اسامی نامزدهای احتمالی پست نخست وزیری سودان

عبدالله حمدوک یکشنبه در پی تشدید اوضاع در سودان از سمت نخست وزیری استعفا کرد. به دنبال استعفای حمدوک، کمیته‌ای که شورای حاکمیتی سودان جهت بررسی تشکیل دولت موقت تأسیس کرده اسامی نامزدهای پست نخست وزیری را بررسی خواهد کرد.

به گزارش ایسنا، به نقل از الجزیره، از جمله اسامی که احتمالا برای پست نخست وزیری سودان نامزد خواهند شد "محمد حسن سلیمان ابوصالح" متولد ۱۹۶۰ و "هنود ابیا کدوف" متولد ۱۹۴۴ است.

تمام اسامی احتمالی مدرک دکترای رشته‌های تخصصی از جمله حقوق، اقتصاد، توسعه، برنامه ریزی استراتژیک و مهندسی دارند.

همچنین برخی از آن‌ها در دوره عمر البشیر، رئیس جمهور مخلوع سودان پست‌های مهمی داشتند و برخی از این اسامی افرادی هستند که قبل از بازگشت مجدد حمدوک به سمت نخست وزیری مطرح شده بودند.

۲۵ اکتبر عبدالفتاح البرهان، رئیس شورای حاکمیتی سودان حمدوک را برکنار کرد اما بعدا به دنبال اعتراضات مردمی وی به پستش بازگشت.

یکی از نامزدهایی که جزو اسامی مطرح شده قبل از بازگشت حمدوک به پست نخست وزیری است، "حامد البشیر ابراهیم" متولد ۱۹۵۶ در کردفان جنوبی است. وی مدرک دکترای توسعه و برنامه‌ریزی از یک دانشگاه آمریکایی دارد و مشاور ویژه دفتر یونیسف در شمال آفریقا و خاورمیانه بود. او اوت ۲۰۲۰ به عنوان والی کردفان جنوبی تعیین شد و به حزب الامه نزدیک است.

"هنود ابیا کدوف" از دیگر اسامی مطرح شده برای پست نخست وزیری سودان است. وی به دنبال انقلاب دسامبر به عنوان مدیر دانشگاه بین المللی آفریقا در خارطوم تعیین شد. او مدرک ارشد حقوق از دانشگاه لندن دارد.

"کامل ادریس" هم که برای رقابت انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۱۰ نامزد شده بود متولد ۱۹۵۴ ام درمان و دارای مدرک دکترای حقوق دانشگاه ژنو است. او پست‌هایی در سطح بین المللی داشته است که از جمله آن عضویت در کمیته حقوق بین الملل سازمان ملل است. همچنین وی در دوره ریاست جمهوری عمر البشیر به عنوان میانجیگر میان گروه‌های سودانی فعالیت کرد.

"محمدحسین سلیمان ابوصالح" نیز از دیگر اسامی مطرح است که در زمینه برنامه ریزی استراتژیک فعالیت می‌کند. وی مشاور تعدادی از نهادهای بین المللی غیردولتی بوده است. در دوره عمر البشیر نیز وزیر امور استراتژیک و اطلاعات در خارطوم بود.

"جبریل ابراهیم" متولد ۱۹۵۵ دارفور از دیگر اسامی است که دکترای اقتصاد از ژاپن دارد. وی ریاست جنبش عدالت و برابری را برعهده داشت. وی به عنوان وزیر دارایی دولت حمدوک تعیین شده بود.

"مضوی ابراهیم" متولد ۱۹۵۸ کردفان شمالی از دیگر اسامی مطرح شده است. وی استاد مهندسی مکانیک دانشگاه خارطوم است.

"ابراهیم البدوی" متولد ۱۹۵۴ که وزیر دارایی دولت حمدوک بود نیز از نامزدهای احتمالی پست نخست وزیری سودان است. او مدرک دکترای اقتصاد و آمار از دانشگاه‌های آمریکایی دارد و استاد دانشگاه و مدیر اداره پژوهش‌های اقتصادی در بانک بین المللی بوده است.

عبدالله حمدوک شامگاه یکشنبه طی سخنرانی تلویزیونی از سمت خود استعفا کرد.

انتهای پیام

  • چهارشنبه/ ۱۵ دی ۱۴۰۰ / ۱۱:۰۳
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 1400101511120
  • خبرنگار : 71516