مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان زنجان:

تعارفی با خاطیان محیط‌زیست نداریم

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان زنجان تاکید کرد: به هیچ وجه تعارفی با خاطیان محیط‌زیست نداریم.

حسین آبسالان در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه آب‌ و خاک‌ بستر ‌حیات و میراث آیندگان است‌،‌ گفت: مراقبت از زیستگاه‌های طبیعی، جلوگیری از تخریب و آلودگی، پیشگیری قبل از اقدام، نظارت و پایش واحدهایی که ماهیت آلایندگی دارند، از مهم‌ترین وظایف محیط‌زیست بوده و هیچ‌گونه تعارفی با خاطیان محیط‌زیست نداریم.

وی اظهار کرد: یکی از برنامه‌های اساسی این اداره‌کل، پایش واحدهایی است که بیش از ۲ تا ۳ دهه از فعالیت آن‌ها گذشته و فاقد تصفیه‌خانه و مدیریت صحیح پسماند هستند که ما با صدور اخطاریه و مذاکره حضوری در صورت توجه نکردن، با اقدامات قانونی آن‌ها را ملزم خواهیم کرد.

این مسئول ادامه داد: حدود یک سال گذشته با همکاری مقامات محلی، استانی و مردم، با صرف هزینه گزاف پس از ۲۵ سال، پسماند ویژه شهرک روی به محل ایزوله سردهات منتقل شده است‌؛ از اینرو اعتراضی بابت بوی بد آلاینده‌های این منطقه توسط مردم ملاحظه نمی‌کنیم.

آبسالان با بیان‌ ارتباط ناگسستنی میان حفاظت محیط‌زیست و مردم، گفت: ما باور داریم بدون حضور مردم نمی‌توانیم وظایف خود را محقق کنیم؛ برگزاری کلاس‌های آموزشی در روستاهای خدابنده، سجاس، ایجرود، خرم‌دره و ابهر در بحث حمله گرگاس که حاصل زاد و ولد گرگ و سگ است؛ همچنین به کمک گزارش‌های مردم محلی، موفق به دستگیری شکارچی‌های غیربومی استان شده‌ایم.

وی افزود: مردم می‌توانند با اخذ کارت‌های همیاری، ارتباط مستقیم با محیط‌بان‌های مستقر در مناطق حفاظت شده و سامانه ۱۵۴۰ گزارش‌های خود را ارائه دهند.

این مسئول با اشاره به اینکه اداره‌کل حفاظت محیط‌زیست استان زنجان موفق به دریافت ایزو ۱۷۰۲۵ از سازمان ملی استاندارد در کل کشور شده است، گفت: خوشبختانه آزمایشگاه‌های ما از امکانات خوبی برخوردار بوده و در بین استان‌های غربی کشور به عنوان آزمایشگاه نمونه شناخته شده است.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان زنجان بر لزوم همکاری و تعامل هرچه بیشتر شهروندان و روستائیان با این اداره‌کل در حفظ و حراست بهتر و بیشتر از محیط‌زیست و تنوع زیستی تاکید کرد و یادآور شد: روند روزافزون تخریب منابع آب و خاک، کاهش سطح جنگل‌ها و مراتع، آلودگی محیط‌زیست، از بین رفتن پوشش گیاهی، افزایش جمعیت و ... خسارات شدیدی به مناطق دارای اکوسیستم حساس وارد کرده است.

آبسالان خاطرنشان کرد: مردم نباید برای منافع شخصی به مراتع آسیب برسانند؛ چراکه خاک به‌ عنوان منبع طبیعی، سرمایه ملی و بستر حیات، نقش اساسی در استقرار و رشد جوامع بشری و نیز سایر مخلوقات دارد و در واقع بخشی از زنجیره غذایی انسان و سایر حیوانات از خاک است؛ به همین دلیل هرگونه آسیب و آلودگی خاک می‌تواند طی زنجیره غذایی، به سطوح بالاتر انتقال یافته و در نهایت به سفره غذایی وارد شود.

انتهای پیام

  • یکشنبه/ ۱۲ دی ۱۴۰۰ / ۱۳:۰۳
  • دسته‌بندی: زنجان
  • کد خبر: 1400101208552
  • خبرنگار : 50295