اشباع بازار "مینا" در اراک/باید فکری به حال صادرات کرد

در نشست تخصصی تولیدکنندگان میناکار شهر اراک و مدیر اجرایی طرح ملی توسعه مشاغل خانگی، اشباع بازار اراک در حوزه میناکاری و کسادی بازار فروش و صادرات به عنوان مشکلات بزرگ فعالان این رشته در استان مرکزی عنوان شد.

به گزارش ایسنا، به نقل از روابط عمومی جهاد دانشگاهی استان مرکزی، "ایران دوست" که یکی از مدیران یکی از شرکت های دانش بنیان اراک است که فعالیت مرتبط با میناکاری را به انجام می رساند، در این نشست گفت: فروش محصولات تولید شده بزرگترین معضلی است که در زمینه میناکاری در حال حاضر با آن مواجه هستیم.

وی افزود: با توجه به اینکه قیمت این محصول و همچنین مواد اولیه آن بسیار گران است و به دلیل مشکلات اقتصادی موجود در سطح جامعه، درصد فروش در داخل کشور به صفر رسیده است و تولیدکنندگان این محصول مجبور به تغییر شغل شده اند.

 این پیشران طرح توسعه مشاغل خانگی افزود: یکی از راه هایی که می توان از این بحران عبور کرد؛ بحث صادرات است.

امامی یکی دیگر از تولیدکنندگان مینا، در این نشست، گفت: متاسفانه با شیوع ویروس کرونا تعداد زیادی از ظروف تولید شده در انبارها باقی مانده و تاکنون هیچ راهی برای فروش آنها پیدا نشده است.

وی اظهارکرد: تا دو سال پیش یک فروشگاه و یک کارگاه تولید ظروف مینا داشتم ولی مدتی است که شغل خود را تغییر داده و منتظر فرصتی هستم تا تولیدات خود را به فروش برسانم.

زهرا مزحجی از دیگر تولید کنندگان که از سال ۸۲ کار مینا را آغاز کرده است؛ از قیمت های بالا و کسادی فروش سخن گفت و افزود: بازار مینا در اراک اشباع شده است و باید دنبال خلاقیت در تولید مینا بود.

 زهره نعمتی مدیر اجرایی طرح ملی توسعه مشاغل خانگی استان مرکزی نیز در این نشست، بیان کرد: لازم است زنجیره ارتباط بین تولیدکنندگان این حرفه فراهم شود و به صورت بنیادین در این زمینه بحث شود.

وی در پایان خاطرنشان کرد: طرح ملی توسعه مشاغل خانگی می تواند با ایجاد شبکه های تولید، مسیر را برای فروش محصولات، و ارتقاء کیفی کار هنرمندان این مجموعه هموار کند و تولیدکنندگان در این زمینه باید با برنامه ریزی که در زمینه تلفیق این هنر و دیگر هنرهای سنتی می کنند، سطح تولید ملی را افزایش داده و به سوی تعالی اقتصاد کشور گام بردارند.

گفتنی است، طرح ملی توسعه مشاغل خانگی با کارفرمایی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و اجرای جهاددانشگاهی همزمان با سراسر کشور در استان مرکزی در حال اجراست.

انتهای پیام

  • چهارشنبه/ ۲۹ دی ۱۴۰۰ / ۱۱:۰۴
  • دسته‌بندی: مرکزی
  • کد خبر: 1400102921772
  • خبرنگار :