با تصویب مجلس

سازوکار واگذاری دستاوردهای مراکز آموزش عالی به شرکت‌های دانش بنیان تعیین شد

نمایندگان مجلس شورای اسلامی سازوکار واگذاری دستاوردهای علمی و پژوهشی مراکز آموزش عالی به شرکت های دانش بنیان را تعیین کردند.

به گزارش ایسنا، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز یکشنبه مجلس گزارش کمیسیون آموزش و تحقیقات در خصوص طرح جهش تولید دانش بنیان را بررسی کرده و مواد ۵ و ۶ این طرح را به تصویب رساندند.

بر اساس بند الحاقی به ماده ۴ این طرح، درصورتی که تعهدات مالی دستگاه اجرایی به واحدها و موسسات تحت حمایت این قانون به تعویق بیفتد، سازمان برنامه و بودجه موظف است مستقیما نسبت به پرداخت تعهد مالی از مدیران دستگاه اقدام کند.

بر اساس ماده ۵ این طرح،‌ کلیه دستگاه‌های اجرایی موضوع ماده (۵) قانون مدیریت خدمات کشوری، دانشگاه‌ها، مراکز و مؤسسات آموزش عالی و پژوهشی مجازند تمام یا بخشی از دارایی‌های فکری، دستاوردهای پژوهشی و حق بهره‌برداری از آنها را حسب مورد پس از اخذ رضایت کتبی مولف، پدیدآورنده، مخترع و دارنده حق جهت بهره برداری علمی و پژوهشی در اختیار شرکت‌ها و مؤسسات دانش‌بنیان و واحدهای فناور مستقر در مراکز رشد و پارک های علم و فناوری و یا افراد فعال در انجام پروژه اعم از اعضای هیئت علمی، دانشجویان و پژوهشگران به صورت بلاعوض در جهت تجاری سازی آنها واگذار و یا در جهت تجاری سازی یافته های علمی با کارآفرینان، با حفظ موارد امنیتی و رعایت محرمانه بودن قرارداد مشارکت منعقد نمایند. آیین‌نامه اجرائی این ماده حداکثر ظرف سه ماه از تاریخ ابلاغ این قانون توسط وزارتخانه‌های علوم، تحقیقات و فناوری و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تهیه می شود و به تصویب هیأت وزیران می رسد.

بر اساس ماده ۶ این طرح، در راستای حمایت از پارک های علم و فناوری، شرکت ها و موسسات دانش بنیان:

الف

در تبصره بند (۲۴) ماده (۵۵) قانون شهرداری ها مصوب ۱۱/ ۴/ ۱۳۳۴ با اصلاحات و الحاقات بعدی آن، پس از عبارت «دفتر مهندسی» عبارت «و دفتر شرکت‌های دانش‌بنیان» الحاق می‌شود.

ب

دستگاه‌های اجرایی موضوع ماده (۵) قانون مدیریت خدمات کشوری مجازند املاک، زمین و ساختمان‌های خود را برای استقرار شرکت‌ها و مؤسسات دانش‌بنیان، پارک‌های علم و فناوری، سراهای نوآوری دانشگاه آزاد اسلامی و واحدهای خلاق، بدون واگذاری مالکیت در اختیار آنها قرار دهند. آیین‌ نامه اجرائی این بند حداکثر ظرف سه ماه از تاریخ ابلاغ این قانون توسط وزارت امور اقتصادی و دارایی تهیه می شود و به تصویب هیأت وزیران می رسد.

تبصره

‌تعریف، احراز صلاحیت و برخورداری واحدهای خلاق از مزایای این قانون بر عهده معاونت علمی و فناوری رئیس جمهور خواهد بود. آیین‌ نامه اجرائی این تبصره حداکثر ظرف سه ماه از تاریخ ابلاغ این قانون توسط معاونت علمی و فناوری رئیس جمهور تهیه می شود و به تصویب هیأت وزیران می رسد.

پ

در ماده (۸۱) قانون الحاق برخی مواد به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت (۲) مصوب ۴/ ۱۲/ ۱۳۹۳ و اصلاحات بعدی آن، عبارت «و پارک های علم و فناوری» بعد از عبارت «مناطق ویژه اقتصادی» و عبارت «و واحدهای فناور مستقر در مراکز رشد و پارک های علم و فناوری» بعد از عبارت «منطقه ویژه اقتصادی» الحاق می‌شود.

ت

‌وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به عنوان مراجع صدور مجوز ایجاد مراکز رشد، پردیس ها و پارک های علم و فناوری، حسب وظایف قانونی آنها موظفند، برای دانشگاه ها و موسسات آموزشی و پژوهشی دولتی، غیردولتی و دانشگاه آزاد اسلامی و دستگاههای اجرایی که دارای ضوابط قانونی می باشند، مجوز تاسیس و راه اندازی پردیس های استانی پارک علم و فناوری را صادر کنند.

انتهای پیام

  • یکشنبه/ ۱۲ دی ۱۴۰۰ / ۰۹:۴۹
  • دسته‌بندی: مجلس
  • کد خبر: 1400101208245
  • خبرنگار : 71560