفاده از شکنجه و اعدام‌های فراقانونی" عمل کند.

انتهای پیام

  • چهارشنبه/ ۶ بهمن ۱۴۰۰ / ۱۲:۲۹
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 1400110604390
  • خبرنگار : 71660