امیر جمالی، برنامهنویس و کارشناس نرمافزار در گفتوگو با ایسنا درخصوص راهکارهایی برای بهبود وضعیت سایت دومین نمایشگاه کتاب، با توجه به اختلالات و تجربیات مربوط به نخستین دوره این رویداد، ضمن انجام بررسیهایی در زمینه interface و همچنین تجربه کاربر (user experience) اظهار کرد: یکی از مواردی که میتوانم ذکر کنم این است که در مجموع، سایت به طور معقولی طراحی و پیادهسازی شده است؛ هرچند میتوان انتظار خیلی بالاتری داشت و مسائل دیگری را درمورد سایتی که قرار است مختص به نمایشگاه کتاب یک کشور باشد، مطرح کرد.
او در عین حال گفت: اما اگر سایت را با پورتالهای سازمانی و دولتی مقایسه کنیم، از لحاظ استاندارد طراحی، در رتبه بالاتری قرار میگیرد.
جمالی افزود: یک نوار متحرک در روزهای اخیر به بالای سایت اضافه شده است که احتمالا برای به دست آوردن رضایت یک مدیر در آخرین لحظات انجام شده، چون پیش از این وجود نداشت. چنین نوار متحرکی سالهاست که در استانداردهای طراحی وجود ندارد و کسی از چنین امکانی استفاده نمیکند.
این کارشناس نرمافزار در ادامه، درخصوص بررسی محتوایی سایت دومین نمایشگاه مجازی کتاب بیان کرد: اما اگر بخواهیم از طراحی عبور کنیم و به مسائل محتوایی بپردازیم، در مورد «فهرست ناشران» باید گفت که وقتی وارد صفحه میشویم، لیست همه ناشران همان ابتدای کار در صفحه نمایش داده میشود که به دلیل طولانی بودن این لیست، هم زمان زیادی طول میکشد تا صفحه شود و هم در زمان جستوجو با مشکل مواجه میشود. به نظر میرسد که تقسیمبندی و نمایش بر اساس حروف الفبا هم ایده خوبی نیست. مثلا برای پیداکردن نشر چشمه، باید به قسمت مربوط به «ن» مراجعه کرد و نه به حرف «چ»، که احتمالا این برای همه کاربران به راحتی قابل حدس نیست.
امیر جمالی ادامه داد: اما به طور کلی، قسمت جستوجوی سایت، با توجه به تعداد کتابهای موجود در سایت، قابل قبول است. اما برای مثال، در دستهبندی موضوعی، وقتی یک موضوع را انتخاب میکنیم، دیگر امکان جستوجوی کتاب در موضوع مشخصشده وجود ندارد. حتی در بخش جستوجوی پیشرفته هم چنین امکانی وجود ندارد. مثلا اگر یک کاربر قصد داشته باشد که از رمانهای (ایرانی و خارجی) تازه منتشرشده امسال مطلع شود، این امکان به راحتی برای او وجود ندارد. ولی در کل، به دلیل وجود یک وبسایت جامع که شامل اطلاعات همه کتابهای موجود در نمایشگاه است، این امکان وجود دارد که کاربران بررسی مفصلتری بر روی کتابها انجام دهند که میتواند نتایج جالبی داشته باشد. مثلا میتوان دید که در سه سال گذشته ۱۵ نمونه مختلف از کتاب «دختر پرتقالی» نوشته «یوستین گوردر» با مترجمین مختلف و از طرف انتشاراتیهای متفاوت منتشر شده است. شاید لازم باشد بررسی دقیقتری بر روی کتابهایی با این عناوین تکراری از طرف اهالی کتاب انجام و دراینباره صحبت شود که آیا این امر میتواند مثبت یا منفی تلقی شود.
او همچنین با بیان اینکه خوشبختانه برای هر کتاب یک نسخه pdf از صفحات اول (شامل: فهرست و گاهی مقدمه) وجود دارد که شاید برای کاربر کمککننده باشد، توضیح داد: اما این pdfها خیلی محدود هستند و معمولا به سه یا چهار صفحه خلاصه میشوند. مورد دیگر اینکه هیچ توضیح خاصی در صفحه مربوط به کتاب موجود نیست. با توجه به اینکه کاربران برای مطالعه بخشهایی از کتاب به آنها دسترسی ندارند، شاید اضافه کردن توضیحات مرتبط بتواند کاربران را در پیدا کردن کتاب مناسب راهنمایی کند.
این برنامهنویس و مخاطب کتاب سپس گفت: اگر امکان بررسی پنل ناشران هم وجود داشت، شاید امکانپذیر بود تا این قسمت از سایت نیز بررسی شود، تا ببینیم آیا راه آسان و سریعی برای اینکه یک ناشر همه کتابهای چاپشده را به صورت یکجا در سایت ثبت کند، وجود دارد یا خیر. شاید یکی از دلایلی که باعث شده اطلاعات کاملی از کتابها وجود نداشته باشد، این است که ناشران مجبور بودهاند کتابها را یکییکی وارد کنند که عملا کار طاقتفرسایی است.
جمالی همچنین در قالب ارائه پیشنهادهایی اظهار کرد: نکته دیگری که شاید قابل ذکر باشد این است که این روزها اکثر کاربران از طریق موبایل وارد سایت میشوند. خوشبختانه سایت بر روی موبایل به شکل قابل قبول و استانداردی نمایش داده میشود اما شاید برای سالهای بعد بهتر باشد اپلیکیشن موبایل مربوط به نمایشگاه را هم ارائه کرد. و اما مساله آخر، با توجه به اینکه نمایشگاه کتاب در حال برگزاری به صورت مجازی است، شاید برای کاربران جذاب باشد که بتوانند از بین کتابهای نسخه الکترونیکی(epub) یا صوتی هم اقدام به خرید کنند. این اقدام شاید با همکاری سایتها و اپلیکیشنهایی مثل طاقچه، فیدیبو و... قابل انجام باشد.
انتهای پیام