عضو هیات علمی دانشکده کشاورزی دانشگاه لرستان:

عدم توجه به خصوصیات زمین شناسی در پروژه‌ها، زمین لغزش را در زاگرس تشدید می‌کند

عضو هیات علمی گروه آموزشی مهندسی منابع طبیعی جنگلداری، دانشکده کشاورزی دانشگاه لرستان گفت:عدم توجه به خصوصیات زمین شناسی در پروژه‌های عمرانی، ایجاد زمین لغزش را در زاگرس تشدید می‌کند.

دکتر رحیم ملک نیا در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: وقتی که مولفه اصلی جنگل‌های زاگرس که درخت است و در کنار آن پوشش گیاهی را تخریب می‌کنیم باید منتظر عواقب بعدی آن هم باشیم.

وی ادامه داد: ای عواقب شامل سیل، زمین‌لغزش و ... هستند.

عضو هیات علمی گروه آموزشی مهندسی منابع طبیعی جنگلداری، دانشکده کشاورزی دانشگاه لرستان گفت: یکی از وظایف درختان، خاک را نگه دارند و  از زمین لغزش جلوگیری کنند و هنگامیکه درختان را قطع می‌کنیم باید شاهد زمین‌لغزش‌ها باشیم.

ملک‌نیا بیان کرد: در کنار اینکه جنگل را تخریب می‌کنند به فکر این هستند که با اقدامات سازه‌ای بیایند و کارکردهای جنگل را تقویت کنند.

وی افزود: این درحالیست که اگر جنگل را از بین نبریم احتیاجی به این کارها نیست به ویژه در جاهایی که حساس است فعالیت‌های عمرانی را انجام ندهیم و تخریب نکنیم و اقدامات انجام شود که این خسارات تشدید شود نیاز دیگر به هزینه‌ها ندارد.

عضو هیات علمی گروه آموزشی مهندسی منابع طبیعی جنگلداری، دانشکده کشاورزی دانشگاه لرستان خاطر نشان کرد: از بین بردن درختان، عدم توجه به خصوصیات  زمین شناسی در پروژه‌های عمرانی می‌تواند ایجاد زمین لغزش را در زاگرس تشدید کند.

ملک نیا بیان کرد: در این سالها سیل، خشکسالی، گردوغبار  و مسائل اجتماعی حوزه آب که در کشور ایجاد شده همگی نشان می‌دهند که اهیمت جنگل‌های زاگرس در این سال‌ها به خوبی درک نشده است و چنانچه درک می‌شد امروز شاهد اتفاقات نبودیم و میزان سیل و خشکسالی و عواقب آنها کمتر می‌شد و این معضلات  اجتماعی ناشی از کمبود آب را کمتر شاهد بودیم.

وی تصریح کرد: اگر می‌خواهیم این معضلات کمتر شوند و وضعیت اجتماعی و اقتصادی مردم در پهنه وسیعی از ایران که وابسته به زاگرس هستند حفظ شود مجبور هستیم که از همین امروز ارزش این جنگل‌ها را باور کنیم و ارزش‌های ذاتی آنها را فدای ارزش‌های استفاده‌ای و ابزاری نکنیم.

انتهای پیام

  • یکشنبه/ ۱۲ دی ۱۴۰۰ / ۰۹:۴۶
  • دسته‌بندی: لرستان
  • کد خبر: 1400101208241
  • خبرنگار : 50177