فولادگر:

تعلل در خصوصی‌سازی؛ عامل حذف دو باشگاه از مسابقات آسیایی

رئیس پیشین کمیسیون پیگیری و نظارت بر اجرای سیاست‌های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی گفت: راهکارهای مختلفی در مسیر واگذاری دو باشگاه استقلال و پرسپولیس از جمله بورس و فرابورس مطرح کردیم که متأسفانه موافقت نکردند و این موضوع به تعویق افتاد و این تعلل‌ها منجر به حذف دو تیم از رقابت‌های آسیایی شد.

کفنداراسیون فوتبال آسیا از چند سال قبل برای حرفه‌ای کردن ساختار باشگاه‌های خود اقدام به صدور مجوز حرفه‌ای کرد؛ این مجوز شامل ۵ معیار اصلی و اساسی ورزشی، زیرساخت‌ها، پرسنلی، حقوقی و مالی هستند که در مجموع ۶۰۰ آیتم را در بر می‌گیرد و تمام بخش‌های یک باشگاه حرفه‌ای را شامل می‌شوند، هر چند AFC از مدت‌ها قبل ایرادات اساسی از این باشگاه‌ها گرفته بود؛ اما تعلل‌ها و دادن وعده‌های پوشالی و خبرهایی که حقیقت نداشت در نهایت منجر به حذف دو نماینده پرطرفدار و ریشه‌دار ایرانی از رقابت‌های فصل آینده جام باشگاه‌های آسیا شد.

حمیدرضا فولادگر، رئیس پیشین کمیسیون پیگیری و نظارت بر اجرای سیاست‌های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی و مشاور کنونی وزارت اقتصاد در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: از زمانی که مسابقات به‌صورت لیگ درآمد باید این باشگاه‌ها در قالب یک شرکت ثبت سهامی می‌شدند و با این شرط وارد لیگ حرفه‌ای فوتبال می‌‍شدند، بسیاری از باشگاه‌های ورزشی ما در قالب شرکت نبودند و عمدتاً در قالب مؤسسه فرهنگی ورزشی فعالیت می‌کردند. بعد از ایجاد لیگ حرفه‌ای و الزام فیفا و AFC، مقرر شد تمام تیم‌های فوتبال، تحت یک شرکت فعالیت کنند که این موضوع لازمه حرفه‌ای شدن آنها بود.

وی افزود: این الزام و همراه شدن آن با اصل ۴۴ قانون «خصوصی سازی»، باعث شد سازمان‌های تربیت بدنی و در ادامه وزارت‌ ورزش، متعهد شوند که تمام باشگاه‌ها در قالب شرکت فعالیت کنند و در ادامه باشگاه‌های دولتی، واگذار شوند.  

وی ادامه داد: همچنین در قانون برنامه پنجم و ششم حکمی آمده است که دولت بودجه خود را در زیر ساخت‌ها و امکانات ورزشی، ورزش همگانی و ملی هزینه کند و در ورزش قهرمانی و حرفه‌ای، لیگ‌های حرفه‌ای و باشگاه‌داری هزینه نکند که مستندات قانونی دارد، بنابراین به صراحت در قانون پنجم و ششم دولت را موظف کرده بودیم که در ورزش حرفه‌ای ورود نکند.

نماینده سابق مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: از سال ۸۷ که اصل قانون ۴۴ مطرح شد و در ادامه از سال ۸۸ که این دو باشگاه وارد لیست واگذاری رفتند، متأسفانه هر سال به شکلی این واگذاری عقب افتاد و از دولت دهم، یازدهم و دوازدهم عقب افتاد و ما گزارش نظارتی در مجلس ارائه می‌دادیم و حتی تذکراتی هم داده شد، اما هر مرتبه بهانه‌هایی از جمله مشخص نبودن اموال و ایرادات ساختاری را بیان کردند، حتی در سال ۹۳ در مزایده شرکت داده شدند و تا ۳ مرحله پیش رفت، اما بعداً عنوان کردند شرکت کنندگان اهلیت نداشتند.

وی افزود: از سال ۸۹ تا ۹۲ بحث پوشش وزارت اقتصاد و ترکیب مجمع عمومی شرکت‌های در حال واگذاری در بودجه‌های سالیانه در مجمع این دو باشگاه استقلال و پرسپولیس، در بودجه‌های سالیانه قرار داده شد، اما این رویه از سال ۹۳ در کنفدراسیون بودجه ایجاد نشد و این تغییر در مجمع به یک رویه تا به امروز تبدیل شده است.

وی تصریح کرد: راهکارهای مختلفی به آن‌ها در مسیر واگذاری از جمله بحث بورس و فرابورس مطرح کردیم که متأسفانه با قبول نکردن و به تعویق انداختن آن تا به امروز و طی ماه‌های اخیر با رفتارهای خوشبینانه خبر از حل شدن ماجرا دادند، اما این تعلل‌ها منجر به خبر حذف دو تیم از رقابت‌های آسیایی شد.

رئیس پیشین کمیسیون پیگیری و نظارت بر اجرای سیاست‌های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی اضافه کرد: بنابر سیاست‌های اصل ۴۴ باشگاه‌های استقلال و پرسپولیس در لیست واگذاری قرار دارند، اما متأسفانه هر سال این کار به دلایلی نظیر بحث ایراد ساختاری و بلاتکلیفی اموالی گرفته تا عدم رغبت دولت‌ها ایجاد نشده است. 

وی اظهار کرد: ایرادات AFC بحث مالکیت مشترک دو باشگاه و دولتی بودن آن‌ها و همچنین بدهی‌های مالیاتی و زیر ساخت‌ها، شفاف نبودن صورت‌های مالی و موارد دیگر است که از گذشته مطرح بوده و هیچ‌گاه رفع نشده است که با ورود AFC این دو باشگاه پرطرفدار با مشکل روبرو شدند و شاید عاملی شد تا تعلل‌های چندین ساله از بین برود و درباره اصلاح ساختار و مباحث مالی و واگذاری آن‌ها  اقدامات لازم انجام شود. بحث باقی ماندن بار مالی، مدیریتی، اجتماعی و سیاسی این باشگاه‌ها بر روی دوش دولت است که در صورت عدم واگذاری این روند همچنان مطرح خواهد بود.

 فولادگر با اشاره به اینکه همیشه این دو باشگاه ورزشی را در صنعت به دو شرکت خودروسازی کشورمان تشبیه می‌کنم، گفت: با توجه به دولتی بودن و تمایل نداشتن دولت‌ها برای خصوصی شدن این دو باشگاه و همچنین در مورد شرکت‌های خودروسازی، این شرکت‌ها با وجود خصوصی‌ شدن هنوز در بدنه دولت باقی مانده‌اند. همانطور که اشاره کردم دولت‌ها در این سال‌ها زیاد تمایل به خصوصی‌سازی نداشته‌ و بیشتر به دنبال این بودند که از این باشگاه‌های پرطرفدار به‌عنوان ابزار استفاده کنند و به نوعی سوگلی وزارت ورزش بودند.

وی ادامه داد: امروزه شاهد این هستیم که فوتبال همانند سایر رشته‌ها که از انحصار مرکز درآمده و استان‌های دیگر در رشته‌های مختلف سرآمد هستند و فوتبال نیز سال‌هاست از انحصار آن‌ها خارج شده و درست است که طرفداران بسیار و قهرمانی‌های زیادی دارند، اما باید قبول کنیم که دیگر فوتبال کشورمان محدود به دو تیم تهرانی نیست. از سویی دیگر حمایت دولتی از این باشگاه‌ها منجر به این شده که حساسیت و احساس تبعیض در بین تیم‌های شهرستانی نیز به وجود بیاید.

مشاور کنونی وزارت اقتصاد اضافه کرد: امیدوارم این شوکی که ایجاد شد موجب شود تا مسئولان سریع‌تر به این موضوع بپردازند تا جریان محرومیت ادامه‌دار نشود و زودتر موارد رفع شود، رئیس جدید سازمان خصوصی‌سازی خبری خوبی داده و اعلام کرده که روند واگذاری‌ این باشگاه‌ها در اواخر بهمن‌ماه در بورس آغاز می‌شود.   

فولادگر در پاسخ به این سوال که چرا با وجود پیگیری‌های مجلس از سال ۸۸ تاکنون این مسئله حل نشده است، گفت: شاید اگر ابزار و اهرم‌های نظارتی تیزتر بود و جرائمی می‌گذاشتیم، بهتر و زودتر نتیجه می‌داد، البته همیشه بهانه‌هایی وجود داشت، دلایلی هم ساختار مالی، اداری و اقتصادی بود که خود دولت می‌توانست آن را حل کند.  

فولادگر درباره افت ارزش این دو باشگاه با توجه به حذف از آسیا و شرایطی که با آن مواجه می‌شوند، افزود: نشان تجاری و برند آن‌ها درآمدزا و ارزش اموال آن‌ها وابسته به برندشان است و البته با توجه به بدهی‌های که دارند بسیاری از این اموال برای این موضوعات خواهد رفت، هر چند ممکن است برند تجاری آن‌ها هم با حذف از آسیا با افت در بورس مواجه و ارزش آن کم شود.

 انتهای پیام

  • سه‌شنبه/ ۲۱ دی ۱۴۰۰ / ۰۸:۵۶
  • دسته‌بندی: اصفهان
  • کد خبر: 1400102115152
  • خبرنگار :