به گزارش ایسنا دکتر علی خیرالدین در مراسم گرامیداشت هفته پژوهش و فناوری و تکریم مقام پژوهشگران دانشگاه خوارزمی که به صورت آنلاین در محل این دانشگاه برگزار شد، با اشاره به سابقه ۱۰۲ سال فعالیت این دانشگاه، افزود: این دانشگاه یکی از قدیمی ترین دانشگاههای کشور است که به امر پرورش و تربیت نیروهای انسانی چون شهید رجایی پرداخته است.
وی با اشاره به تاکیدات مقام معظم رهبری در خصوص اینکه شرکت های دانش بنیان موثرترین مولفه های اقتصاد مقاومتی هستند، اظهار کرد: بر اساس آمارها جایگاه ایران در تولید علم در سال ۲۰۲۱ رتبه ۱۶ دنیا بوده است و امسال این رتبه به رتبه ۱۵ جهانی رسید که این امر به دلیل تلاش های پژوهشگران بوده است.
خیرالدین با تاکید بر اینکه رتبه ایران در شاخص تولید علم در منطقه اول است، خاطر نشان کرد: کشور بعد از ایران، ترکیه با اختلاف زیاد است به گونه ای که تعداد مقالات منتشر شده از سوی محققان ایرانی ۷۴ هزار سند و تعداد مقالات محققان کشور ترکیه ۵۹ هزار سند است.
معاون فناوری وزیر علوم به وضعیت و جایگاه جهانی ایران در دو شاخص نوآوری و فناوری اشاره کرد و یادآور شد: ایران در شاخص فناوری در سال ۲۰۱۱ در رتبه ۹۵ جهانی و این رتبه در حاضر به ۷۱ رسیده است.
وی رتبه جهانی ایران در شاخص نوآوری را ۶۰ عنوان کرد و ادامه داد: در سال های گذشته این رتبه ۱۲۰ بود که اکنون به رتبه ۶۰ نائل شدیم و این عدد نشان می دهد که ما نتوانستیم از علم تولید شده، فناوری پدید آوریم.
خیرالدین، اضافه کرد: بر اساس آمارها ایران حدود ۸۰۰ هزار دانشجوی دکتری و ارشد دارد و در حالی که در امریکا از هر ۵۰۰ پژوهش یک نوآوری پدید می آید در ایران این عدد از هر ۱۰۰ هزار پژوهش یک نوآوری ارائه می شود.
معاون فناوری وزیر علوم تاکید کرد: این اعداد نشان می دهد که ما نتوانستیم از پایان نامه های کارشناسی ارشد و رساله های دکتری به خوبی استفاده کنیم.
وی ادامه داد: دانشگاه های نسل اول دانشگاه های آموزش محور، دانشگاه نسل دوم دانشگاه های پژوهش محور و دانشگاه نسل سوم دانشگاه های کارآفرین هستند و اکنون ما باید به سراغ نسل های چهارم و پنجم دانشگاه ها برویم. این دسته از دانشگاه ها دانشگاه های جامع و مسوولیت پذیر هستند.
خیرالدین تحقیقات را شامل ۳ دسته بنیادی، کاربردی و توسعه ای دانست و یادآور شد: در حال حاضر تمرکز کشور بر تحقیقات بنیادی است و این در حالی است که اگر در دانشگاهی ۴ تحقیق انجام می شود، ۳ مورد آن باید به کار برد، چرا که با کاربردی کردن تحقیقات است که می تواند دانشگاه کارآفرین ایجاد شود و تولید ثروت کرد.
معاون وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با بیان اینکه بودجه های دانشگاه ها به شدت پایین است، اضافه کرد: ۸۵ درصد از بودجه های دانشگاه ها صرف حقوق و دستمرد می شود، از سوی دیگر بودجه های دانشگاه ها به شدت به بودجه های عمومی وابسته است و این واقعیات نشان می دهد که در دانشگاه ها نتوانستیم تحقیقات انجام شده را به فروش برسانیم.
وی با اشاره به راه اندازی معاونت فناوری در وزارت علوم با بیان اینکه در دانشگاه ها نیز باید دو معاونت فناوری و پژوهشی ایجاد شود، گفت: فناوری در دانشگاه ها باید متولی داشته باشد تا بتواند دانشجویان را به سمت استقرار در مراکز رشد سوق دهد.
خیرالدین، به بیان برنامه های اولویت دار معاونت فناوری وزارت علوم پرداخت و افزود: رصد و دیپلماسی فناوری و تعامل دانشگاه ها با پارک علم و فناوری و توسعه فناوری های نرم از جمله برنامه های اولویت دار ما است.
وی توسعه فناوری های نرم را شامل حوزه هایی چون معماری، هنر و علوم انسانی دانست و خاطر نشان کرد: ما در حال بازنگری در آیین نامه ها هستیم و در تلاش هستیم که روسای دانشگاه ها عضو شورای پارک و روسای پارک ها عضو شورای دانشگاه ها باشند.
خیرالدین با اشاره به نقش شرکت های دانش بنیان در اشتغال زایی گفت: بر اساس آمارها ۴۰ درصد از فارغ التحصیلان دانشگاه ها بیکار هستند ولی از سوی دیگر ۶۰ درصد از فارغ التحصیلان دانشگاه فنی و حرفه ای وارد بازار کار شده اند و از سوی دیگر شرکت های دانش بنیان ۵۰ هزار فارغ التحصیل دانشگاهی را جذب کرده اند.
معاون فناوری وزیر علوم با تاکید بر ضرورت توجه دانشگاه ها به سطح فناوری تولید شده، افزود: TRL های یک تا ۴ که تولید نمونه اولیه محصول است مربوط به دانشگاه ها می شود و TRL ۹ نیز مربوط به راه اندازی خط تولید می شود و دانشگاه ها باید به TRL های میانی توجه داشته باشند.
انتهای پیام