به گزارش ایسنا، حسین معصومی در آیین راه اندازی مجدد قطار اکو که با حضور کنسول پاکستان در زاهدان که در ایستگاه مرزی میل ۷۲ برگزار شد با اشاره به اینکه قطار باری اکو با پیگیری های مدیران ارشد راه آهن جمهوری اسلامی ایران پس از ۱۰ سال مجدد راه اندازی شده، اظهار داشت: آخرین رام قطار باری اکو در آگوست سال ۲۰۰۹ (شهریور سال ۱۳۸۸ش) از مبدا استانبول ترکیه از طریق راه آهن جمهوری اسلامی ایران به مقصد اسلام آباد پاکستان اعزام شد.
وی بیان کرد: در مراسم افتتاحیه این قطار در پاکستان، وزیر امور خارجه این کشور تاکید زیادی به نقش بسیار مهم این کریدور ریلی در فعالیت اقتصادی منطقه داشته و ابراز امیدواری کرده که با توجه به همکاری های موجود میان دو کشور، قطار مسافری نیز در این مسیر راه اندازی شود.
مدیرکل راه آهن جنوب شرق ادامه داد: ایده راه اندازی قطار کانتینری اسلام آباد _ تهران_ استانبول، نخستین بار در سال ۲۰۰۷ مطرح شد و در آوریل ۲۰۰۸ در دستور کار هفتمین اجلاس وزرای حمل و نقل اکو در آنکارا قرار گرفت.
وی یادآور شد: راه اندازی قطار کانتینری اکو با هدف توسعه حمل و نقل ترانزیتی در منطقه و فرامنطقه با اتصال ریلی میان ایران و پاکستان و نیز ارتباط با اروپا از طریق ترکیه انجام شد.
وی ضمن اشاره به اینکه راه اندازی منظم قطار اکو می تواند حجم تجارت و ترانزیت را میان سه کشور و حتی میان اروپا و آسیا افزایش دهد، افزود: راه اندازی پروژه قطار کانتینری اکو دارای مزایای اجتماعی از قبیل ایجاد اشتغال، افزایش حجم حمل کالا و خدمات تجاری برای کشورهای واقع در مسیر بوده به طوری که کمک های انسان دوستانه شامل ۴۷۵ کانتینر و افزون بر پنج هزار تن کمک های فوری سازمان ملل در قالب ۱۶ رام قطار به سیل زدگان پاکستان از طریق این کریدور از ترکیه به پاکستان حمل شده است.
معصومی تاکید کرد: زمان حرکت این کریدور ریلی، کمتر از نصف زمان جابه جایی کالا در مسیر دریایی برآورد شده و در ابتدا ۱۵ روز پیش بینی شده بود که می تواند تا ۱۱ روز کاهش یابد.
وی خاطرنشان کرد: طول این مسیر ریلی بیش از ۶ هزار ۵۰۰ کیلومتر است که هزار و ۹۹۰ کیلومتر آن در خاک پاکستان، دو هزار و ۶۰۳ کیلومتر در خاک ایران و هزار و ۹۵۰ کیلومتر آن در خاک ترکیه قرار دارد.
انتهای پیام