به گزارش ایسنا،فرهنگ استفاده از پل عابر پیاده در شهر، مقوله بسیار مهمی است اما باید در نظر گرفت که افراد مسن، بیماران یا افرادی که نیازهای ویژه دارند هم میتوانند از این پلها استفاده کنند؟
بسیاری از پلهای شهر همدان مجهز به پله برقی و یا آسانسور هستند اما سیستم هوشمند پلها را تعطیل و کرکرهی پله برقیها را پایین کشیدند. همین مسئله باعث شده خیل عظیمی از مردم تمایلی به استفاده از پلهای عابر پیاده همدان، نداشته باشند چون شرایط استفاده از پلههای معمولی را ندارند.
دستگاههای اجرایی و در این موضوع خاص، شهرداریها بر اساس قانون حمایت از حقوق معلولان، شهرداری موظف هستند، شرایط را به گونهای فراهم کند که افراد دارای نیازهای ویژه بتوانند به سهولت از معابر شهری، استفاده کنند.
اگر گذرتان به پلهای عابر پیاده در بلوار بعثت افتاده باشد، حتما پلههای پر پیچ و خم آنها را دیدهاید. پلههایی که شرایط استفاده نامناسبی دارند و سازه گرد آنها باعث شده سطح هر پله هرچه به سمت داخلی پل میروند، باریکتر شود و همین مقوله شرایط را برای عبور دو نفر همزمان، تقریبا غیر ممکن کرده و شما وقتی هنگام بالارفتن از پل، با فردی مواجه شوید که قصد پایین آمدن دارد، باید یک نفر کنار کشیده و اجازه عبور به دیگری را بدهد.
مشکل پلهای عابر پیاده خیابان بعثت، برای افرادی که از نظر جسمانی سالم هستند هم وجود دارد، چه برسد که اگر یک فرد نیازمند استفاده از عصا در این پلههای باریک و پیچدرپیچ باشد. با این حساب سوالی که پیش میآید این است که چرا مکانیزم هوشمند پلهای عابر پیاده در همدان، قطع شدهاست؟
سرقت ۵ میلیارد تومان از تجهیزات مکانیزه پلهای عابر پیاده در همدان
مهدی حیدری، رئیس کمیسیون فنی عمرانی و حمل و نقل ترافیک شورای اسلامی شهر همدان در گفتوگو با ایسنا، اظهار کرد: ۲۳ پل عابر پیاده در سطح شهر همدان داشتیم و دو پل هم اخیراً اضافه کردیم که از این تعداد ۱۶ پل، مکانیزه است.
حیدری تصریح کرد: تجهیزات مکانیزه برای مناسب سازی جهت استفاده توانیابان و افراد سالخورده تامین شده اما وقتی پلها و آسانسور تجهیز میشود مورد تخریب و سرقت قرار میگیرند.
وی خاطرنشان کرد: پنج میلیارد تومان قطعات مکانیزه از پلهای سطح شهر همدان، تخریب یا سرقت شدهاست.
رئیس کمیسیون فنی عمرانی و حمل و نقل ترافیک شورای اسلامی شهر همدان، مطرح کرد: در بودجه سال ۱۴۰۱ بودجه لازم را بین مناطق تقسیم میکنیم تا این کار، متولی خاصی داشته باشد چون قبلاً اختلافاتی بر سر متولی پلها وجود داشت.
حیدری ادامه داد: متولی پلها به گونهای بود که مناطق هزینه بدهند، سود تبلیغات را سازمان سیمامنظر دریافت کند و سازمان ترافیک هم وظیفه نظارتی داشت.
وی خاطرنشان کرد: با مشخص شدن متولی پلها به زودی و به تدریج، مکانیزم هوشمند آنها به چرخه سرویس بر میگردد.
رئیس کمیسیون فنی عمرانی و حمل و نقل ترافیک شورای اسلامی شهر همدان، گفت: از شهروندان درخواست داریم که به ما در حفط و حراست تجهیزات شهری کمک کنند و نقش نظارتی داشته باشند.
شهرداری تکلیف قانونی دارد که دسترسی عرضی معابر را تامین کند
عبدالحسین نوری، مسئول دبیرخانه ستاد مناسب سازی استان همدان در رابطه با این موضوع به خبرنگار ایسنا، اظهار کرد: مشکلی که در این پلها داریم این است که بیشتر آنها ۴۸ ساعت دوام نمیآورند و مورد سرقت و تخریب شهروندان، قرار میگیرند.
نوری تصریح کرد: چون هزینه نگهداری از این تاسیسات، بالا رفته شهرداری درش را بسته اما این موضوع برای ما قانع کننده نیست.
وی ادامه داد: شهرداری تکلیف قانونی دارد که دسترسی عرضی معابر را تامین کند و دلیلی که برای بستن پلههای برقی و آسانسورها مطرح شده، کافی نیست.
مسئول دبیرخانه ستاد مناسب سازی استان همدان، مطرح کرد: آخرین اقدامی که شهرداری در دست پیگیری دارد این است که موضوع را به پیمانکار واگذار کند تا تعمیر و نگهداری را بر عهده بگیرد.
انتهای پیام