عبداله متولی در گفت وگو با ایسنا، در تشریح جایگاه و اهمیت اخذ گواهی معاینه فنی در ایجاد ایمنی و کاهش آلودگی هوا به ویژه در کلانشهرها گفت: معاینه فنی می تواند در بهبود و ارتقاء تولید خودرو در کشور، کاهش آلایندگی و افزایش ایمنی وسائل نقلیه بسیار موثر باشد و اطلاعات سامانه سیمفا و مراکز معاینه فنی می تواند کمک حال صنعت خودروی کشور باشد. در فرآیند معاینه فنی به طور صریح ضعف خودروهای مختلف در زمینه آلایندگی و ایمنی به تفکیک قطعات مشخص شده و این مساله می تواند ضمن بهبود وضعیت صنعت خودروی کشور در کاهش آلودگی هوا و افزایش ایمنی تردد نیز بسیار موثر باشد.
وی افزود: مراکز معاینه فنی کشور به صورت مستمر و آنلاین تحت نظارت هستند، اما از ظرفیت مراکز معاینه فنی که بیش از ۹۰ درصد در بهبود عملکرد خودروها، افزایش ایمنی و کاهش آلایندگی موثر بوده است بهره گرفته نشده است. همچنان در خارج از محدوده کاهش آلودگی هوای کلانشهرها اغلب شهروندان به جهت عدم ثبت تخلف فقدان گواهی معاینه فنی و اعمال قانون از جانب پلیس راهور خود را ملزم به اخذ گواهی معاینه فنی نمی بینند.
مدیرعامل اتحادیه حمل و نقل همگانی کشور ادامه داد: با توجه به تردد بیش از ۱۸ میلیون خودروی مشمول معاینه فنی در کشور در سال ۹۹ تنها برای ۱۱میلیون گواهی معاینه فنی صادر شده که این البته به معنای حضور ۱۱ میلیون خودرو در مراکز معاینه نیست چرا که بر اساس جدول سن مرز فرسودگی، بعضی خودروها موظف به ۲ تا ۳ بار اخذ گواهی معاینه فنی در سال هستند و بر این اساس تعداد خودروهای مراجعه کننده جهت اخذ معاینه فنی بسیار کمتر از آمار مذکور است.
وی تاکید کرد: تردد بیش از ۱۲ میلیون موتور سیکلت در کشور سال گذشته وجود داشته اما به جهت عدم اعمال قانون برای موتور سیکلت های فاقد معاینه فنی، فقط ۲۳۰ دستگاه موتور سیکلت به مراکز معاینه فنی جهت اخذ گواهی معاینه فنی مراجعه کرده اند این درحالی است که هر موتور سیکلت به طور میانگین شش برابر خودروها آلاینده هستند.
انتهای پیام