دبیر کانون تفکر گردشگری دانشگاه یزد مطرح کرد؛

اهمیت سنت‌های ملی و محلی در بازآفرینی شهری/خطر تحریف معنایی مراسم‌های آیینی

دبیر کانون تفکر گردشگری دانشگاه یزد با اشاره به اهمیت سنت‌های ملی و محلی در توسعه گردشگری، بر لزوم اهتمام به این سنت‌ها به عنوان محور اصلی بازآفرینی شهری تاکید کرد.

«محمدمهدی شرافت» در هفتادمین نشست کانون تفکر گردشگری دانشگاه یزد که با موضوع تبدیل سنت‌های ملی و محلی به رویداد گردشگری و به‌ صورت مجازی برگزار شد، ضمن تأکید بر اهمیت مفهوم بازآفرینی شهری، نقش آن در حفظ ویژگی‌های اصلی فضای شهری و پیشرفت اقتصادی، اجتماعی و محیطی را مهم خواند.

 وی سپس به اهمیت سنت‌های ملی و محلی در توسعه گردشگری پرداخت و مراسم عزاداری ماه محرم در شهر یزد را به‌عنوان مهم‌ترین سنت آیینی برای تبدیل شدن به رویداد گردشگری عنوان کرد.

به گفته دبیر کانون تفکر گردشگری دانشگاه یزد، یکی از دلایل مهم حفظ بافت تاریخی و هویت محله‌ای در شهر یزد برگزاری مراسم‌های ماه محرم است بنابراین می‌تواند به عنوان محور اصلی بازآفرینی شهری قرار گیرد.

شرافت در ادامه به لزوم انجام مطالعات تئوریک در این زمینه تاکید کرد و از مطالعات جامع دانشگاهی دیگر شهرها همچون شهر کرمان در رابطه با جشن سده سخن به میان آورد.

وی در ادامه به آسیب‌های این حوزه نیز پرداخت و به حضور گردشگران و تحریف معنایی مراسم آیینی اشاره کرد و در همین زمینه به سفر اخیر هیات وزیران و بازدید وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی از یکی از مجموعه‌های اقامتی در یزد و برگزاری مراسم شب یلدا اشاره کرد و افزود: این مراسم فاقد اصالت و هیچ ارتباطی به سنت شب‌چله نداشت.

وی با تأکید بر سنت‌های ملی و محلی از قابلیت این سنت‌ها برای تبدیل شدن به رویداد گردشگری و همچنین بازآفرینی محلات فرسوده و آسیب‌دیده سخن به میان آورد و افزود: در این زمینه می‌بایست دقت لازم را به عمل آورد تا اصالت این سنت‌ها استحاله نشود.

شرافت در ادامه دیگر چالش‌ این حوزه را ظرفیت زمانی و محلی دانست و در همین راستا اولین اقدام را تقویم‌مند و نظام‌مند کردن این رویدادهای عنوان کرد.

دبیر کانون تفکر گردشگری یکی از نقاط قوت احیای این‌گونه مراسم و سنت‌هایی را خانواده محور بودن آن دانست و به مشکلات موجود در این حوزه همچون هماهنگ کردن سه تقویم هجری قمری، هجری شمسی و میلادی پرداخت و مدیریت علمی و کارآمد در این حوزه را ضروری عنوان کرد.

به گفته شرافت، کشور ایران با سابقه دیرینه تاریخی، فرهنگی و تمدنی خود توان حضور در رویدادهای بین‌المللی را دارد که این خود نیازمند سیستم مدیریت یکپارچه قوی است.

وی با توجه به ثبت جهانی شدن شهر یزد، مهم‌ترین دستاورد ثبت جهانی یزد را مدیریت یکپارچه عنوان کرد که متاسفانه تاکنون این مهم محقق نشده است.

وی سپس به عوامل موفقیت این حوزه همچون طراحی، تبلیغات، مدیریت کارآمد و پیوند جامعه ملی و محلی اشاره کرد.

دبیر کانون تفکر گردشگری در پایان با اشاره به محدودیت‌های ناشی از بحران شیوع ویروس کرونا، محدودیت‌های پیش آمده را فرصت مناسبی برای مرمت و بازسازی‌های ضروری در بافت تاریخی همچون بازسازی و احیای کارخانه سعادت نساجان عنوان کرد.

انتهای پیام
 

  • دوشنبه/ ۶ دی ۱۴۰۰ / ۱۲:۱۴
  • دسته‌بندی: یزد
  • کد خبر: 1400100603877
  • خبرنگار : 50214