پس از شش سال از آغاز عملیات اجرایی؛

قدیمی‌ترین کتابخانه خرم‌دره فقط ۳۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد

رئیس نهاد کتابخانه‌های عمومی خرم‌دره گفت: پس از شش سال از آغاز عملیات اجرایی کتابخانه مدرس که قدیمی‌ترین کتابخانه خرم‌دره است، این پروژه فقط ۳۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

لیلا صباغی ظهر امروز (۶ دی‌ماه) در جلسه انجمن کتابخانه‌های عمومی خرم‌دره با اشاره به مهم‌ترین برنامه‌های برگزار شده در هفته کتاب، اظهار کرد: از مهم‌ترین این برنامه‌ها می‌توان به نصب بنرهای تبلیغاتی و اطلاع‌رسانی، دیدار با خانواده شهدا، دیدار با کتاب‌داران هفت کتابخانه شهرستان، دیدار ادارات مختلف از کتابخانه‌ها، برگزاری محفل قرآنی، دیدار با کتاب‌فروشان، گلباران مزار شهدا و برگزاری نمایشگاه اشاره کرد.

وی با اشاره به شاخص‌های فرهنگی شهرستان تا پایان آبان‌ماه امسال، ادامه داد: بر اساس افق ۱۴۰۴ نهاد عمومی کتابخانه‌های عمومی کشور باید به ازای هر ۱۰ هزار نفر یک کتابخانه فعال باشد که در خرم‌دره وضعیت موجود برای هر ۹۷۰۷ نفر یک کتابخانه فعال است که با بهره‌برداری از کتابخانه مدرس، این رقم به زیر ۱۰ هزار نفر در این شهرستان خواهد رسید.

این مسئول با یادآوری اینکه در این افق طراحی شده فضا به ازای هر ۱۰۰ نفر ۸ مترمربع فضا کتابخانه‌ای است که در وضعیت موجود، این شهرستان برای هر ۱۰۰ فضا ۳.۷ مترمربع فضا وجود دارد، ادامه داد: در افق ۱۴۰۴ به ازای هر نفر باید ۴ نسخه کتاب موجود باشد که در حال حاضر  برای هر نفر ۱.۵ جلد کتاب وجود دارد.

وی با یادآوری اینکه طبق افق ۱۴۰۴ نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، وضعیت صندلی کتابخانه‌ها نیز باید به ازای هر ۱۰۰ نفر یک صندلی باشد که  در خرم‌دره به ازای هر ۱۲۲ نفر یک صندلی وجود دارد، اضافه کرد: در حال حاضر ۳.۶ دهم جمعیت استان عضو کتابخانه‌های عمومی هستند که در شهرستان خرم‌دره این رقم به ۲.۳ درصد رسیده است.

وی با اشاره به نیمه‌تمام بودن پروژه کتابخانه مدرس خرم‌دره، تاکید کرد: این پروژه سال ۹۹ آغاز و  قرار شد طی دو سال دولت به سهم ۵۰ درصدی خود عمل کرده و خیرین نیز دو سال بعدی سهم ۵۰ درصدی را ایفا کنند که تاکنون این امر محقق نشده است.

صباغی با یادآوری اینکه بیش از شش سال از کلنگ‌زنی این پروژه می‌گذرد اما قدیمی‌ترین کتابخانه شهرستان هنوز به سر منزل مقصود نرسیده است، عنوان کرد: اخیرا در نامه‌ای که به دست نهاد کتابخانه‌های عمومی در شهرستان رسیده است، نوسازی مدارس به دلیل  تخصیص نیافتن اعتبار کافی به این پروژه درخواست واگذاری پروژه به اداره کتابخانه‌ها یا دستگاه مجری دیگری کرده است.

رئیس نهاد کتابخانه‌های عمومی خرم‌دره با یادوآری اینکه این پروژه در حال حاضر از پیشرفت فیزیکی ۳۰ درصدی برخوردار است که امیدواریم هرچه سریع‌تر موانع پیش‌رو مرتفع و استارت پروژه مجدداً زده شود، عنوان کرد: در حال حاضر خرم‌دره دارای هفت باب کتابخانه است که از این تعداد ۴ باب شهری و ۲ باب روستایی است.

سرپرست شهرداری خرم‌دره نیز در ادامه این جلسه با بیان اینکه یکی از راه‌های همکاری شهرداری با کتابخانه‌ها، واریز سهم نیم درصد است، گفت: با توجه به اهمیت این حوزه طی شش ماه گذشته بخش عمده‌ای از مطالبات در سال ۹۹ پرداخت شده است.

قربان‌علی نقیلو با یادآوری اینکه سهم نیم‌ درصد کتابخانه‌ها در سال‌جاری با توجه به تحقق درآمد در ۹ ماهه گذشته ۱۴۶ میلیون تومان بود، خاطرنشان کرد: تا پایان سال تلاش می‌شود این مبلغ پرداخت و تسویه نهایی بعد از ارائه تفریغ بودجه انجام شود.

انتهای پیام

  • دوشنبه/ ۶ دی ۱۴۰۰ / ۱۴:۰۰
  • دسته‌بندی: زنجان
  • کد خبر: 1400100604046
  • خبرنگار : 50163