آمریکا: روسیه به دنبال بهانه برای حمله به اوکراین است/ روسیه: این اظهارات فشار اطلاعاتی است

سفارت روسیه در ایالات متحده امروز (شنبه) موضع اخیر کاخ سفید درباره تدارکات ادعایی مسکو برای اجرای حمله‌ای علیه اوکراین را "فشار اطلاعاتی" توصیف کرد.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، هیات دیپلماتیک روسیه در بیانیه‌ای که در صفحه فیس‌بوک خود منتشر کرد، تاکید کرده است: چنین بیانیه‌هایی تاییدکننده فشار اطلاعاتی بی‌وقفه بر کشور ما هستند. علاوه بر این، سناریویی تکراری در جریان است؛ "القای" یک حس و سپس تکرار مداوم آن به دست رسانه‌ها، آن را به اخبار اصلی تبدیل می‌کند.   

سفارت روسیه تاکید کرد: به نوبه خود، مایلیم همکاران خود را از چنین ماجراجویی‌هایی برحذر داریم. بار دیگر اعلام می‌کنیم که اتهام‌زنی‌های مستمر علیه ما در آمریکا (چه در سطح رسمی و چه در سطح رسانه‌ای) بی‌اساس هستند و هیچ پشتوانه‌ای ندارند.

سفارت روسیه در ایالات متحده همچنین از واشنگتن خواست تا برای تضمین‌های امنیتی و حل و فصل مشکلات بین‌المللی از طریق گفت‌وگو، کاری اساسی در پیش بگیرد.  

در پیام سفارت روسیه آمده است: ما از ایالات متحده می‌خواهیم تا بر پایه پیش‌نویس توافق‌هایی که طرف روسی پیشنهاد داده است، برای تضمین گارانتی‌های امنیتی کاری اساسی انجام دهد. روسیه مخالف جنگ است. ما طرفدار راهکار دیپلماتیک برای تمام مشکلات بین‌المللی هستیم.

یک هفته پس از تعاملات دیپلماتیک، آمریکا روز جمعه روسیه را به "بهانه‌تراشی" برای حمله به اوکراین متهم کرد. به گفته یک مقام سفارت آمریکا، این نشانه دیگری از "کوبیدن به طبل جنگ" است؛ آن هم پس از برگزاری سه نشست کلیدی برای کاستن از تنش‌ها بعد از تجمع حدود ۱۰۰ هزار نیرو در مرزهای روسیه با اوکراین.   

یک مقام آمریکایی روز جمعه گفت: روسیه زمینه را برای گزینه بهانه‌تراشی برای حمله، از جمله با فعالیت‌های خرابکارانه و عملیات‌های اطلاعاتی و متهم کردن اوکراین به دسیسه‌چینی یک حمله قریب‌الوقوع علیه نیروهای روسیه در شرق اوکراین آماده می‌کند. براساس داده‌هایی که جامعه اطلاعاتی آمریکا در اختیار دارد، روسیه گروهی از عوامل را برای اجرای یک عملیات "پرچم دروغین" در شرق اوکراین تدارک دیده است. این گروه برای جنگ شهری و استفاده از مواد منفجره آموزش دیده است.

جن ساکی، سخنگوی کاخ سفید در تازه‌ترین نشست خبری خود گفت واشنگتن به اطلاعاتی دست یافته که نشان می‌دهد روسیه گروهی را برای انجام عملیات خرابکارانه در شرق اوکراین مستقر کرده است. به گفته او این گروه از جمله متشکل از افرادی است که در زمینه کار با مواد منفجره آموزش دیده‌اند و قصد دارند  اقداماتی علیه نمایندگان روسیه در آنجا انجام دهند. ساکی از احتمال به راه افتادن یک کمپین رسانه‌ای نیز ابراز نگرانی کرد که برای توجیه مداخله روسیه در اوکراین مورد استفاده قرار گیرد.

کاخ سفید هنوز مدارکی برای اثبات این اتهامات ارائه نکرده است. اما جان کربی، سخنگوی پنتاگون گفته است که به صحت این اطلاعات اطمینان دارد. به گفته او روسیه  در سال ۲۰۱۴ نیز از همین روشن برای الحاق شبه جزیره کریمه استفاده کرده است.

او در نشست خبری روز جمعه از طرح روسیه برای یک "صحنه آرایی عملیاتی" برای حمله به شهروندان روس‌زبان در اوکراین سخن گفت. به گفته او "عوامل روسیه" قصد دارند با این کار "بهانه‌ای برای اشغال اوکراین" به دست آورند.

جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید نیز روز پنجشنبه در نشستی با خبرنگاران به "تاکتیک روسیه" برای الحاق کریمه اشاره کرد و گفت که آمریکا «سرنخ‌هایی در دست دارد که نشان می‌دهد روسیه می‌خواهد بهانه‌ای برای تهاجم به اوکراین بسازد»

دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین به خبرگزاری دولتی تاس گفت که این اظهارات کاملا بی‌اساس است.

وزارت دفاع روسیه  اعلام کرد که در حوزه دفاعی شرق روسیه یک رزمایش اعلام‌نشده برای آمادگی رزمی صورت گرفته است. این مانور به دنبال مذاکرات بی‌ثمر میان روسیه و کشورهای غربی بر سر بحران اوکراین انجام شد. 

در همین روز و به فاصله کوتاهی پس از پایان این مذاکرات سایت‌ بسیاری از نهادهای دولتی اوکراین، از جمله نهاد ریاست جمهوری، وزارت دفاع، وزارت‌ خارجه و شورای امنیت ملی این کشور هدف یک حمله گسترده سایبری قرار گرفت. 

انتهای پیام   

  • شنبه/ ۲۵ دی ۱۴۰۰ / ۰۸:۳۷
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 1400102517868
  • خبرنگار : 71402